kiertokangen laakerit

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

onko jollain tullut näppi häiriö vai olenko tietämätön kun uusissa kiertokangen liuskoissa ei ole öljy reikää ja vanhoissa on.... oisko kellään asoasta mitään hajua :?:
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

ei munkaan laakerei reikii ollu... mistä ostit ja minkä merkkiset...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

venäjältähän nuo ja merkkiä en osaa kirjoittaa
eli voi tyytyväisin mielin kasata koneeni?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

yks kaveri puhu että venakko laakereita voi joutua vähän työstämään että ne saa sopiin...? mutta en tiä.. jos mylly pyörii hyvin niin ei sit mitään ongelmaa.. 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

kyllähän toi kone pyörii ainakin tossa irralaan mutta lähinnä ajoin takaa että miten reiät/reikien puuttuminen vaikuttaa voiteluun
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

No eikös öljy tule kiertokangen laakereille kampiakselin sisään porattuja kanavia pitkin. Eli kiertokangen laakereissa ei reikiä tarvitse olla, kun ei öljyn tarvi sen laakeriliuskan läpi mihinkään päästä.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Niinpä
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Noiden reikien kauttahan se ruikkii sylintereihin öljyä niiden kiertokangen porauksien kautta. Yleensä noissa venäläisissä laakeriseteissä on vain puolessa reiät eli pelkästään niissä yläpuolelle tulevissa.
warremies

Viesti Kirjoittaja warremies »

Uudemmissa kiertokangissa ei ole öljynruiskutusreikää.. kannattanee varmaankin tarkistaa, että onko kangessa reikä vai ei ja jos liuskassa ei ole tarvittavaa reikää, niin poraa VAROVASTI sellaisen oikeaan kohtaan. (SE ei ole outoa, että liuskasarjassa on vain puolessa liuskoista reikä, tällaisia on yleisesti muissakin moottoreissa, myös runkolaakeriliuskoissa)
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Se on vaan parempi jos ei ole reikiä laakereissa niin ei tarvit tulpata noita kiertokangen reikiä, siis jos tekee öljysprayt männille paineventtiilin (>1bar) kanssa :wink: Noi kiertokangen reiät syövät painetta kiertokangen laakereilta = huono varsinkin jos kierrätetään konetta reilummin... Jäähdytyksen kannalta tosta enempi vissiin hyötyä on, eli voinee toimia ilmankin? Laakereiltahan tulee jatkuvasti öljyä läpi jonka luulis riittävän männän voiteluun...

Huom! en siis ole koittanut ladan koneen kanssa miten toimii ilman, mutta kokonaan ilman öljyä ei enää toimi sekään kauheen montaa tuntia :lol:

Tuli muuten mieleen että tuli jonkun auton mukana sellaiset veivit missä ei ollut noita kangen reikiä ollenkaan (paikat oli muttei porausta) mutta en tiedä missä koneessa olivat olleet kiinni :? Pykälää kyllä oli ollut kun joku idiootti oli hakannut kangen alapäät paskaksi :evil: Vaseliini auttais moneen vaivaan muttei tietty tyhmään päähän :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Löytyykös arpatilta edullista ratkaisua noille öljyruiskuille ja vielä paineohjattuna? Itse taidan joutua tyytymään suuttimiin ilman paineohjausta :(

Mielestäni kyllä voitelu ei ole se mistä kannattaa tinkiä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:Löytyykös arpatilta edullista ratkaisua noille öljyruiskuille ja vielä paineohjattuna? Itse taidan joutua tyytymään suuttimiin ilman paineohjausta :(

Mielestäni kyllä voitelu ei ole se mistä kannattaa tinkiä.
Ei ole sen ihmeempää mutta ite tarttis joku kötöstys tehdä... Yhden Tempran koneen suuttimista vaan mittasin avautumispaineeksi jotain 1.2 bar jos oikein muistan :wink: Ne oli upotettu silleen runkopukkiin, ite meinaan hoitaa yhdellä paineventtiilillä (kuula & jousi) ja ehkä noilla TD wolkkarin suuttimilla jos päästään kaverin kanssa sopuun niistä :roll:

Noissa ei kait ole mitään venttiiliä eli ovat ihan sylinterin alapäässä lohkossa jollain ruuviliitännällä ja männässä on kolo siinä kohtaa mistä putki pilkistää. On ihan eri systeemi kuin fiudessa... Ooppelin koneissakin vois olla moisia, ainakin jossain korjauskirjassa oli sellainen kuva, tarttis kattoo onko noissa 1600 koneissa mitä nurkista löytyy...

Ei noi mitään monimutkaisia laitoksia ole :wink:
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Runkolaakeripukkeihin meinasin moiset porata, tosin vielä suuttimien tarkempi malli auki. Tarvinnee paremmin perehtyä noihin kesän aikana että saa alakerran läjään, sitten ei enää puuttuisikaan kuin polttoainepuoli. Pikkuhiljaa...
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin