Perän kestävyys
Perän kestävyys
Lähinnä turbo-miehille (miksei myös naisillekkin) suunnattuna. Onko ollut ongelmia ladan perän kestävyyden kanssa ja missä tilanteissa hajonnut? Paljon on vehkeissä ollut tehoa?
vaihtoehtoina omaan projektiin olisi fiatin tai ladan perät, molemmat pöydällä auki, enkä suoraan keksi miksi ladan perä olisi juurikaan miran perää heikompi. Säästäisi vaan niitä prosentteja jos ladan omaa pystyisi käyttämään.
vaihtoehtoina omaan projektiin olisi fiatin tai ladan perät, molemmat pöydällä auki, enkä suoraan keksi miksi ladan perä olisi juurikaan miran perää heikompi. Säästäisi vaan niitä prosentteja jos ladan omaa pystyisi käyttämään.
Vauhdin tae - alamäki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Isällä oli turbo-Lada 1,6 noin 150 hv ja perät kesti normaalikäytössä ihan hyvin, ajoa koko autolla tuli ainakin 60tkm. Kumin polttaminen risteyksissä on sitäpaitsi kiellettyäkin, sakot tulee ku tarpeeksi polttaa nakkia.

Mulla pamahti perä kun lähdin risteyksestä liikkeelle vähän ripeemmin. Taisi kyllä mennä enemmänkin väärinkäytön piikkiin kun ei vielä ahdokkaan ollut ehtiny nousta tappiin kun jo rusahti...
SSF-pyörän äijä sanoi että perän sisuskalut pitäisi päästää että kestäisivät. Muistaakseni 225 asteisessa uunissa 1.5 tuntia kun pitää niin ei murru osat niin herkästi.
SSF-pyörän äijä sanoi että perän sisuskalut pitäisi päästää että kestäisivät. Muistaakseni 225 asteisessa uunissa 1.5 tuntia kun pitää niin ei murru osat niin herkästi.
On vähän väärin kysytty paljonko tuo perä kestää tehoa...
Tehohan ei kerro sitä perää rikkovaa asiaa eli vääntömomenttia ja pieni välityshän vielä kertaa koneen vääntömomentin.
Ralliautoissa taas paras vääntökin tulee vasta jossakin 6000rpm paikkeilla ja soralla ajettaessa ei pienissä nopeuksissa ole taas pitoa että tulisi suuret momentit perään. Näistä syistä ralliautoissa välitykset kestää.
Toinen mikä saattaa hajota on varsinain perä eli pikkuyörät repeilee yms. ja se taas johtuu yleensä kun toisen puolen pyörä pyörii paljon ja toinen puoli ei juuri lainkaan. Ja siitä kun se toinenkin ottaa pidon niin kuuluu melkosta rutinaa akselin sisältä.
Tehohan ei kerro sitä perää rikkovaa asiaa eli vääntömomenttia ja pieni välityshän vielä kertaa koneen vääntömomentin.
Ralliautoissa taas paras vääntökin tulee vasta jossakin 6000rpm paikkeilla ja soralla ajettaessa ei pienissä nopeuksissa ole taas pitoa että tulisi suuret momentit perään. Näistä syistä ralliautoissa välitykset kestää.
Toinen mikä saattaa hajota on varsinain perä eli pikkuyörät repeilee yms. ja se taas johtuu yleensä kun toisen puolen pyörä pyörii paljon ja toinen puoli ei juuri lainkaan. Ja siitä kun se toinenkin ottaa pidon niin kuuluu melkosta rutinaa akselin sisältä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo eihän Ladan perä kestä normaaliväännöilläkään jos käytetään vääriä vaihteita ja rasitetaan voimansiirtoa aiheettomasti. Mutta kyllä ihan rauhassa voi viriladoista jättää fiat perät ja fiat kytkimet, kyllä alkuperäinen Lada osa kestää, nykyiset tehorajatkin on niin matalalla.

Tottahan tuo Jankosin höpinä on, olisi pitänyt tarkentaa kysymystä. Sama hommahan tuossa on kuin kytkimessäkin, vääntö rikkoo ja kierrokset armahtaa. Tiedän myös itse noita periä rikotun vakiolla 1200:lla, mutta myös kestäneen +150 hv turboissa. Tuolla tempulla että toinen pyörä asfaltilla sutimaan saa varmaan kyllä rikki lähes kaikki perät
Toki varma ratkaisu olisi juuri joku hiace tai volvo, mutta painavat järjettömästi ja raideleveyttäkin joutuu sitten kikkailemaan -> työtä pirusti.
Taidan sen ladan perän sinne laittaa kun noita nurkissa on. Laitetaan sitten muuta jos todetaan toivottomaksi. Laatikkona on fiatin 5-v joten tuo välityspulma pitäisi olla suht ratkaistu myös matka-ajoon. Vaikka eihän tuo todellakaan mikään aavikkovälitys vielä ole.
Lada-Jussi: on tuossa fiatin 228mm kytkin kyllä, en edes yritä ladan 200 millisellä. Tosin sintterillä ja nivan asetelmalla pitäisi kyllä kestää, mutta massalevy niin paljon mukavampi ajossa.

Taidan sen ladan perän sinne laittaa kun noita nurkissa on. Laitetaan sitten muuta jos todetaan toivottomaksi. Laatikkona on fiatin 5-v joten tuo välityspulma pitäisi olla suht ratkaistu myös matka-ajoon. Vaikka eihän tuo todellakaan mikään aavikkovälitys vielä ole.
Lada-Jussi: on tuossa fiatin 228mm kytkin kyllä, en edes yritä ladan 200 millisellä. Tosin sintterillä ja nivan asetelmalla pitäisi kyllä kestää, mutta massalevy niin paljon mukavampi ajossa.
Vauhdin tae - alamäki
Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Uskaltaako Turbiini paljastaa minkälaiset tehot/väänöt oli silloin käytössä?Turbiini kirjoitti:Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Tuo minun käyttämä laatikko on tuota oikeanpuoleista mallia, mutta tuossa keskimmäisessä näkyvällä vaihdevälin lyhentimellä. Eli se "iso" laatikko joka vaatii kardaanitunnelin puukotuksen. Ompa siinä vielä komea "abarth" -tekstikin
Väkästelin siihen kytkinkoppaan viikonloppuna kiinni ladan hydraulisen kytkimen
Oma hommansa sovittaa se, kotvasen sai välillä päätään raapia.

Väkästelin siihen kytkinkoppaan viikonloppuna kiinni ladan hydraulisen kytkimen

Vauhdin tae - alamäki