katkennut vaihdekeppi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-poliisi
Viestit: 152
Liittynyt: 6.6.2005 10:57
Paikkakunta: Tampere

katkennut vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Lada-poliisi »

Onko muilla kokemusta vastaavasta: vaihdekeppi meni poikki tyvestä, siis se kepakon alin ja käyrä osa, jolla laatikkoa hämmennetään. Vaihto ei ilmeisesti ole mikään kovin iso juttu? Onko jotain tiettyjä juttuja, jotka tulee ottaa huomioon? Paljonko varaosa maksaa - Delta-autolta sanottiin pöyristyttävä summa 120 €.

Muuten ihan kivaa kesäautoilua...
Miliisi-henkinen Ladisti
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

se osa on kolmella mutterilla kiinni ja kyllä sen yläpuolelta pystyy nyhräämään. jos en väärin muista niin 5 vaihteiseen oli helpompi vaihtaa.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Justiinsa tuon keppipaketin vanhasta laatikosta irrottaneena laatikon vaihdon yhteydessä täytynee todeta että kannattaa sitten nostaa se keppipaketti varoen irti laatikosta. Kepin juuressa heti laatikon puolella on jonkun verran osia (metallitangon pätkiä ja jousia), jotka lentelee laatikon pohjalle / pitkin ja poikin ilosesti huolimattomasti käsiteltynä... Nimimerkillä "kokemusta on".

On tosiaankin kolmella pultilla kiinni, ja pääsee pienellä taistelulla hoitamaan homman kabiinin puolelta. Kannattaa kuitenkin varautua nivelen käyttöön hylsyjen ja räikän apuna mikäli vekslaat auki sisäpuolelta.

Oman vanhan laatikon kohalla ei paljon onneks osien lentely haitannu kun uus lodju sovitettiin vanhan rikkinäisen tilalle joka tapauksessa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vaihdekepissä on seuraavat osat ylhäältä alaspäin.


1.vaihdekepin nuppi oikeakätisellä kierteellä
2.vaihdevivun jatke.
3.Jatkeen sisällä olevat osat:
3.1 kartio
3.2 kumiholkki
3.3 väliholkki
3.4 kumiholkki
3.5 nailonrengas
4.vaihdevipu,jossa on mutka ja "teräspallo"mutkan alapuolella.

"Teräspallon yläpuoliset osat ylhäältä alaspäin:
1.kumisuojus
2.lukkorengas
3.tiiviste
4 mutteri
5 jousialuslevy
6 asennuslaippa
7 tiiviste
8 lukkorengas
9 aluslevy
10 jousi
11 kansi
12 kuulapesä

Vaihdekepin oikealle puolelle kuljettajasta katsoen tulee rajoitinruuvi +kuparialuslevy.
Vaihdekepin vasemmalle puolelle tulee jousi,joka kampeaa voimallaan sivusuunnassa keppiä kuljettajasta poispäin.Jousimomentin aikaansaa pidätin ruuvi johon jousen toinen pää kiinnitetään.Jousen ensimmäinen pää tulee kepissä olevaan reiälliseen korvaan.Pidätinruuvin alla on myös aluslevy.

"Teräspallon" alapuoliset osat
13 tiiviste
14 levy
15 tiiviste
16 vaarnaruuvi jonka päähän tulee jousialuslevy5 ja mutteri4
Vastaa Viestiin