Perän kestävyys

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lähinnä turbo-miehille (miksei myös naisillekkin) suunnattuna. Onko ollut ongelmia ladan perän kestävyyden kanssa ja missä tilanteissa hajonnut? Paljon on vehkeissä ollut tehoa?

vaihtoehtoina omaan projektiin olisi fiatin tai ladan perät, molemmat pöydällä auki, enkä suoraan keksi miksi ladan perä olisi juurikaan miran perää heikompi. Säästäisi vaan niitä prosentteja jos ladan omaa pystyisi käyttämään.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

yleensä perät ovat kestäneet mutta riittävän harvoja ei paljon tarjolla joten matka-ajo kidutusta kun kierrokisa on niin pirusti varsinkin nelosen laatikolla
heka

Viesti Kirjoittaja heka »

perät ei kestä paljoo jos on tehoo vähän reilummin.jos lähtee risteiksestä ja polttaa kumia niin perä on paskana laita sinne vaikka volvon perä tai joku kestävämpi ladan perä ei kestä tehoja paljon
Nikolai

Viesti Kirjoittaja Nikolai »

Eikö niitä ladan periä käytetä rallissaki kaikenmaailman tarleteissa. Eikös niis oo jotain +-150hv...paljonko tuosta meinaat tehoa ottaa irti?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Isällä oli turbo-Lada 1,6 noin 150 hv ja perät kesti normaalikäytössä ihan hyvin, ajoa koko autolla tuli ainakin 60tkm. Kumin polttaminen risteyksissä on sitäpaitsi kiellettyäkin, sakot tulee ku tarpeeksi polttaa nakkia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Mulla pamahti perä kun lähdin risteyksestä liikkeelle vähän ripeemmin. Taisi kyllä mennä enemmänkin väärinkäytön piikkiin kun ei vielä ahdokkaan ollut ehtiny nousta tappiin kun jo rusahti...
SSF-pyörän äijä sanoi että perän sisuskalut pitäisi päästää että kestäisivät. Muistaakseni 225 asteisessa uunissa 1.5 tuntia kun pitää niin ei murru osat niin herkästi.
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

niin tuo karkaisun kovuus voikin jo sitten olla sellainen juttu että osa on valmiiksi pehmeämpiä kuin toiset
joka tapauksesa normaali käytössä 150hv kestää erittäin hyvin
eli kaverin starletissa penkitetty 156hv on ladan perä ja kestänyt jo 4vuotta rallikäytössä ( n. 20 kisaa+ harjoitukset )
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

On vähän väärin kysytty paljonko tuo perä kestää tehoa...

Tehohan ei kerro sitä perää rikkovaa asiaa eli vääntömomenttia ja pieni välityshän vielä kertaa koneen vääntömomentin.

Ralliautoissa taas paras vääntökin tulee vasta jossakin 6000rpm paikkeilla ja soralla ajettaessa ei pienissä nopeuksissa ole taas pitoa että tulisi suuret momentit perään. Näistä syistä ralliautoissa välitykset kestää.

Toinen mikä saattaa hajota on varsinain perä eli pikkuyörät repeilee yms. ja se taas johtuu yleensä kun toisen puolen pyörä pyörii paljon ja toinen puoli ei juuri lainkaan. Ja siitä kun se toinenkin ottaa pidon niin kuuluu melkosta rutinaa akselin sisältä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo eihän Ladan perä kestä normaaliväännöilläkään jos käytetään vääriä vaihteita ja rasitetaan voimansiirtoa aiheettomasti. Mutta kyllä ihan rauhassa voi viriladoista jättää fiat perät ja fiat kytkimet, kyllä alkuperäinen Lada osa kestää, nykyiset tehorajatkin on niin matalalla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tottahan tuo Jankosin höpinä on, olisi pitänyt tarkentaa kysymystä. Sama hommahan tuossa on kuin kytkimessäkin, vääntö rikkoo ja kierrokset armahtaa. Tiedän myös itse noita periä rikotun vakiolla 1200:lla, mutta myös kestäneen +150 hv turboissa. Tuolla tempulla että toinen pyörä asfaltilla sutimaan saa varmaan kyllä rikki lähes kaikki perät :roll: Toki varma ratkaisu olisi juuri joku hiace tai volvo, mutta painavat järjettömästi ja raideleveyttäkin joutuu sitten kikkailemaan -> työtä pirusti.

Taidan sen ladan perän sinne laittaa kun noita nurkissa on. Laitetaan sitten muuta jos todetaan toivottomaksi. Laatikkona on fiatin 5-v joten tuo välityspulma pitäisi olla suht ratkaistu myös matka-ajoon. Vaikka eihän tuo todellakaan mikään aavikkovälitys vielä ole.

Lada-Jussi: on tuossa fiatin 228mm kytkin kyllä, en edes yritä ladan 200 millisellä. Tosin sintterillä ja nivan asetelmalla pitäisi kyllä kestää, mutta massalevy niin paljon mukavampi ajossa.
Vauhdin tae - alamäki
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Voimansiirron kestävyyden kanssa mäkin pähkäilen. Onko Stefa toi sun loota lada tyyppinen laatikko vai se pidemmän mallin laatikko joka vaatii kardaanitunnelin muutoksia?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Turbiini kirjoitti:Kyllä itse perä kestää mutta tasauspyörästön rattaat murenee, lukkoperä helpottaa niiden kestoa paljon. Oma tasauspyörästö hajosi kun lähdin risteyksestä ruhan rajusti ykkösellä ahdot ylös ja sitten nopeasti kierroksia laskemetta kakkosta, 50metriä kahtaraitaa vaihto kolmoselle ja toiset 50metriä yhdellä pyörällä jonka jälkeen rupesi kolisemaan.
Uskaltaako Turbiini paljastaa minkälaiset tehot/väänöt oli silloin käytössä?
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Stefa, onko Ladagallerian(: Koti > Yksityiset albumit > Kamrat > Josef Stalin Special Edition ja sieltä vaihdelaatikko kuvat) jompikumpi kahdesta oikeanpuoleisesta laatikosta sun käyttämä laatikko?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo minun käyttämä laatikko on tuota oikeanpuoleista mallia, mutta tuossa keskimmäisessä näkyvällä vaihdevälin lyhentimellä. Eli se "iso" laatikko joka vaatii kardaanitunnelin puukotuksen. Ompa siinä vielä komea "abarth" -tekstikin :lol:

Väkästelin siihen kytkinkoppaan viikonloppuna kiinni ladan hydraulisen kytkimen :D Oma hommansa sovittaa se, kotvasen sai välillä päätään raapia.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin