Liikenne sääntöjen kertausta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Liikenne sääntöjen kertausta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mä en tajuu noita uusia hienoja liikenne valoja, joissa on eteen päin menijöille punainen-keltainen-vihreä ja vieressä matalampi (oikealle)kääntyville jossa vain keltainen-vihreä.

Mites kun vain eteenpäin menevien valo muuttuu vihreäksi eikä oikealle kääntyvien valo vaihdukaan (yleensä vaihtuu samaan aikaan). Saanko kääntyä oikealle vai odottelenko että joskus tulisi vihreä siihen pienempäänkin. Ainoa rajoittava tekijä kääntymiselle oli se että oikeelle käännyttäessä oli edessä suojatie jossa paloi vihreän ukon kuva?

meinaako tuollainen punaisen valon puuttuminen oikeelle kääntyviltä sitä ettei koskaan tarvii pysähtyä kuhan vaan varoo jalankulkijoita, ihan sama mitä suoraa meneville valot näyttää?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jone
Viestit: 108
Liittynyt: 3.2.2004 9:36

Viesti Kirjoittaja Jone »

Huumoriksiko olit tarkoittanut?
No joka tapauksessa kerrataampa: Tämä "lisäliikennevalo" mahdollistaa kääntymisen silloin, kun "pääopastimessa" palaa punainen valo. Jos "lisäliikennevalo" on pimeä, niin noudatetaan "pääopastimen" värejä. Ja käännyttäessähän on aina muistettava, että kevyelle liikenteelle saattaa palaa vihreävalo kaistalle, jonne juuri olet kääntymässä, elikkä varovaisuutta. Jos "lisäliikennevalo" on pimeä, mutta "pääopastin" on vihreä, niin kääntyminen on sallittu.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jone kirjoitti:Huumoriksiko olit tarkoittanut?
No joka tapauksessa kerrataampa: Tämä "lisäliikennevalo" mahdollistaa kääntymisen silloin, kun "pääopastimessa" palaa punainen valo. Jos "lisäliikennevalo" on pimeä, niin noudatetaan "pääopastimen" värejä. Ja käännyttäessähän on aina muistettava, että kevyelle liikenteelle saattaa palaa vihreävalo kaistalle, jonne juuri olet kääntymässä, elikkä varovaisuutta. Jos "lisäliikennevalo" on pimeä, mutta "pääopastin" on vihreä, niin kääntyminen on sallittu.
Ei ollut mitään huumoria, olen vasta nyt törmännyt tällaisiin hassuihin liikenne valoihin kun olen enemmän ajellut tuolla pääkaupunkiseudulla. Ei täällä maalla ole juurikaan edes tavallisia liikennevaloja. Autokoulu ajoilta en muista tuollaisista mitään mainintaa, nää on kai jotain uusia EU liikennevaloja. :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No kyllähän noita on, ja eikö järkikin sano, että kun punasta on vastassa niin pysähdytään jos ei vihreä nuolivalo erikseen muuta kerro.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Juuri näin menee, eli se nuolivalo voi kumota pääopastimen punaisen ja se myös kertoo kun vastaantulijoille palaa punainen.

Jalankulkijoiden väistämisestä vielä. Jalankulkijoitahan on väistettävä suunnilleen aina, paitsi kun sinulle palaa nuolivalo tai jalankulkija kävelee päin punaista. Pedestrial mayhem sikseen, väistetään vaikka oltaisiinkin oikeassa.

Kokeilkaa mitä saatte:
http://game.mainio.net/autoilija/autoilija.html
Vastaa Viestiin