Onko muilla kokemusta vastaavasta: vaihdekeppi meni poikki tyvestä, siis se kepakon alin ja käyrä osa, jolla laatikkoa hämmennetään. Vaihto ei ilmeisesti ole mikään kovin iso juttu? Onko jotain tiettyjä juttuja, jotka tulee ottaa huomioon? Paljonko varaosa maksaa - Delta-autolta sanottiin pöyristyttävä summa 120 €.
Muuten ihan kivaa kesäautoilua...
katkennut vaihdekeppi
- Lada-poliisi
- Viestit: 152
- Liittynyt: 6.6.2005 10:57
- Paikkakunta: Tampere
katkennut vaihdekeppi
Miliisi-henkinen Ladisti
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Justiinsa tuon keppipaketin vanhasta laatikosta irrottaneena laatikon vaihdon yhteydessä täytynee todeta että kannattaa sitten nostaa se keppipaketti varoen irti laatikosta. Kepin juuressa heti laatikon puolella on jonkun verran osia (metallitangon pätkiä ja jousia), jotka lentelee laatikon pohjalle / pitkin ja poikin ilosesti huolimattomasti käsiteltynä... Nimimerkillä "kokemusta on".
On tosiaankin kolmella pultilla kiinni, ja pääsee pienellä taistelulla hoitamaan homman kabiinin puolelta. Kannattaa kuitenkin varautua nivelen käyttöön hylsyjen ja räikän apuna mikäli vekslaat auki sisäpuolelta.
Oman vanhan laatikon kohalla ei paljon onneks osien lentely haitannu kun uus lodju sovitettiin vanhan rikkinäisen tilalle joka tapauksessa.
On tosiaankin kolmella pultilla kiinni, ja pääsee pienellä taistelulla hoitamaan homman kabiinin puolelta. Kannattaa kuitenkin varautua nivelen käyttöön hylsyjen ja räikän apuna mikäli vekslaat auki sisäpuolelta.
Oman vanhan laatikon kohalla ei paljon onneks osien lentely haitannu kun uus lodju sovitettiin vanhan rikkinäisen tilalle joka tapauksessa.
Vaihdekepissä on seuraavat osat ylhäältä alaspäin.
1.vaihdekepin nuppi oikeakätisellä kierteellä
2.vaihdevivun jatke.
3.Jatkeen sisällä olevat osat:
3.1 kartio
3.2 kumiholkki
3.3 väliholkki
3.4 kumiholkki
3.5 nailonrengas
4.vaihdevipu,jossa on mutka ja "teräspallo"mutkan alapuolella.
"Teräspallon yläpuoliset osat ylhäältä alaspäin:
1.kumisuojus
2.lukkorengas
3.tiiviste
4 mutteri
5 jousialuslevy
6 asennuslaippa
7 tiiviste
8 lukkorengas
9 aluslevy
10 jousi
11 kansi
12 kuulapesä
Vaihdekepin oikealle puolelle kuljettajasta katsoen tulee rajoitinruuvi +kuparialuslevy.
Vaihdekepin vasemmalle puolelle tulee jousi,joka kampeaa voimallaan sivusuunnassa keppiä kuljettajasta poispäin.Jousimomentin aikaansaa pidätin ruuvi johon jousen toinen pää kiinnitetään.Jousen ensimmäinen pää tulee kepissä olevaan reiälliseen korvaan.Pidätinruuvin alla on myös aluslevy.
"Teräspallon" alapuoliset osat
13 tiiviste
14 levy
15 tiiviste
16 vaarnaruuvi jonka päähän tulee jousialuslevy5 ja mutteri4
1.vaihdekepin nuppi oikeakätisellä kierteellä
2.vaihdevivun jatke.
3.Jatkeen sisällä olevat osat:
3.1 kartio
3.2 kumiholkki
3.3 väliholkki
3.4 kumiholkki
3.5 nailonrengas
4.vaihdevipu,jossa on mutka ja "teräspallo"mutkan alapuolella.
"Teräspallon yläpuoliset osat ylhäältä alaspäin:
1.kumisuojus
2.lukkorengas
3.tiiviste
4 mutteri
5 jousialuslevy
6 asennuslaippa
7 tiiviste
8 lukkorengas
9 aluslevy
10 jousi
11 kansi
12 kuulapesä
Vaihdekepin oikealle puolelle kuljettajasta katsoen tulee rajoitinruuvi +kuparialuslevy.
Vaihdekepin vasemmalle puolelle tulee jousi,joka kampeaa voimallaan sivusuunnassa keppiä kuljettajasta poispäin.Jousimomentin aikaansaa pidätin ruuvi johon jousen toinen pää kiinnitetään.Jousen ensimmäinen pää tulee kepissä olevaan reiälliseen korvaan.Pidätinruuvin alla on myös aluslevy.
"Teräspallon" alapuoliset osat
13 tiiviste
14 levy
15 tiiviste
16 vaarnaruuvi jonka päähän tulee jousialuslevy5 ja mutteri4