7:s auto ja toinen Lada.
Lähetetty: 3.6.2005 23:09
Tänään minä sen sitten sain. Toisen Ladani. Ilman Ladaa olenkin jo ollut toista vuotta. 100 km:n päästä tuo piti hakea. 1500-koneella oleva Combi vuodelta -88. Olen ajanut yli 7000:lla eri autolla, mutta nyt vasta ajoin ensimmäistä kertaa farmarilla.
Ja kauppojen jälkeen kohti kotia. Pienen matkan päästä Ladaan tuntuu tulevan tehoja lisää, kun kaikki hämähäkit jne ovat palaneet pois. Tuntuu, kuin olisi tekemässä elokuvaa. Satasen vauhdissa suoralla tiellä Saa rattia heilutella molempiin suuntiin. Tämä on aivan kuin elokuvissa, rattia veivataan, vaikkei mutkia näy. Kun vauhtia on 80 km/h ja alla on aivan uusi asvaltti niin renkaat alkavat pitämään aivan hirveää ääntä. Mutkassa ääni vielä korostuu. Ääni kuitenkin häviää heti, kun alla on taas vanhempaa tietä.
Sitten alkaa tulemaan hiki. Kaikkia nappeja säätelen joka suuntaan ja silti kanavista työntyy hieman kuumaa ilmaa. No tulipahan sauna kylkiäisiksi. Samaan aikaan huomaan sen, minkä edellisenkin Ladan kanssa; vaikka ajaa ylinopeutta, on kaikkien päästävä ohitse, koska kyseessä on Lada.
Loppumatkasta pysähdymme erästä henkilöä moikkaamaan. Kun lähdemme pois, on Ladan kone jo hieman jäähtynyt. Siksi vedänkin hieman ryyppyvivusta ja luulisin, että tämä sai kaasarista jotain sekaisin, koska pieni röpötys alkaa ja tyhjäkäynti hiljenee välillä liiankin pieneksi. Silti Lada kulki vielä reilusti yli satasta, mutta hieman hitaammin kiihtyen.
Nyt on siis pihassa auto toisen auton remontin ajan tuuraajana ja kesäautona. Joku saa säädellä kaasarista röpötykset ja epätasaisen tyhjäkäynnin. Itse en osaa säätää muuta, kuin puuntyöstökoneita, josta matkalla tulikin mieleen, että kuulonsuojaimet olisi ollut hyvä olla mukana. Muuta vikaa autossa ei olekaan, kuin pieni ruoste. Niin, tai kyllä siitä jotain kolinaa kuului takaa, kun auto tärisi nykiessä. Luulisin ja toivon, että se olisi ollut joku pyöränmutteriavain tms varapyöräkotelossa.
Lisää tästä rottelosta myöhemmin.
Ja kauppojen jälkeen kohti kotia. Pienen matkan päästä Ladaan tuntuu tulevan tehoja lisää, kun kaikki hämähäkit jne ovat palaneet pois. Tuntuu, kuin olisi tekemässä elokuvaa. Satasen vauhdissa suoralla tiellä Saa rattia heilutella molempiin suuntiin. Tämä on aivan kuin elokuvissa, rattia veivataan, vaikkei mutkia näy. Kun vauhtia on 80 km/h ja alla on aivan uusi asvaltti niin renkaat alkavat pitämään aivan hirveää ääntä. Mutkassa ääni vielä korostuu. Ääni kuitenkin häviää heti, kun alla on taas vanhempaa tietä.
Sitten alkaa tulemaan hiki. Kaikkia nappeja säätelen joka suuntaan ja silti kanavista työntyy hieman kuumaa ilmaa. No tulipahan sauna kylkiäisiksi. Samaan aikaan huomaan sen, minkä edellisenkin Ladan kanssa; vaikka ajaa ylinopeutta, on kaikkien päästävä ohitse, koska kyseessä on Lada.
Loppumatkasta pysähdymme erästä henkilöä moikkaamaan. Kun lähdemme pois, on Ladan kone jo hieman jäähtynyt. Siksi vedänkin hieman ryyppyvivusta ja luulisin, että tämä sai kaasarista jotain sekaisin, koska pieni röpötys alkaa ja tyhjäkäynti hiljenee välillä liiankin pieneksi. Silti Lada kulki vielä reilusti yli satasta, mutta hieman hitaammin kiihtyen.
Nyt on siis pihassa auto toisen auton remontin ajan tuuraajana ja kesäautona. Joku saa säädellä kaasarista röpötykset ja epätasaisen tyhjäkäynnin. Itse en osaa säätää muuta, kuin puuntyöstökoneita, josta matkalla tulikin mieleen, että kuulonsuojaimet olisi ollut hyvä olla mukana. Muuta vikaa autossa ei olekaan, kuin pieni ruoste. Niin, tai kyllä siitä jotain kolinaa kuului takaa, kun auto tärisi nykiessä. Luulisin ja toivon, että se olisi ollut joku pyöränmutteriavain tms varapyöräkotelossa.
Lisää tästä rottelosta myöhemmin.