Semmoinen juttu tuli mieleen, että mahtaakohan olla suuriakin luotettavuuseroja riippuen siitä, että mikä on polttoaineen syöttötapa. Eli siis, että onko käytössä Solex- tai Actex-kaasuttimella varustettu malli? Miten nämä kaksi eroaa käytössä toisistaan ja onko 1-pisteruiskumoottori uudempaa tekniikka edustavana luotettavampi?
Sekoitanko nuo Actexit ja Solexit keskenään?
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Luotettavuus?
Joku 14tkm takana axteccia, ja koskaan ei ole tielle jättänyt. Ei kai se koskaan ole polttoainepuolella mitenkään oikutellut, mutta kaikki lisähässäkkä on tehnyt sitä sun tätä. Ihan hyvä kaasari, jos se riisuttaisiin.
Minullapa on kaapissa 1700-koneeseen tarkoitettu Solex-kaasutin (Venäläinen lisenssisellainen) ilman noita sähköisiä saastehömpötyshärveleitä. Ensi kesänä virittelen sen omaan menopeliini.
No onkos Otsooni sitten Weeberi kopio vai miten se meni?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Minulla oli Samarassa Venäläinen Solex,eikä siinä mitään ongelmia ollut.Bensansuodattimen vaihdoin kerran vuodessa ja rasvaa niveliin.
Otsonikaasuttimen kuvaus:
Nimestään huolimatta kaasutin sekoittaa ilmaa ja polttoainetta hyvin samalla tavoin kuin perinteinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin.Tärkein toiminnallinen ero on se,että Otsoni-kaasuttimessa toisiokurkun kaasuläpän avautumista ohjataan alipaineella.Avautumiskulma riippuu moottorin pyörimisnopeudesta ja kuormasta.Ensiö ja toisiokurkkujen välillä ei ole mekaanista yhteyttä.
Otsoni -kaasuttimen yhteydessä käytetään erityyppistä virranjakajaa kuin alkuaikojen Ladoissa.Uuden kaasuttimen ja virranjakajan yhteisvaikutuksena on parantunut polttoainetalous ja vähentyneet saasteet.
Toisiokurkun läpän käyttötanko ja läpän rajoitin on säädetty valmistajan toimesta,eikä niihin saa koskea.Huomaa,että kaasuttaminen auton seistessä paikallaan ei tuota riittävästi alipainetta läpän avaamiseksi.
Olen ollut huomaavinani eroja kaasuttimien materiaaleissa, tossa hyllyssä oleva Samaran Solex 80-luvulta on pinnaltaan siistimmän näköinen kuin monet uudemmat kaasarit mitä olen nähnyt. Vai johtuisikohan ero vain käytön aikaan saamasta kulumisesta? Axtec versioissa on kait ollut paljon ongelmia mekaniikan kanssa? oliko samoja ongelmia 80-luvun Samaroissa joissa on periaatteessa sama solex ilman lisävarusteita?