Sivu 1/1

kiertokangen laakerit

Lähetetty: 16.4.2005 9:47
Kirjoittaja Team perseauki racing
onko jollain tullut näppi häiriö vai olenko tietämätön kun uusissa kiertokangen liuskoissa ei ole öljy reikää ja vanhoissa on.... oisko kellään asoasta mitään hajua :?:

Lähetetty: 16.4.2005 9:50
Kirjoittaja pappa- igor
ei munkaan laakerei reikii ollu... mistä ostit ja minkä merkkiset...

Lähetetty: 16.4.2005 10:00
Kirjoittaja Team perseauki racing
venäjältähän nuo ja merkkiä en osaa kirjoittaa
eli voi tyytyväisin mielin kasata koneeni?

Lähetetty: 16.4.2005 10:19
Kirjoittaja pappa- igor
yks kaveri puhu että venakko laakereita voi joutua vähän työstämään että ne saa sopiin...? mutta en tiä.. jos mylly pyörii hyvin niin ei sit mitään ongelmaa.. 8)

Lähetetty: 16.4.2005 10:20
Kirjoittaja Team perseauki racing
kyllähän toi kone pyörii ainakin tossa irralaan mutta lähinnä ajoin takaa että miten reiät/reikien puuttuminen vaikuttaa voiteluun

Lähetetty: 16.4.2005 12:16
Kirjoittaja kapa
No eikös öljy tule kiertokangen laakereille kampiakselin sisään porattuja kanavia pitkin. Eli kiertokangen laakereissa ei reikiä tarvitse olla, kun ei öljyn tarvi sen laakeriliuskan läpi mihinkään päästä.

Lähetetty: 16.4.2005 16:58
Kirjoittaja Pavlovits
Niinpä

Lähetetty: 16.4.2005 17:42
Kirjoittaja Jankos
Noiden reikien kauttahan se ruikkii sylintereihin öljyä niiden kiertokangen porauksien kautta. Yleensä noissa venäläisissä laakeriseteissä on vain puolessa reiät eli pelkästään niissä yläpuolelle tulevissa.

Lähetetty: 16.4.2005 18:38
Kirjoittaja warremies
Uudemmissa kiertokangissa ei ole öljynruiskutusreikää.. kannattanee varmaankin tarkistaa, että onko kangessa reikä vai ei ja jos liuskassa ei ole tarvittavaa reikää, niin poraa VAROVASTI sellaisen oikeaan kohtaan. (SE ei ole outoa, että liuskasarjassa on vain puolessa liuskoista reikä, tällaisia on yleisesti muissakin moottoreissa, myös runkolaakeriliuskoissa)

Lähetetty: 17.4.2005 23:07
Kirjoittaja arpati
Se on vaan parempi jos ei ole reikiä laakereissa niin ei tarvit tulpata noita kiertokangen reikiä, siis jos tekee öljysprayt männille paineventtiilin (>1bar) kanssa :wink: Noi kiertokangen reiät syövät painetta kiertokangen laakereilta = huono varsinkin jos kierrätetään konetta reilummin... Jäähdytyksen kannalta tosta enempi vissiin hyötyä on, eli voinee toimia ilmankin? Laakereiltahan tulee jatkuvasti öljyä läpi jonka luulis riittävän männän voiteluun...

Huom! en siis ole koittanut ladan koneen kanssa miten toimii ilman, mutta kokonaan ilman öljyä ei enää toimi sekään kauheen montaa tuntia :lol:

Tuli muuten mieleen että tuli jonkun auton mukana sellaiset veivit missä ei ollut noita kangen reikiä ollenkaan (paikat oli muttei porausta) mutta en tiedä missä koneessa olivat olleet kiinni :? Pykälää kyllä oli ollut kun joku idiootti oli hakannut kangen alapäät paskaksi :evil: Vaseliini auttais moneen vaivaan muttei tietty tyhmään päähän :roll:

Lähetetty: 18.4.2005 10:39
Kirjoittaja Stefa
Löytyykös arpatilta edullista ratkaisua noille öljyruiskuille ja vielä paineohjattuna? Itse taidan joutua tyytymään suuttimiin ilman paineohjausta :(

Mielestäni kyllä voitelu ei ole se mistä kannattaa tinkiä.

Lähetetty: 18.4.2005 19:06
Kirjoittaja arpati
Stefa kirjoitti:Löytyykös arpatilta edullista ratkaisua noille öljyruiskuille ja vielä paineohjattuna? Itse taidan joutua tyytymään suuttimiin ilman paineohjausta :(

Mielestäni kyllä voitelu ei ole se mistä kannattaa tinkiä.
Ei ole sen ihmeempää mutta ite tarttis joku kötöstys tehdä... Yhden Tempran koneen suuttimista vaan mittasin avautumispaineeksi jotain 1.2 bar jos oikein muistan :wink: Ne oli upotettu silleen runkopukkiin, ite meinaan hoitaa yhdellä paineventtiilillä (kuula & jousi) ja ehkä noilla TD wolkkarin suuttimilla jos päästään kaverin kanssa sopuun niistä :roll:

Noissa ei kait ole mitään venttiiliä eli ovat ihan sylinterin alapäässä lohkossa jollain ruuviliitännällä ja männässä on kolo siinä kohtaa mistä putki pilkistää. On ihan eri systeemi kuin fiudessa... Ooppelin koneissakin vois olla moisia, ainakin jossain korjauskirjassa oli sellainen kuva, tarttis kattoo onko noissa 1600 koneissa mitä nurkista löytyy...

Ei noi mitään monimutkaisia laitoksia ole :wink:

Lähetetty: 19.4.2005 13:03
Kirjoittaja Stefa
Runkolaakeripukkeihin meinasin moiset porata, tosin vielä suuttimien tarkempi malli auki. Tarvinnee paremmin perehtyä noihin kesän aikana että saa alakerran läjään, sitten ei enää puuttuisikaan kuin polttoainepuoli. Pikkuhiljaa...