Sivu 1/2
Tulpat ihan jumissa, mitä tehdä?
Lähetetty: 19.5.2005 13:29
Kirjoittaja Jokari
Voi helvetti sentään taas
Tuli tossa äsken mieleen että vois varmaan käydä putsaamassa ton 1200 ässän tulpat ja säätää kärkivälit kohdilleen, kun ei niihin ole koskettu pitkään aikaan.Alotin kolmospytyn tulpasta, joka lähti pois juuri niinkuin pitikin eli kevyt vääntö avaimella ja loppu tulppa tuli sormineen pois
Seuraavaksi koitin kakkospytyn tulppaa, avaimella sai vääntää otsasuonet pullollaan että sain edes liikahtamaan.Tulppa tuli perkeleen nihkeästi kierroksen verran pois, jonka jälkeen katsoin paremmaksi koittaa kääntää se takaisin.Eihän se tietenkään meinannut mennä yhtään, sai pusata niin perkeleesti....kaikenlisäksi ykköspytyn tulpan kanssa ihan sama juttu, ei tule kun kierroksen ulos.Nelosen tulppaa en saanut edes liikahtamaan

Koitin ruiskia crc:tä tulppien juurelle, ei ollu mitään apua...
Mikäköhän siellä kusee? Joskus varmaan tulpat väännetty väärille kierteille vai mikä? Noilla samoilla tulpilla on ajettu jo viis vuotta, voisko sillä olla asian kanssa mitään tekemistä? Mitäs sitte tehään jos kierteet on paskana, ajetaan loppuun toi vai mitä?

Lähetetty: 19.5.2005 14:31
Kirjoittaja ,_,/ukka
Veikkaisin, että on vaan kierteet/tulpat niin karstassa. Jos kokeilit irroittaa kun kone on kylmä, niin kokeile kone lämpimänä. Tai päin vastoin.
Emännän edesmenneessä korollassa oli noin lujassa myös. Väkisin vääntämällä sai pyöriteltyä ulos, mutta kun pisti CRC:llä voideltuna takas ni ei ollut mitään ongelmaa. Siinäkin oli ollut useamman vuoden avaamatta.
,_,/ukka
Lähetetty: 19.5.2005 14:54
Kirjoittaja Jokari
,_,/ukka kirjoitti:Veikkaisin, että on vaan kierteet/tulpat niin karstassa. Jos kokeilit irroittaa kun kone on kylmä, niin kokeile kone lämpimänä. Tai päin vastoin.
Emännän edesmenneessä korollassa oli noin lujassa myös. Väkisin vääntämällä sai pyöriteltyä ulos, mutta kun pisti CRC:llä voideltuna takas ni ei ollut mitään ongelmaa. Siinäkin oli ollut useamman vuoden avaamatta.
,_,/ukka
Jep, kylmällä koneella koitin...en vaan uskaltanut vääntää niitä enempää kun huomenna edessä olis pitkä reissu.
Mut siis tuli vaan semmonen mielikuva että kierteet ois solmussa koska tulppien pyöriminen stoppas kuin seinään ja ne liikkuu oikeesti
todella nihkeästi...
Lähetetty: 19.5.2005 16:01
Kirjoittaja pressa
kyllähän se pyöriminen stoppaa kun se karstainen pää tylee kierteen väliin
mutta joskus ollut jossain kanssa uskomattoman lujassa ja kuumana irronnut parhaiten vaikka tulppia ei ikinä saisi kuumaan moottoriin vaihtaa
Lähetetty: 20.5.2005 2:11
Kirjoittaja pyreksi
Itsellä sattunut vastaan sellasia kiinni hapettuneita tapauksia, kun oon jonkun "auton" jostain ostanu.. Vaatii kyllä jo, että kukaan ei oo niihin aikoihin koskenu... Ei muutakun niin pitkää vipuvartta tulppa-avaimeen kun vaan konehuone sallii ja vääntämään, kyllä ne lähtee mutta muistin mukaan on kyllä joskus saanu äheltää...

Lähetetty: 20.5.2005 9:28
Kirjoittaja Nonnis
Onneksi tulpanreikiin saa korjattua kierteet, tarvittavat pelit ja vehkeet varmaan löytyy joka pajalta.
Siis mikäli on kierteet paskana.
Lähetetty: 20.5.2005 12:24
Kirjoittaja Lada_VFTS
Jos ne on karstassa niin kannattaa kokeilla yhtä temppua. Ilmanputsari irti, kone käyntiin kierrokset 2000-3000 rpm ja suihkepullolla vettä kaasariin. Kyllä lähtee karsta
Lähetetty: 20.5.2005 14:58
Kirjoittaja Jokari
Lada_VFTS kirjoitti:Jos ne on karstassa niin kannattaa kokeilla yhtä temppua. Ilmanputsari irti, kone käyntiin kierrokset 2000-3000 rpm ja suihkepullolla vettä kaasariin. Kyllä lähtee karsta
Eilen koittelin totakin konstia...tuli kymmeniä suihkauksia heiteltyä kaasariin.Vettäkin pöhisi putkesta ulos...kohta nähdään mitä vaikutti kun ajettavaa olis noin 85 km
On muuten ladassakin kovat imuäänet kun vähän vedättää paikallaan putsari poissa

Lähetetty: 20.5.2005 15:49
Kirjoittaja pressa
jos imuäänistä tykkää niin kannattaa tehdä sellainen juuri puhdistimen yläosan peittävä peltikansi jolloin ilma virtaa vapaasti ympäri suodattimen niin on miehekkäät saundit kuitenkin turvallisesti
Lähetetty: 20.5.2005 15:56
Kirjoittaja pappa- igor
jos ei millään muulla lähde niin nestekaasu tohottimella, tulpan ympäriltä lämmittämällä

Lähetetty: 21.5.2005 22:04
Kirjoittaja Lada-Mies
...edit

Lähetetty: 22.5.2005 0:38
Kirjoittaja IlkkaHe
mä maksoin varaosaliikkeestä tasan 10 neurua. mutta ei siis oo mitkään 4kärki tulupat vaan ihan normaalit...
Lähetetty: 22.5.2005 15:02
Kirjoittaja Jokari
pressa kirjoitti:jos imuäänistä tykkää niin kannattaa tehdä sellainen juuri puhdistimen yläosan peittävä peltikansi jolloin ilma virtaa vapaasti ympäri suodattimen niin on miehekkäät saundit kuitenkin turvallisesti
Tommosta oonkin jo vuoden verran suunnitellu, putsari oottais vaan leikkelemistään..kautta profeetan parran kun ei oo rälläkkää niin ei oikein onnistu sen leikkaaminen kovinkaan helposti
Mistähän muuten löytyis semmosia ilmanputsareita jossa on sellanen verkko tms.ympärillä?...toi vakioputsari tuskin pitää mitään ton leikellyn kotelon kanssa, koska se on niin löysä

Lähetetty: 22.5.2005 15:09
Kirjoittaja Jokari
lada-mies kirjoitti:niin ja vaik tulpat hajois vääntämisest ni ei paljon haittaa ku tulpat ei kuitenkaan oo kauheen kalliita.muistaakseni ku ostin tulpat mun laattarautaan ni ei maksanu ku ööh no kuitenkin alle 10 eemeliä
Eihän siinä mitään jos tulpista menisi kierre solmuun, mutta uskon uskon kuitenkin sylinterinkannen alumiinin pettävän ensin

Lähetetty: 27.5.2005 20:55
Kirjoittaja Jokari
Tulipahan sitten ostettua Ladaan ihkauudet tulpat, makso 10,50 € robbarissa.Ykkös-ja kakkospytyistä tulpat lähtivät oikein helposti kun kone oli käynyt muutaman minuutin.Ykkös-kakkos ja kolmospyttyihin heitin siis uudet tulpat, kärkiväliksi laitoin kaikkiin about 0,55 mm.
Mutta sitten se perkeleen nelostulppa

Koitin vääntää sitä ensin tolla latan omalla pitkällä tulppa-avaimella, jossa vääntövartena tommonen 15 sentin pultti.Taas pää punaisena sain sitä käännettyä varmaan puol kierrosta, jonka jälkeen heitin vääntövarreksi tommosen 25 senttiä pitkän rukarin.Tuloksena oli vain se, että rukarista meni varsi solmuun ja meikäläiseltä hermot

Sain sitä käännettyä takasinpäin jonkun verran, jolloinka sen pyöriminen stoppasi ihan kokonaan.Tulppa jäi muutaman millin korkeemmalle kuin muut tulpat.Eikait tosta liene suurempaa haittaa?
kautta profeetan parran, nyt en koske lataan taas vähään aikaan, jos ei oo ihan pakko
