
2104 nopeusmittarin kolme punaista viivaa?
2104 nopeusmittarin kolme punaista viivaa?
Mitä ne on? Voiko kyseessä olla kiekkamittarin korvaajat, eli vaihda viimeistään tässä viivat? 

punaista...
kyllä näin luulisi olevan.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo vaihtamista varten noi viivat on, mut kai niitä pitäis noudattaa lähinnä totuutusajossa. mitenkähän noissa on huomioitu eri mallien eri vaihteistovälitykset, en ole koskaan tutkinut onko mittareissa viivoja eri kohdilla? mitä korkeisiin kierroksiin tulee, on vähän tulkinnallista. Ladahan on kierroskone ja toisaalta sen verran heikosti äänieristetty että pienemmätkin kierrokset kuulostaa sisällä niinkuin vedettäis jo ihan kiekat tapissa.

Edesmenneessä 2107ssa sattui olemaan semmoinen jenkkamittari mikä näytti muistaakseni reipasta 5000-5500rpm kun oltiin vähän matkan päässä viivasta.... En tohtisi kyllä työmatka-ajossa sellasia kierroslukuja jatkuvasti repiä mittariin
Kai niillä viivoilla joku merkitys on jonka vain veli venäläinen tietää

Kai niillä viivoilla joku merkitys on jonka vain veli venäläinen tietää

.
Koska Ladassani on kierroslukumittari, ei siinä ole nopeusmittarissa noita punaviivoja lainkaan. Ajoin kuitenkin tänään 1200S:llä jossa ne on ja siinä viivat olivat juuri ennen 40:ä, heti 60:n jälkeen ja kolmas taas satasen alapuolella. Vastaavilla kohdilla vaihtoviivat on myös nappiksen vaakamittarissa.
Mielenkiinnosta kiihdyttelin omalla Ladallani kierroslukumittarin mukaan n. 5500 rpm kohdalle, eli siihen, mistä alkaa oranssi alue.
Ykkösellä Lada kulki rapiat neliäkymmentä, kakkosella liki kahdeksaakymppiä ja kolmosella taas kierroksia oli satasen vauhdissa vasta noin 5000.
Jos vaihtaisin täyskiihdytyksessä kolmoselle jo kuudessakympissä, kierrokset tipahtaisivat sinne 3000 paikkeille jolloin tuloksena on hetkellinen ryytyminen, kun yläviritteiset kotikutoiset säätöni antavat "tehopiikkinsä" vasta 4000 hujakoilla.
Rauhallisessa ajossa noilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos tarttee nopeasti poistua, niin noista viivoista täytyy ajaa vähän ohi. Toisaalta jos ne kierrokset todella kiinnostaa, täytyy laittaa kierroslukumittari.
Aikas joutavata pohdintoa...
Mielenkiinnosta kiihdyttelin omalla Ladallani kierroslukumittarin mukaan n. 5500 rpm kohdalle, eli siihen, mistä alkaa oranssi alue.
Ykkösellä Lada kulki rapiat neliäkymmentä, kakkosella liki kahdeksaakymppiä ja kolmosella taas kierroksia oli satasen vauhdissa vasta noin 5000.
Jos vaihtaisin täyskiihdytyksessä kolmoselle jo kuudessakympissä, kierrokset tipahtaisivat sinne 3000 paikkeille jolloin tuloksena on hetkellinen ryytyminen, kun yläviritteiset kotikutoiset säätöni antavat "tehopiikkinsä" vasta 4000 hujakoilla.

Rauhallisessa ajossa noilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos tarttee nopeasti poistua, niin noista viivoista täytyy ajaa vähän ohi. Toisaalta jos ne kierrokset todella kiinnostaa, täytyy laittaa kierroslukumittari.
Aikas joutavata pohdintoa...

Eli ihan suomeksi sanottuna: "elä perkule vejätä näin pitkälle vaan hellää himppase ennen..."AI kirjoitti:Lainaus Lada 1200 Käyttöohjekirjasta vuodelta 1974: Nopeusmittari, numerotaulussa on punaiset viivat 40, 60 ja 100 lähettyvillä, osoittaen suurinta sallittua nopeutta kolmella ensimmäisellä vaihteella.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -