Sivu 1/2
Perän kestävyys
Lähetetty: 3.4.2005 13:35
Kirjoittaja Stefa
Lähinnä turbo-miehille (miksei myös naisillekkin) suunnattuna. Onko ollut ongelmia ladan perän kestävyyden kanssa ja missä tilanteissa hajonnut? Paljon on vehkeissä ollut tehoa?
vaihtoehtoina omaan projektiin olisi fiatin tai ladan perät, molemmat pöydällä auki, enkä suoraan keksi miksi ladan perä olisi juurikaan miran perää heikompi. Säästäisi vaan niitä prosentteja jos ladan omaa pystyisi käyttämään.
Lähetetty: 3.4.2005 14:16
Kirjoittaja pressa
yleensä perät ovat kestäneet mutta riittävän harvoja ei paljon tarjolla joten matka-ajo kidutusta kun kierrokisa on niin pirusti varsinkin nelosen laatikolla
Lähetetty: 3.4.2005 14:58
Kirjoittaja heka
perät ei kestä paljoo jos on tehoo vähän reilummin.jos lähtee risteiksestä ja polttaa kumia niin perä on paskana laita sinne vaikka volvon perä tai joku kestävämpi ladan perä ei kestä tehoja paljon
Lähetetty: 3.4.2005 15:09
Kirjoittaja Nikolai
Eikö niitä ladan periä käytetä rallissaki kaikenmaailman tarleteissa. Eikös niis oo jotain +-150hv...paljonko tuosta meinaat tehoa ottaa irti?
Lähetetty: 3.4.2005 15:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
Isällä oli turbo-Lada 1,6 noin 150 hv ja perät kesti normaalikäytössä ihan hyvin, ajoa koko autolla tuli ainakin 60tkm. Kumin polttaminen risteyksissä on sitäpaitsi kiellettyäkin, sakot tulee ku tarpeeksi polttaa nakkia.
Lähetetty: 3.4.2005 17:59
Kirjoittaja micco
Mulla pamahti perä kun lähdin risteyksestä liikkeelle vähän ripeemmin. Taisi kyllä mennä enemmänkin väärinkäytön piikkiin kun ei vielä ahdokkaan ollut ehtiny nousta tappiin kun jo rusahti...
SSF-pyörän äijä sanoi että perän sisuskalut pitäisi päästää että kestäisivät. Muistaakseni 225 asteisessa uunissa 1.5 tuntia kun pitää niin ei murru osat niin herkästi.
Lähetetty: 3.4.2005 19:15
Kirjoittaja pressa
niin tuo karkaisun kovuus voikin jo sitten olla sellainen juttu että osa on valmiiksi pehmeämpiä kuin toiset
joka tapauksesa normaali käytössä 150hv kestää erittäin hyvin
eli kaverin starletissa penkitetty 156hv on ladan perä ja kestänyt jo 4vuotta rallikäytössä ( n. 20 kisaa+ harjoitukset )
Lähetetty: 3.4.2005 19:29
Kirjoittaja Jankos
On vähän väärin kysytty paljonko tuo perä kestää tehoa...
Tehohan ei kerro sitä perää rikkovaa asiaa eli vääntömomenttia ja pieni välityshän vielä kertaa koneen vääntömomentin.
Ralliautoissa taas paras vääntökin tulee vasta jossakin 6000rpm paikkeilla ja soralla ajettaessa ei pienissä nopeuksissa ole taas pitoa että tulisi suuret momentit perään. Näistä syistä ralliautoissa välitykset kestää.
Toinen mikä saattaa hajota on varsinain perä eli pikkuyörät repeilee yms. ja se taas johtuu yleensä kun toisen puolen pyörä pyörii paljon ja toinen puoli ei juuri lainkaan. Ja siitä kun se toinenkin ottaa pidon niin kuuluu melkosta rutinaa akselin sisältä.
Lähetetty: 3.4.2005 21:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo eihän Ladan perä kestä normaaliväännöilläkään jos käytetään vääriä vaihteita ja rasitetaan voimansiirtoa aiheettomasti. Mutta kyllä ihan rauhassa voi viriladoista jättää fiat perät ja fiat kytkimet, kyllä alkuperäinen Lada osa kestää, nykyiset tehorajatkin on niin matalalla.
Lähetetty: 3.4.2005 21:17
Kirjoittaja Stefa
Tottahan tuo Jankosin höpinä on, olisi pitänyt tarkentaa kysymystä. Sama hommahan tuossa on kuin kytkimessäkin, vääntö rikkoo ja kierrokset armahtaa. Tiedän myös itse noita periä rikotun vakiolla 1200:lla, mutta myös kestäneen +150 hv turboissa. Tuolla tempulla että toinen pyörä asfaltilla sutimaan saa varmaan kyllä rikki lähes kaikki perät

Toki varma ratkaisu olisi juuri joku hiace tai volvo, mutta painavat järjettömästi ja raideleveyttäkin joutuu sitten kikkailemaan -> työtä pirusti.
Taidan sen ladan perän sinne laittaa kun noita nurkissa on. Laitetaan sitten muuta jos todetaan toivottomaksi. Laatikkona on fiatin 5-v joten tuo välityspulma pitäisi olla suht ratkaistu myös matka-ajoon. Vaikka eihän tuo todellakaan mikään aavikkovälitys vielä ole.
Lada-Jussi: on tuossa fiatin 228mm kytkin kyllä, en edes yritä ladan 200 millisellä. Tosin sintterillä ja nivan asetelmalla pitäisi kyllä kestää, mutta massalevy niin paljon mukavampi ajossa.
Lähetetty: 3.4.2005 22:14
Kirjoittaja Kamrat
Voimansiirron kestävyyden kanssa mäkin pähkäilen. Onko Stefa toi sun loota lada tyyppinen laatikko vai se pidemmän mallin laatikko joka vaatii kardaanitunnelin muutoksia?
Lähetetty: 3.4.2005 23:18
Kirjoittaja Turbiini
Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Lähetetty: 4.4.2005 9:57
Kirjoittaja Kamrat
Turbiini kirjoitti:Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Uskaltaako Turbiini paljastaa minkälaiset tehot/väänöt oli silloin käytössä?
Lähetetty: 4.4.2005 11:12
Kirjoittaja Kamrat
Stefa, onko Ladagallerian(: Koti > Yksityiset albumit > Kamrat > Josef Stalin Special Edition ja sieltä vaihdelaatikko kuvat) jompikumpi kahdesta oikeanpuoleisesta laatikosta sun käyttämä laatikko?
Lähetetty: 4.4.2005 12:33
Kirjoittaja Stefa
Tuo minun käyttämä laatikko on tuota oikeanpuoleista mallia, mutta tuossa keskimmäisessä näkyvällä vaihdevälin lyhentimellä. Eli se "iso" laatikko joka vaatii kardaanitunnelin puukotuksen. Ompa siinä vielä komea "abarth" -tekstikin
Väkästelin siihen kytkinkoppaan viikonloppuna kiinni ladan hydraulisen kytkimen

Oma hommansa sovittaa se, kotvasen sai välillä päätään raapia.