Sivu 1/1

MOOTTORIT

Lähetetty: 16.3.2005 20:19
Kirjoittaja Hankkija
Elikkä kertokaas maalaiselle moottorin tunnistus eli
1200 kone ja 1600 kone kuinka tunnistaa.
Olis tiedossa nippu koneita.Myyjä ei tiedä minkä
kokosia ne on!!! 8)

Lähetetty: 16.3.2005 20:47
Kirjoittaja lada 1300s
Eikös lohkoissa ole se koho kuvio numero sarja. Imu/pako puolella. 1200 kone on 2101 ja 1600 2106 Sanokaa jos oon väärässä

Lähetetty: 16.3.2005 21:26
Kirjoittaja Lada-Jussi
lada 1300s kirjoitti:Eikös lohkoissa ole se koho kuvio numero sarja. Imu/pako puolella. 1200 kone on 2101 ja 1600 2106 Sanokaa jos oon väärässä
näinhän se kutakuinkin on, tai yleensä on vain loppu 01 tai 03 tai jotain, moottorin tyypin mukaan... muistan tähän vastanneeni jo muutaman kerran täällä ihan lähiaikoinakin. joku vois kuvailla irto moottorista ne tunniste kohdat ja laittaa jotenki näkyviin, niitä on niin vaikea kuvailla sanoin.

Lähetetty: 16.3.2005 21:33
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:
lada 1300s kirjoitti:Eikös lohkoissa ole se koho kuvio numero sarja. Imu/pako puolella. 1200 kone on 2101 ja 1600 2106 Sanokaa jos oon väärässä
näinhän se kutakuinkin on, tai yleensä on vain loppu 01 tai 03 tai jotain, moottorin tyypin mukaan... muistan tähän vastanneeni jo muutaman kerran täällä ihan lähiaikoinakin. joku vois kuvailla irto moottorista ne tunniste kohdat ja laittaa jotenki näkyviin, niitä on niin vaikea kuvailla sanoin.
No tässä yksi kuva tuosta tyyppinumerosta. Jussi voisi kertoa mikä kone tämä on, kun ei Infosta löydy... :wink:

Lähetetty: 16.3.2005 21:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
jusu kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:
lada 1300s kirjoitti:Eikös lohkoissa ole se koho kuvio numero sarja. Imu/pako puolella. 1200 kone on 2101 ja 1600 2106 Sanokaa jos oon väärässä
näinhän se kutakuinkin on, tai yleensä on vain loppu 01 tai 03 tai jotain, moottorin tyypin mukaan... muistan tähän vastanneeni jo muutaman kerran täällä ihan lähiaikoinakin. joku vois kuvailla irto moottorista ne tunniste kohdat ja laittaa jotenki näkyviin, niitä on niin vaikea kuvailla sanoin.
No tässä yksi kuva tuosta tyyppinumerosta. Jussi voisi kertoa mikä kone tämä on, kun ei Infosta löydy... :wink:
niin just toi numero auttaa hahmottamaan koneen koon elikkä tarkemmin lohkon mallin. toi on 1700 lohko. mutta tuo numero ei kerrokaan vielä sitä että kyseessä on ruiskumalli, sen päättelin noista johdoista ja hihnapyörästä, kuvaappas se toisella puolella oleva tasanne missä on moottorin valmistenumero

Lähetetty: 16.3.2005 21:47
Kirjoittaja Jankos
Juu toi on 1700 lohko ja noissa onkin ihan kokonaan tuo koneen tyyppi.

Veikkaanpa että tuossa lohkossa ei ole eroa onko ruisku vai kaasari eli kaikissa lohkoissa on silloin sama numerosarja.

Tarjoan 20 e tuosta koneesta kun on noin likainenkin ;)

Lähetetty: 16.3.2005 21:51
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:niin just toi numero auttaa hahmottamaan koneen koon elikkä tarkemmin lohkon mallin. toi on 1700 lohko. mutta tuo numero ei kerrokaan vielä sitä että kyseessä on ruiskumalli, sen päättelin noista johdoista ja hihnapyörästä, kuvaappas se toisella puolella oleva tasanne missä on moottorin valmistenumero
Ruiskumallipa hyvinkin.
Mutta: Infon mukaan 21073:n ja 21044:n ruiskukone on tyyppi 21073 ja Nivassa 21214 eli mikäs lohko tuo 21213 sitten on? Rassasin sen kuitenkin 21044:sta.

Lähetetty: 16.3.2005 22:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
jusu kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:niin just toi numero auttaa hahmottamaan koneen koon elikkä tarkemmin lohkon mallin. toi on 1700 lohko. mutta tuo numero ei kerrokaan vielä sitä että kyseessä on ruiskumalli, sen päättelin noista johdoista ja hihnapyörästä, kuvaappas se toisella puolella oleva tasanne missä on moottorin valmistenumero
Ruiskumallipa hyvinkin.
Mutta: Infon mukaan 21073:n ja 21044:n ruiskukone on tyyppi 21073 ja Nivassa 21214 eli mikäs lohko tuo 21213 sitten on? Rassasin sen kuitenkin 21044:sta.
joo siis 21213 on lohkon tyyppi, ja kyseistä lohkoa käytetään mm. moottoreissa 21073, 21213, 21214 jotka siis ovat 1700i takavetoiseen, 1700 Nivaan, 1700i Nivaan, eli toi numero kertoo vain lohkon tyypin, koneen koon kannalta tuo yleensä riittää.

Lähetetty: 16.3.2005 22:10
Kirjoittaja Lada_Racing
olisko toi kone myynnissä???

Lähetetty: 16.3.2005 22:15
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:joo siis 21213 on lohkon tyyppi, ja kyseistä lohkoa käytetään mm. moottoreissa 21073, 21213, 21214 jotka siis ovat 1700i takavetoiseen, 1700 Nivaan, 1700i Nivaan, eli toi numero kertoo vain lohkon tyypin, koneen koon kannalta tuo yleensä riittää.
Kipaisinpa sen tyypin sieltä filtterin yläpuolelta lukaisemassa ja siellä oli 21073, niinkuin pitääkin.

Mutta mitenkäs tuo ero esimerkiksi noissa ruiskuissa ilmenee, kun 21073:een on infossa ilmoitettu 84hv/5400rpm ja 21214:een vain 80hv/5200rpm?
Lada_Racing kirjoitti:olisko toi kone myynnissä???
Ei ole.

Lähetetty: 16.3.2005 22:20
Kirjoittaja Lada-Jussi
jusu kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:joo siis 21213 on lohkon tyyppi, ja kyseistä lohkoa käytetään mm. moottoreissa 21073, 21213, 21214 jotka siis ovat 1700i takavetoiseen, 1700 Nivaan, 1700i Nivaan, eli toi numero kertoo vain lohkon tyypin, koneen koon kannalta tuo yleensä riittää.
Kipaisinpa sen tyypin sieltä filtterin yläpuolelta lukaisemassa ja siellä oli 21073, niinkuin pitääkin.

Mutta mitenkäs tuo ero esimerkiksi noissa ruiskuissa ilmenee, kun 21073:een on infossa ilmoitettu 84hv/5400rpm ja 21214:een vain 80hv/5200rpm.
toi teho ero onkin hyvä kyssäri, 1600 versioissakin oli Nivassa 76 hv ja takavedossa 78 hv, vaikka ihan sama kone öljypohjaa ja pummpua lukuunottamatta (ihan pieniä ei lasketa) ainoa se EGR venttili joka oli jo Nivoissa aikanaan, vaikuttaisiko se ja tietty onko tehossa huomioitu että Nivassa mekaaninen jäähdytin puhallin ja takavedossa sähköinen. Ruiskuissa ei oikein muuta eroa tahdo keksiäkään kuin tuo jäähdytyspuhallin.

Lähetetty: 16.3.2005 22:33
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:toi teho ero onkin hyvä kyssäri, 1600 versioissakin oli Nivassa 76 hv ja takavedossa 78 hv, vaikka ihan sama kone öljypohjaa ja pummpua lukuunottamatta (ihan pieniä ei lasketa) ainoa se EGR venttili joka oli jo Nivoissa aikanaan, vaikuttaisiko se ja tietty onko tehossa huomioitu että Nivassa mekaaninen jäähdytin puhallin ja takavedossa sähköinen. Ruiskuissa ei oikein muuta eroa tahdo keksiäkään kuin tuo jäähdytyspuhallin.
No niinpä näkyy. Lisäksi noissa 1600:ssa näyttää olevan huippuväännössäkin 10 Nm ero 2106-koneen hyväksi. Aika huima ero, ei kai pelkästään flekti sitä tee... :shock:

Lähetetty: 16.3.2005 23:21
Kirjoittaja metusala
Moottorin tyyppi on lohkossa vasemmalla eli kuskin puolella ylhäällä, keskellä pieniin, noin 10 mm korkein kohokirjaimiin, oikealla puolella noin lohkon keskellä isompiin, noin 15 mm korkein kirjaimiin. Vasemmalta näkyy merkintä paremmin.
Tyypit ovat:
1200: 01
1300: 011 (jos remmikone niin 05),
1500: 03
1600: 06

Lähetetty: 17.3.2005 0:05
Kirjoittaja sjussila
menee vähän offtopiciksi, mutta ladan moottoreista silti:

Kuinka paljon on 1200L ja 1500s moottoreiden lohkojen korkeus ero?
(kampiakselin keskilinjan ja kansitason välinen etäisyys)