2105 Mittariston polttimot

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
cassu

2105 Mittariston polttimot

Viesti Kirjoittaja cassu »

Terve terve, tässä sitä taas kysellään hölmöjä.

Milläs ihmeellä nuo mittarien polttimot oikein saa tuolta irti? Pitäisi pari polttimoa vaihtaa (latauksen ja vilkun merkkivalo).

Irroitin mittariston ruuveista ja otin varovasti ulos. En irroitellut johtosarjoja tai nopeusmittarin vaijeria - koska ajattelin että polttimot saisi helposti sieltä takaa irti pienellä kopeloinnilla. Toisin kävi, eivät hievahdakaan, enkä oikein tajunnut polttimoiden kiinnitysmekanismia - ja nytpä kaipaisin hieman vinkkejä kuinka noi lähtee irti / mikä ihmeen systeemi niitä pitää kiinni? Repiä kun ei oikein uskalla ettei mene mitään rikki... :shock:

Suunnitelmissa on lähitulevaisuudessa vaihtaa kaikki mittariston polttimot LEDeiksi pitkän käyttöiän takia. Silloin pitänee koko mittaristopaketti irroittaa että pääsee LEDit asentamaan kunnolla. Kyllähän sitä siinä vaiheessa pääsee hieman lähemmin tutustumaan noihin polttimon kantoihin, mutta tällä hetkellä kiehtoo tietää onko siinä jotain hienoja kikkoja / tms millä lähtevät helposti irti...

8)
noose01

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Eikös ne ole sellaissa muovisissa kupeissa jotka käännetään kiinni?
Monesti ainakin on autoissa sellaiset systeemit, ja tais olla tuossa nappiksessakin mistä mittaristo on purettu.
Kokeile pyöriikö jompaan kumpaan suuntaan ja sitten kevyesti vätämällä pois kunhan on tapit urien kohdalla.

kuva kertoisi taas enemmän kuin tuhat sanaa mutta sellasta nyt ei valitettavasti ole :wink:
.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kun hyvä topicci sattui kohdalle nii kysynkin että millaisia noi Ladan mittarien polttimot on? Ilmeisesti lasikantaisia ja 3W suurin osa? Vai onko siellä jotain muitakin polttimoita? :shock: Olisko tarkempaa tyyppiä heittää jotta osaan ostaa niitä?

Nykysellään tossa 1200ässässä ei pala nopeusmittarin valo eikä myöskään vasemman pyöreän mittarihässäkän valo....latausmittarin valo sentään palaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Team perseauki racing

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

mulla oli enen metalli kannat pottimoitten pidikkeissä olivat aina niin perhanan kovassa että vaihdoin muovisiin eli nyt on lasikantaiset polttimot. mutta nuo metalliset ei monesti taho lähteä kuin pihdeillä..
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Onko sulla latauksen merkkivalo edes kytketty? 2105:ssa vakiolaturin kanssa ei ole.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
cassu

Team perseauki racing kirjoitti:mulla oli enen metalli kannat pottimoitten pidikkeissä olivat aina niin perhanan kovassa että vaihdoin muovisiin eli nyt on lasikantaiset polttimot. mutta nuo metalliset ei monesti taho lähteä kuin pihdeillä..
Metallikannat ne on tuossa mun larpassa - paitti varoitusvalot joissa on "normaali" muovikantainen polttimo.

Sen takia läksinkin kyselemään kun tuntuvat olevan tiukassa - ja lähinnä tuo metallimötikkä jonka sisällä polttimo on hämmentää, ei ole aikaisemmissa omistamissani autoissa tullut moisia vastaan...
Viimeksi muokannut cassu, 1.6.2005 2:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cassu

Nonnis kirjoitti:Onko sulla latauksen merkkivalo edes kytketty? 2105:ssa vakiolaturin kanssa ei ole.
No saattaa olla ettei sitten ole kytketty :)

...Mä tosta vehkeestä viel oikeestaan mitään tiijä - ensimmäinen laatuaan mulla, joten tässä vasta opiskellaan 8)
cassu

Jokari_ kirjoitti:Kun hyvä topicci sattui kohdalle nii kysynkin että millaisia noi Ladan mittarien polttimot on? Ilmeisesti lasikantaisia ja 3W suurin osa? Vai onko siellä jotain muitakin polttimoita? :shock: Olisko tarkempaa tyyppiä heittää jotta osaan ostaa niitä?

Nykysellään tossa 1200ässässä ei pala nopeusmittarin valo eikä myöskään vasemman pyöreän mittarihässäkän valo....latausmittarin valo sentään palaa.
Motonetin Lada (takaveto)-varaosaluettelossa on ainakin kolmea erilaista polttimoa:

POLTTIMOT/H-POLTTIMOT LADA TAKAVETOISET
Mittaristo 1,2W 5mm LASIkanta (pari). . . . . . . . . . . . 43-2516 1.35
Mittaristo 3W 10mm LASIkanta (pari). . . . . . . . . . . . 43-2256 1.40
Mittaristo 4W PELTIkanta (pari). . . . . . . . . . . . . . 43-2929 1.40

hmm... mulla on vissiin sitten tommoset peltikanta-versiot siinä mittaristossa. Pitääpä mulkoilla josko sitä viikonloppuna ottaisi koko mittariston tarkemmin tutkailtavaksi. Ja miksei sitä sitten saman tien kävisi ostamassa niitä LEDejä ja vastuksiakin...
cassu

Nonnis kirjoitti:Onko sulla latauksen merkkivalo edes kytketty? 2105:ssa vakiolaturin kanssa ei ole.
Ei muuten ole kytketty (mikähän idea siinä muuten on ettei sitä ole kytketty?). Tänään otettiin mittaristo irti, ja kas - siellähän oli täysin käyttämätön polttimo...
Siirsin polttimon vilkun merkkivaloon josta löytyi kyrvähtänyt lamppu.

Lisäks samalla pistettiin mittariston taustavalot vaihtoon, nyt on tilalla LEDit.
Ledit toteutettiin näin:
http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... t-mitt.jpg
Viimeksi muokannut cassu, 4.6.2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

cassu kirjoitti:
Motonetin Lada (takaveto)-varaosaluettelossa on ainakin kolmea erilaista polttimoa:

hmm... mulla on vissiin sitten tommoset peltikanta-versiot siinä mittaristossa. Pitääpä mulkoilla josko sitä viikonloppuna ottaisi koko mittariston tarkemmin tutkailtavaksi. Ja miksei sitä sitten saman tien kävisi ostamassa niitä LEDejä ja vastuksiakin...
Lada 2105, 1200s, 1500s mukana tulleessa käyttöohjeessa lukee lampuista kojelaudan osalta näin (kuvaus/tyyppi/teho):

hanskalokeron lamppu A 12-4 4W
savukkeensyt.pesäval. sama
mittarivalo AMN 12-3 3W
hätävilkun merkkivalo A 12-08-1 1W
suuntavalojen merkkivalo AMN 12-3 3W
seisontavalojen merkkiv sama
kaukovalojen merkkivalo sama
latauksen merkkivalo sama
polttoain. väh. merkkiv. sama
öljynp. varovalo sama
seisontaj. merkkiv. A12-1,2 1,2W
takasumuv.merkkiv sama
jarrun.väh.varov. sama
takalasin lämm. sama
cassu

tahko kirjoitti:
Lada 2105, 1200s, 1500s mukana tulleessa käyttöohjeessa lukee lampuista
Tossa mun autossa ei tullu mukana mitään muita autoon liittyviä papereita ku rekisteriote ja luovari. -Eli valitettavasti mulla ei oo tota käyttöohjetta. :(

Mutta kuten ylempänä kirjoitin, nyt on pantu polttimot vaihtoon ... LEDit tilalla.
Jokari

tahko kirjoitti:
cassu kirjoitti:

Lada 2105, 1200s, 1500s mukana tulleessa käyttöohjeessa lukee lampuista kojelaudan osalta näin (kuvaus/tyyppi/teho):

hanskalokeron lamppu A 12-4 4W
savukkeensyt.pesäval. sama
mittarivalo AMN 12-3 3W
hätävilkun merkkivalo A 12-08-1 1W
suuntavalojen merkkivalo AMN 12-3 3W
seisontavalojen merkkiv sama
kaukovalojen merkkivalo sama
latauksen merkkivalo sama
polttoain. väh. merkkiv. sama
öljynp. varovalo sama
seisontaj. merkkiv. A12-1,2 1,2W
takasumuv.merkkiv sama
jarrun.väh.varov. sama
takalasin lämm. sama
Toinen sanoo että mittarivalot on peltikantasia ja käsikirjassa lukee että ne olis lasikantaisia? Eikait tossa muu sitten auta kun repiä koko mittaristo pois jossaa vaiheessa ja ostaa sen perusteella lamppuja :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

cassu

Jokari_ kirjoitti: Toinen sanoo että mittarivalot on peltikantasia ja käsikirjassa lukee että ne olis lasikantaisia? Eikait tossa muu sitten auta kun repiä koko mittaristo pois jossaa vaiheessa ja ostaa sen perusteella lamppuja :roll:
Mulla oli ainakin peltikantasia 3W polttimoita ...

http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_2080.JPG

Varotusvaloissa on perinteikkäämpiä muovikantasia lasipolttimoita (ainaki tos mun larpan mittaristossa).
Viimeksi muokannut cassu, 4.6.2005 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokari

cassu kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti: Toinen sanoo että mittarivalot on peltikantasia ja käsikirjassa lukee että ne olis lasikantaisia? Eikait tossa muu sitten auta kun repiä koko mittaristo pois jossaa vaiheessa ja ostaa sen perusteella lamppuja :roll:
Mulla oli ainakin peltikantasia 3W polttimoita ...

http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_2080.JPG

Varotusvaloissa on perinteikkäämpiä muovikantasia lasipolttimoita (ainaki tos mun larpan mittaristossa).
Kiitos kuvasta, eiköhän ne samoja ole sitten tossa vuoden -88 mallissakin, kun kerran mittaristokin on aivan samanlainen :wink:

tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

Minulla on tuo auton mukana tullut ohjekirja, jossa kyllä todetaan:

"Tässä kirjassa olevat kuvat ja selostukset olivat voimasa kirjan mennessä painoon. Koska kuitenkin valmistajan pyrkimyksenä on tuotteiden jatkuva parantaminen, varataan oikeudet osien, laitteiden ja osaryhmien rakenteelliseen muuttamiseen sekä huoltojen yksinkertaistamiseen niistä ennalta ilmoittamatta."

Näin siis Ladan käyttöohjeessa. Eppäilenpä suuresti tuota tekstiä tai ainakin sen henkeä. Tekstillä on vain annettu legitimiteetti sille, että autojen kokoamisessa voidaan käyttää hieman toisistaan poikkeavia osia. Paras vaihtoehto on tosiaan mennä mallin kanssa kauppaan. Nuorempana ja ikävämpänä ihmisenä tuotti minulle suurta nautintoa mennä kauppaan ja ostaa tieten tahtoen käyttö- ja huolto-ohjeiden mukaisia (vääränlaisia) varaosia ja soittaa parin päivän kuluttua ja reklamoida aiheesta. Sai aina kahvit liikkeistä. Nyttemmin olen vissiin alkanut asenteissani lähestymään väestön normaalijakaumaa ja alkanut keitellä kahvini itse.

Tuosta käyttöoppaasta vielä, voisikos sitä sitten esim. kerhon toimesta saada kopioitua tms. Itselläni on kaksi versiota, jotka ovat samanlaiset (vm 1984 ja 1989). Ainakin tietokoneen kirjoitinta ostaessani selvisi että varaosia ja värirensseleitä on saatava 10 v sen jälkeen kun laitetta on viimeksi myyty kuluttajille (hinnasta ei kukaan puhu mitään). Pitäisiköhän ottaa yhteyttä Delta-autoon jos vaikka saisi hankittua varaosana jonkun 1995 mallisen Ladan käyttöohjeen.
Vastaa Viestiin