Pelastakaa vanha Lada 1200 Joensuun purkupojilta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Kesälada

Pelastakaa vanha Lada 1200 Joensuun purkupojilta

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Kävin tänään Joensuun Purkupojilla ja siellä nökötti äskettäin tuotu Lada 1200 (L?). Ajoneuvo on ilmeisen vanha, siinä on kävylliset puskurit ja takavalojen alla pienet heijastinpaneelit, ei pakkivaloa. Mitähän vuosimallia mahtaisi olla, niskatuet kylläkin löytyy mutta turvavöitä ei tainnu takana olla. Auto on väriltään aatteen punainen ja yllättävän siisti päätyäkseen romikselle. Toisessa takaovessa on lommo, mutta ruostetta on vähemmän kuin kesäladassa, ainakin pintapuolisesti tarkasteltuna. Alkuperäiset kapselitkin oli ja lista helmapellissä paikallaan. Lada on vielä ihan kokonainen ja pyörillään, toinen etuvalo taisi puuttua, konepellin alle en katsonut. Käykää nyt joku pelastamassa helmi julmalta kohtalolta.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

1200 L se ei ainakaan ole, jos siinä on käpypuskurit ja nuo heijastimet.

Pelastakaa automme Lada!
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Kesälada

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

nivailija kirjoitti:1200 L se ei ainakaan ole, jos siinä on käpypuskurit ja nuo heijastimet.

Pelastakaa automme Lada!
Eli selkeästi pelastamisen arvoinen vanha yksilö!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos niskatuelliset penkit oli alkuperäisvaruste niin varmaan vuosimalli jotain 1978-1982 väliltä ja tosiaan ei L malli, kuten nivailija jo totesikin. Niin mutta ei pakkivaloa? eikö puskurin alla ollut? sehän tuli jo noihinkin 1978 eli olisko sitten 1977-1978 tai sittten sitä on jotenkin erikoisvarusteltu tai tuunattu.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Lada-Jussi kirjoitti:jos niskatuelliset penkit oli alkuperäisvaruste niin varmaan vuosimalli jotain 1978-1982 väliltä ja tosiaan ei L malli, kuten nivailija jo totesikin. Niin mutta ei pakkivaloa? eikö puskurin alla ollut? sehän tuli jo noihinkin 1978 eli olisko sitten 1977-1978 tai sittten sitä on jotenkin erikoisvarusteltu tai tuunattu.
Jaksat aina yllättää. Tiedät todella paljon Ladoista. Itse en olisi moista tajunnut mitenkään. :shock:

Lada-Tietopankki-Jussi :wink:
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Kesälada

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Ainakaan siinä toisen takavalon alla ei ollut pakkivaloa. Puskurin alle en tajunnut katsoa, auto oli vähän hankalasti perän tarkempaa tutkailua varten... Mutta käykää katsomassa ja pelastakaa ressukka paalaimelta.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

1.1.1981 tuli pakollisiksi lampunpesurit,takavyöt ja pakkivalo.Eikös näistä voi rajata sen alle/yli 1981-malliin.1300/1200l takavalojen kanssa pakkivalo tuli aikaisemmin mutta muistelisin, että 1200/2101 koriin se laitettiin puskurin alle vasta pakosta???Takalasinlämmitin kuuluu myös 81-pakkoon.Milloinkas se tuli Ladaan?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Toveri Sladimir kirjoitti:1.1.1981 tuli pakollisiksi lampunpesurit,takavyöt ja pakkivalo.Eikös näistä voi rajata sen alle/yli 1981-malliin.1300/1200l takavalojen kanssa pakkivalo tuli aikaisemmin mutta muistelisin, että 1200/2101 koriin se laitettiin puskurin alle vasta pakosta???Takalasinlämmitin kuuluu myös 81-pakkoon.Milloinkas se tuli Ladaan?
lampunpesurit tuli Ladoihin vähän niinkuin pakon sanelemina 1980, pioneeri malleina taisi kai olla 1200LS erikoisversio sekä 1600 vientiversio.
Takaturvavyöt tuli kans pakon myötä kaikkiin.
Pakkivalohan oli siis muissa paitsi 2101 1200 ja 2102 1200 combi malleissa, mutta olen nähnyt mm. 1978 2101:n jossa oli pakkivalo, englantilaisessa korjausoppaassa kerrottiin että huhtikuussa 1978 tuli vaihteistoon paikka peruutusvalon anturille (outoa kun samaa välitystä käytettiin myös muissakin malleissa jo ennen tuota ja niissä oli peruutusvalot) luultavammin 1978 modernisoinnin jälkee kaikissa 2101/2102 malleissa oli tuo peruutusvalokin.
Takalasinlämmitys oli venäjällä uutuus varuste 1980 Lada 2105 mallissa. Mutta olihan se vientiautoissa jo 1975 lähtien. Silloin se tuli lisävarusteena ainakin 1500S malliin, 1977 uusissa malleissa 1500SL/1600/1200L oli jo takalasin lämmitys vakiona ja noihin aikoihin jos ei sitte jo edellisenä vuonna tuli 1300 malliinkin takalasin lämmitin. 1200 ja Combi malleissa on ollut vähän sekalaisia havaintoja, 1500 Combi oli ainakin varustettu takalasin lämppärillä, mutta 1200 mallit vasta aikaisintaan 1978, olen bongannut sen ikäisiä joko lämmityksellä tai ilman. Viimeistään 1981 sitten tuli.
Sama homma oli Volga ja Mosse puolellakin niiden farmarimallit jäi pois myynnistä 1980 ja olisiko johtunut siitä että niihin ei takalasin lämppäreitä alettu asentamaan. Volgan sedanissakin oli vain huurteenpoisto puhallin takaikkunalle, mutta se ei kai sitten kelvannut, kun olen bongannut lankalämmitteisellä takalasilla varustettuja Volgia.

älkää nyt kuitenkaan lukeko näitä kuin raamattua, sillä jutut perustuu vaan ihan omaan tutkimustyöhön ja osa on tosiaan olettamia.


NIIN JA AIHEESEEN: joku voisi ihan käydä noutaa talteen, tuskin olisi edes kovin hintava, kun ei noi romarit noita arvosta ku romumetallina. Ei ihan ite täältä asti viitsi lähteä. Käykää ottaa vaikka kuvia ja laittakaa näytille, kyllä luulis jollekin kelpaavan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Kuulin tänään aiheeseen liittyen seuraavaa. Auto oli ilmeisesti ensimmäisiä suomeen tuotuja ladoja. Auton omistaja oli ollut joku vanha patu kuka oli tullut siihen tulokseen ( deltan mainoskirjeen 800€ romutustodistuksesta) että auton ainoa oikea osoite on romuttamo ja hyljännyt sen sinne.

Eräs henkilö oli kokeillut ostaa sitä kokonaisena itselleen mutta romuttamon pitäjä oli todennut että purettavaksi sen on tänne tullut ja niin sille tullaan tekemään. Autosta ei ilmeisesti kuitenkaan irroitettu mitään vaan polkaistiin miehekkäästi paaliin.

Jos täsä nyt kääntää veistä haavassa niin AI kertoo että niitä ensimmäisiä ladoja oli vielä joku aika sitten rekisterissä kolme kappaletta, nyt enää kaksi. Joten eihän vain käynyt niin että tässä oli se yksi niistä kolmesta. Auto oli ollut lisäksi siisti ja kovapeltinen eli helppo projekti vaikka museorekisteriin.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Joten eihän vain käynyt niin että tässä oli se yksi niistä kolmesta.
Tai niistä kahdesta jotka oli joulukuun 2004 lopussa rekisterissä. Ensi tammikuun lopulla saa tiedon AKE:sta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Toi romisten toiminta on kiukuttanut autoharrastajia vuosikymmenten ajan,yli merkkirajojen.Mikään ei näytä muuttuneen.. :(
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Toisaalta jos omistajalle oli jo annettu romutustodistus, eihän autoa silloin saa antaa / myydä / purkaa kenellekään vaan se on toimitettava paaliin. Silti, p***raiskaajat!

Itse kuulin serkulta juuri, että suvussamme uudesta asti ja isällänikin nuorena käytössä ollut Vauxhall Viva ´70 olisi menossa romulaan, koska omistajat (isän sisko & mies) eivät jaksa enää korjailla sitä. Taidan ottaa luurin korvaan ja koittaa puhua omistajat ympäri, jotta saisi pelastettua sen omiin hoiviin.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Kuulin tänään aiheeseen liittyen seuraavaa. Auto oli ilmeisesti ensimmäisiä suomeen tuotuja ladoja. Auton omistaja oli ollut joku vanha patu kuka oli tullut siihen tulokseen ( deltan mainoskirjeen 800€ romutustodistuksesta) että auton ainoa oikea osoite on romuttamo ja hyljännyt sen sinne.

Eräs henkilö oli kokeillut ostaa sitä kokonaisena itselleen mutta romuttamon pitäjä oli todennut että purettavaksi sen on tänne tullut ja niin sille tullaan tekemään. Autosta ei ilmeisesti kuitenkaan irroitettu mitään vaan polkaistiin miehekkäästi paaliin.

Jos täsä nyt kääntää veistä haavassa niin AI kertoo että niitä ensimmäisiä ladoja oli vielä joku aika sitten rekisterissä kolme kappaletta, nyt enää kaksi. Joten eihän vain käynyt niin että tässä oli se yksi niistä kolmesta. Auto oli ollut lisäksi siisti ja kovapeltinen eli helppo projekti vaikka museorekisteriin.
Luin tämän ensimmäisen kerran joskus yöllä kun heräsin kannettavan koneen alta sohvalta. Olin varma, että uneni jatkuu ja viesti on vain osa näkemääni painajaista. Mutta toisaalta meikäläisen ajatusmaailmassa se ei ole kyllä Pöhö-Andrei, joka hiilihangon kanssa tämmöisiä juttuja kertoo, joten oli pakko uskoa olevansa jokseenkin hereillä.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tämä on täyttä totta ja samainen henkilö oli sitten hieman myöhemmin nähnyt saman ladan puristeltuna pienempään tilaan muiden raatojen joukossa.

Minulle asiasta kertonut henkilö sanoi että hän olisi antanut sen 800€ siitä autosta suoraan sille patulle eli saman mitä hän nyt sitten sai hinnan alennusta sillä romutustodistuksella. Totesin hänelle että siitä autosta olisi voinut maksaa silmääkään räpäyttämättä 1000€ jos ja kun se tosiaankin oli näitä 70-luvun vehkeitä ja kunnoltaan hyvä ja osiltaan täydellinen.

Niin se on maailma epäoikeudenmukainen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ilkeä romuttamon setä voi olla ihan onnessaankin jos saa jonkun vanhan orkkiskuntoisen pelin pistää muruiksi, varsinkin jos kyseessä on jokin itäauto. Eipä ollut sitten äijälle edes tullut mieleen minkälaiset rahat olisi voinut saada pelkistä pisteosistakin. vanhuksille taas on usein turha mennä mitään tarjoamaan, ne ei välttämättä tajua mitä eroa on romutustodistuksesta saatavalla hyvityksellä kuin vastaavalla määrällä käteistä rahaa, eiköhän se uusi Lada lähden yhtälailla kummallakin. Oikeastaan Delta-auto on syyllinen Ladojen massamurhaan, kun kiihottaa kansaa romuttamaan Ladansa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin