2104 nopeusmittarin kolme punaista viivaa?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
J.J. Laakso

2104 nopeusmittarin kolme punaista viivaa?

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Mitä ne on? Voiko kyseessä olla kiekkamittarin korvaajat, eli vaihda viimeistään tässä viivat? :roll:
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

punaista...

Viesti Kirjoittaja aropupu »

kyllä näin luulisi olevan.
heka

Viesti Kirjoittaja heka »

niin ne on sellaset viivat et pitää vaihtaa viimeistään siinä
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Semmosiksi mäkin olen ne päätelly, samanlaiset oli mm. VW Jetassa. No kai sitä korvakuulolta ajetaan eikä mittaria tuijottamalla :)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Nonnis kirjoitti:Semmosiksi mäkin olen ne päätelly, samanlaiset oli mm. VW Jetassa. No kai sitä korvakuulolta ajetaan eikä mittaria tuijottamalla :)
Ei ajeta vielä. Täytyy eka opettaa korva kuuntelemaan oikeata kierroslukua :lol:
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

2107:ssa oli viivat ainakin sen verta korkeella ettei olis pienillä vaihteilla raaskinu kierroksia niin paljon nostaa jotta viivat olis saavutettu. vika viiva oli muistaakseni noin 150km/h kohdalla.
.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo vaihtamista varten noi viivat on, mut kai niitä pitäis noudattaa lähinnä totuutusajossa. mitenkähän noissa on huomioitu eri mallien eri vaihteistovälitykset, en ole koskaan tutkinut onko mittareissa viivoja eri kohdilla? mitä korkeisiin kierroksiin tulee, on vähän tulkinnallista. Ladahan on kierroskone ja toisaalta sen verran heikosti äänieristetty että pienemmätkin kierrokset kuulostaa sisällä niinkuin vedettäis jo ihan kiekat tapissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

mää kun olen aina luullut että siellä on niitä extraviivoja osoittamassa mittarivirhettä... Ainakin melko hyvin näyttävät oikean nopeuden. Ainakin jos puhutaan samasta asiasta :-o
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Edesmenneessä 2107ssa sattui olemaan semmoinen jenkkamittari mikä näytti muistaakseni reipasta 5000-5500rpm kun oltiin vähän matkan päässä viivasta.... En tohtisi kyllä työmatka-ajossa sellasia kierroslukuja jatkuvasti repiä mittariin :lol:

Kai niillä viivoilla joku merkitys on jonka vain veli venäläinen tietää :wink:
.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Ne tarkoittaa suurimpia sallittuja nopeuksia kullakin vaihteella!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Koska Ladassani on kierroslukumittari, ei siinä ole nopeusmittarissa noita punaviivoja lainkaan. Ajoin kuitenkin tänään 1200S:llä jossa ne on ja siinä viivat olivat juuri ennen 40:ä, heti 60:n jälkeen ja kolmas taas satasen alapuolella. Vastaavilla kohdilla vaihtoviivat on myös nappiksen vaakamittarissa.

Mielenkiinnosta kiihdyttelin omalla Ladallani kierroslukumittarin mukaan n. 5500 rpm kohdalle, eli siihen, mistä alkaa oranssi alue.
Ykkösellä Lada kulki rapiat neliäkymmentä, kakkosella liki kahdeksaakymppiä ja kolmosella taas kierroksia oli satasen vauhdissa vasta noin 5000.
Jos vaihtaisin täyskiihdytyksessä kolmoselle jo kuudessakympissä, kierrokset tipahtaisivat sinne 3000 paikkeille jolloin tuloksena on hetkellinen ryytyminen, kun yläviritteiset kotikutoiset säätöni antavat "tehopiikkinsä" vasta 4000 hujakoilla. :P

Rauhallisessa ajossa noilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos tarttee nopeasti poistua, niin noista viivoista täytyy ajaa vähän ohi. Toisaalta jos ne kierrokset todella kiinnostaa, täytyy laittaa kierroslukumittari.

Aikas joutavata pohdintoa... :roll:
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Itse vaihdan vaihdetta aina korvakuulolta/takapuolituntumalta, ei siihen mitään mittareita tarvita...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Lainaus Lada 1200 Käyttöohjekirjasta vuodelta 1974: Nopeusmittari, numerotaulussa on punaiset viivat 40, 60 ja 100 lähettyvillä, osoittaen suurinta sallittua nopeutta kolmella ensimmäisellä vaihteella.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti:Lainaus Lada 1200 Käyttöohjekirjasta vuodelta 1974: Nopeusmittari, numerotaulussa on punaiset viivat 40, 60 ja 100 lähettyvillä, osoittaen suurinta sallittua nopeutta kolmella ensimmäisellä vaihteella.
Eli ihan suomeksi sanottuna: "elä perkule vejätä näin pitkälle vaan hellää himppase ennen..."
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Aika mielenkiintoista kyllä. Mulle ykkönen on liikkeellelähtövaihde, ei sillä tulis mieleenkään ajaa 40:ä. Sen sijaan kakkosella voi hyvinkin kiihdyttää yli kuudenkympin, tai no hyvin ja hyvin mutta kummiskin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin