Sivu 1/10

kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Lähetetty: 22.5.2005 22:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
Perustetaan nyt tällainenkin aihe, vaika ei ihan ladailua olekaan. Voi sitten muutkin UAZ merkkisen ajopelin käyttäjät laittaa vinkkiä ja vihjettä.

Viikko UAZia takana, malli siis toi 374106 4x4 pakettiauto, SA entinen radioauto. kyllä se työkoneesta käy hyvin, voimaa riittää Volgankin vetämiseen, se oli Samaralle jo liikaa. Pari negatiivista puoltakin on ilmennyt.

kylmänä käynnistys on aika erikoista, vielä ei ole keksinyt miten se oikeaoppisesti tehdään, ryyppy toimii jotenkin kummalisesti, se joko toimii tai sitten ei välttämättä toimi, eri juttu on myös tarviiko sitä vai eikö tarvii, joka kerta pitää arvailla.

Sehän on selvää että UAZ kuluttaa polttoainetta aika reilusti, mutta se kuluttaa myös kaikkia muita nesteitä. moottorista vuotaa öljyä aina lämmettyään, kytkimen työsylinteri vuotaa nestettä ja kerran jo tyhjenikin järjestelmä kun ei sitä huomattu ajoissa (vaikka siis nestesäiliön on silmien edessä kojetaulussa :oops: ) ohjausvaihde on myös melko kostean näköinen, se siis hikoilee kans. Onneksi voimansiirrossa näyttäisi öljyt pysyvän.

Lähetetty: 22.5.2005 22:52
Kirjoittaja tahko
Onnea Vaan uudelle kulkupelille. Onhan tuo myrkkypussi/sikakiikku luja laitos. Tuosta UAZ autosta tuli mieleen (ehkä hivenen off-topicisti, mutta kuitenkin) se rättikattomaasturi. Olin parisenkytä vuotta sitten töissä PV:lla korjaushommissa - tosin elektroniikka- ja telehommissa. Viereisessä konehallissa oli yhdessä harjoituksessa perävaurion saanut rättikatto-UAZ odottamassa pajotusta. Kun sitten Kalkusta saivat paikalle tehdasrasvoissa "voipaperiin" käärityn varaosaperän, niin ei kun vaihtamaan. Koeajolle eivät päässeet, kun ei pelannut. Avasivat ja totesivat, että ei siellä sisällä ollut kaikkia osiakaan ja irrallisia pultteja ja muttereitakin sielä öljyssä lilli.. Pakettia ei kuitenkaan ollut Suomessa avattu, eli tehdas olikin sylttytehdas.

Lähetetty: 23.5.2005 8:29
Kirjoittaja Kamaz
Tein sellaisen huomion, että kaasua saa lipsuttaa ennen kylmäkäynnistystä reilusti. Kuten muutkin Neuvostoliittolaiset maasturit, myös UAZ on mahdotonta saada niin märäksi, että tulpat kastuisivat.

Se ryyppy näkyi olevan erikoinen kun sen käyttövipstaaki kaasarin kyljessä on aina joko ON tai OFF asennossa. Veditkö muuten oikeasta vivusta kun se on merkitty vähän epämääräisesti. Taempi on käsikaasu (vivussa valkoinen kaasuläpän symboli ja valkoisia nuolia.) Ryyppy on se etummaisempi (nupissa punainen sektorikuviointi).

Eräs UAZ harrasteinen henkilö kertoi hiljattain, että UAZin kampiakselissa on huopatiiviste ja ne alkavat usein vuotaa kun auto seisoo pitkään. Toisaalta huopatiiviste saattaa runsaammin käytettäessä alkaa taas tiivistyä kunhan se vettyy kunnolla. Osaako kukaan vahvistaa/kumota esittämääni väitettä?

Lähetetty: 23.5.2005 8:45
Kirjoittaja TOVERI NIVA
KUN sitä UAZia joutuu jossain kohtaa alkaa ropaan ja remontteeraan niin tosta vois olla apua:
http://www.uaz.ru/eng/club/readinghall/

Lähetetty: 23.5.2005 14:58
Kirjoittaja Misha
TOVERI NIVA kirjoitti:KUN sitä UAZia joutuu jossain kohtaa alkaa ropaan ja remontteeraan niin tosta vois olla apua:
http://www.uaz.ru/eng/club/readinghall/
UAZ patriotin haluttavuutta vähentää aika rajusti se, että siinä on bensamoottori.

No, ompahan ainakin Suomessa halvempi kun ei painon mukana tarvi diiselveroa maksaa.

Nätti ois, vaiks täysin turha.

Akselit on sentäs oikeaoppisesti jäykät niin edessä ku takana.

Lähetetty: 23.5.2005 17:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä :( mutta kyllä noilla venäläisillä käyttö ja huolto-ohjekirjoillakin pääsee jo aika pitkälle.

sen ryypyn ja käsikaasun vipujen kanssa on vähän tullut ihmeteltyä, ovat intissä laittaneet selitteet siihen suomeksi, mutta on niilläkin mennyt vivut sekaisin, ilmankos intissä noita käyttäneet kiroaa että ei meinaa toimia, se johtuukin siitä ettei osata käyttää :lol:

Lähetetty: 23.5.2005 18:05
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Lada-Jussi kirjoitti:Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä
Löytyyhän sun koneelta Adobe Acrobat reader -ohjelma??

Lähetetty: 23.5.2005 18:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
TOVERI NIVA kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä
Löytyyhän sun koneelta Adobe Acrobat reader -ohjelma??
joo kyllä se löytyy, mutta herjasi jotain tiedoston muodosta, on ennenkin ilmennyt samaa venäläisten pdf tiedostojen kanssa

Lähetetty: 23.5.2005 18:36
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Houston we HAD a problem! Mut sekin on korjattu jo...
Elikkäs siinä kansion nimessä oleva kyyrinen kirjain sekottaa ton Acrobatin, eli kun RAR on purettu niin nimeä se kansio uusix esim.UAZ nii sitten Acrobaatti osaa avata ne tiedostot.

Sama homma varmaan muidenkin venäjänkielisten oppaitten kanssa eli Acrobaatti sekoo noista kyyrisistä aakkosista!

Lähetetty: 23.5.2005 20:36
Kirjoittaja vesanen
Eikös ne oo asntanu noihin uazeihin volvon 2,4 nokivasaraa, rupesin muistelemaa sellasta..? Vois olla huomattavasti pienempi kulutus :D

Lähetetty: 23.5.2005 20:55
Kirjoittaja kapa
vesanen kirjoitti:Eikös ne oo asntanu noihin uazeihin volvon 2,4 nokivasaraa, rupesin muistelemaa sellasta..? Vois olla huomattavasti pienempi kulutus :D
Oikeastihan se on Volkkarin kone se Volvoissa oleva dieseli. Siis se vanha takavetoisissa käytetty.

Lähetetty: 23.5.2005 21:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
TOVERI NIVA kirjoitti:Houston we HAD a problem! Mut sekin on korjattu jo...
Elikkäs siinä kansion nimessä oleva kyyrinen kirjain sekottaa ton Acrobatin, eli kun RAR on purettu niin nimeä se kansio uusix esim.UAZ nii sitten Acrobaatti osaa avata ne tiedostot.

Sama homma varmaan muidenkin venäjänkielisten oppaitten kanssa eli Acrobaatti sekoo noista kyyrisistä aakkosista!
no niin, kiitoksia, pienestä se on kiinni! mielenkiintoinen manuaali, periaatteessa sama kuin mikä on itellä, mutta uudempi painos ja englannin kielellä, tossa on mukana noita uudempi versioita ja tekniikkaa on vähän päivitetty.

Katoin muuten UAZin konetta, joka muuten on puhdas paketti, johtuen osittain sen sijainnista siellä keskellä auton ohjaamon alla, niin totesin että kone on niinkuin oletkin se välimallin noin 80 hv versio UMZ-414 tossa manuaalissa on UMZ-4178 joka on sellainen 90 hv:n versio, tehot vähän vaihtelee riippuen siitä mistä lukee, vanhemmissa malleissa eli UAZ-451M/452 ja UAZ-469 sarjoissa oli siis UMZ-451 koneet joissa 75 hv.

Koti tuunajat tosiaan ovat paljon Volvon koneita käyttänyt, mutta lähinnä olen kuulllut noista bensakoneista kuten B20, mutta kai sinne on noita dieseleitäkin laitettu.

Lähetetty: 26.5.2005 0:30
Kirjoittaja Misha
onkos sun possupaku rekisterissä? vai kannattaako tota edes rekisteröidä ku ei sitä bensankulutuksen takia kannata käyttää ku pellolla?

joudutko tekeen yleiskiristelyä niinku tekniikan maailman vehkeelle piti tehdä, ettei kardaani tipua ajossa?

Onko sisätilat mukava ja lämpimät?'

Kaveri joka oli radistina armejassa sano että takana oli mukava löhötä kun olivat talvisella marssilla.

Lähetetty: 26.5.2005 13:52
Kirjoittaja Nonnis
Vastaan Jussin puolesta: ei oo rekisterissä eikä tuu, varmaan tippuu kardaanikin mutta tuskin Jusa sitä liiemmin kiristelee, tippuu myös kaikki mahdolliset nesteet, sisätiloja tuskin voi pitää kovin mukavia, lämpimästä en tiä mutta on siinä ainakin webasto.

Lähetetty: 26.5.2005 14:22
Kirjoittaja Kamaz
Ajotunnelmahan tuossa oli oikein mukava. Harvoin on niin nauttinut yli sadan kilometrin ajomatkasta Tampere - Janakkala. Lämpöäkin tuntuu piisaavan kabiinissa ainakin näin kesäaikaan.

Tässä on ajotunnelmaa parhaimmillaan
Kuva

Ja kukapa ei näin viihtyisässä kabiinissa viihtyisi. Tässä nahkaverhoillulla istuimella kun saisi istua työkseen 8h päivässä.
Kuva

Takapään sikaosasto vetää vertoja monelle limusiinille. Pääntila ja polvitila kun ei ole kortilla.
Kuva