Sivu 1/1

1200L:n peruutusvalo

Lähetetty: 9.3.2005 12:41
Kirjoittaja mbkoskin
Ongelman nimi on peruutusvalo joka ei toimi. Polttimo näyttäisi olevan kondiksessa. Mistäköhän kohtaa vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Ja eikö noista polttimoista yleensä huomaa kun ne menevät rikki, ts. se kierteinen vastuslanka menee poikki tms?

Lähetetty: 9.3.2005 13:44
Kirjoittaja kapa
Kokeile varmasti ehjällä (uudella) polttimolla josko alkaa toimimaan. Sitten kannattaa tutkia peruutusvalon katkaisijan johtoliitokset, katkaisija on siellä laatikon kyljessä. Ja kaikki johdon liitäntäkohdat ja läpiviennit. Ja voihan se itse katkaisijan olla rikki.

Lähetetty: 9.3.2005 14:50
Kirjoittaja Nonnis
Joo mulla oli ainakin se katkaisija rikki tosta mun entisestä sedanista.

Lähetetty: 9.3.2005 14:57
Kirjoittaja Pavlovits
Kun yhdistät pakkivalokatkaisijan navat toisiinsa,(virran pitää olla päällä) pitää valon syttyä. Tässä tapauksessa vika on katkaisijassa, muuten voit etsiä vikaa katkaisijan ja polttimon väliltä.

Lähetetty: 9.3.2005 21:26
Kirjoittaja mbkoskin
Hmmshmms. Juttu muuttuikin mielenkiintoisemmaksi. Nimittäin huomasin, että sen peruutusvalon umpioon (tai mikä se polttimon pesä nyt onkaan) ei ollut kytketty mitään piuhaa. Noh, tavaratilassa heilui yksi turkoosi piuha vapaana ja laitoin sen sitten siihen kiinni. Tuloksena sulake paloi ja vilkut ja takalasinlämmitin sekä mittariston sähköt meni veks. Vaihdoin sitten sulakkeen ja huomasin koetinkynällä, että ko. piuhaan tulee virtaa siitä riippumatta, onko pakki päällä vai ei. Kynällä kokeillessa sulake ei pamahtanut. Onkohan vika nyt sitten siinä piuhassa, kytkimessä, polttimon pesässä vai missä... Huh. Ja lauantaina pitäisi viedä leimalle. Tuttu mekaanikko väitti, ettei noin vanhassa autossa (-86) tarvitsisi olla peruutusvaloa, puhuikohan palturia vai voisiko vehje mennä läpi ilmankin?

Lähetetty: 10.3.2005 10:22
Kirjoittaja Yogi
Voihan se hyväksyntä/hylkäys johtua ihan katsastussedästäkin. Mulla ei ole peruutusvalot olleet jenkissä kytkettynä 3 vuoteen eikä koskaan ole niistä mitään sanottu, vuosimalli on -75.

Lähetetty: 10.3.2005 12:07
Kirjoittaja kapa
Peruutusvalo tuli pakolliseksi varusteeksi 1.1.1984, eli sitä uudemmista autoista se pitäisi löytyä

Lähetetty: 10.3.2005 14:40
Kirjoittaja olavi2101
:roll: Peruutus valolle tulee vihreä johto Omastani oli myös valomykkä :twisted: katso sulakerasian luona on myös vihreäjohto onko se kiinni omastani oli joku irroittanut sen

Lähetetty: 10.3.2005 19:41
Kirjoittaja mbkoskin
Joo, tarkistelin vähän lisää sitä. Kyllähän siihen johtoon tuleekin sähköä silloin kun pakki on päällä, eli se sen pitäisi olla. Mikäköhän sen sulakkeen sitten polttaa, lienee se lyhty rikki? Luulisi kai, että johdossa oleva vika käräyttäisi sulakkeen joka tapauksessa?

Lähetetty: 11.3.2005 20:17
Kirjoittaja mbkoskin
Aaargh. Hainpa sitten tänään purkaamolta uuden lyhdyn vanhan tilalle, ja sain huomata, että vika olikin varmaankin siinä, että tökkäsin sen johdon väärään liittimeen. Oikea liitin on ilmeisesti lyhdyn alapuolella. Onkos kellään havaintoa siitä, mikä tuo lyhdyn yläpuolella oleva liitin on? (Enpä toisaalta ole uudella lyhdyllä vielä kokeillut, että polttaako se sulakkeen ylempään kytkettynä..)
Mutta matkalla Korsoon tulikin uusi ilmiö: laturin valo syttyi kun ajoin satasta ja sammui kun pysähdyin ihmettelemään. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, se syttyi jälleen. Samalla vilkut alkoivat toimimaan too-deel-la hitaasti.. Sitten vika katosi. Onkohan laturi tai akku vetelemässä viimeisiään?

Lähetetty: 12.3.2005 14:38
Kirjoittaja mbkoskin
No jetsulleen jee.
Nyt se peruutusvalo palaakin sitten koko ajan ja eikös katsastusukko tarttunutkin siihen. Lisäksi se tökki rassinsa muutamasta paikasta pohjan läpi. Ja ohjaus ei kuulemma palauta "lainkaan". Milläköhän sitäkin sitten..

Lähetetty: 12.3.2005 19:51
Kirjoittaja jta
Väärät aurauskulmat aiheuttaa ainakin tuota että ratti ei palaudu itekseen keskiasentoon. Mutta tuo peruutus valo niin todennäkösesti on katkaisija jääny jumiin jos se koko ajan palaa.. Itellä meni katkaisija tuollain että jäi palaan koko ajan pakkivalo.

Ja arvauksena voisin sanoa että siinä valossa se toinen liitin olis maadoitukselle?

Lähetetty: 12.3.2005 23:22
Kirjoittaja mbkoskin
Maadoitusta minäkin veikkasin, mutta kun se kai maadoittaa itsensä mutterien kautta runkoon. Ainakin se sammuu kun niitä löysää. Mutta ehkä se on joku varmistus se kakkosliitin sitten.
Aurauskulmat pitää vissiin katsoa kuntoon jossain korjaamolla?

Lähetetty: 13.3.2005 19:46
Kirjoittaja jta
Ainakin suositeltava on käyttää korjaamolla säädättään nuo aurauskulmat. Tuleepahan ainakin varmasti oikein.

Lähetetty: 16.3.2005 12:36
Kirjoittaja Yogi
mbkoskin kirjoitti:Mutta matkalla Korsoon tulikin uusi ilmiö: laturin valo syttyi kun ajoin satasta ja sammui kun pysähdyin ihmettelemään. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, se syttyi jälleen. Samalla vilkut alkoivat toimimaan too-deel-la hitaasti.. Sitten vika katosi. Onkohan laturi tai akku vetelemässä viimeisiään?
Käy ihan ensiksi läpi kaikki sulakkeet, hinkkaa niitä tai kääntele, voit myös suihkuttaa esim. elektroniikkasprayta liitoskohtiin. Jos ei auta, ota laturista hiilisilta irti (alakautta, ei tarvi irroittaa laturia) ja katso hiilten kunto. Voi olla heikossa hapessa. Itselläni oli latausongelmaa, latasi, kas ei ladannutkaan, no nyt lataa taas. Vilkku päälle, no ei taaskaan lataa jne. Uusin huonot hiilet, ei lataa. Vaihdoin koko laturin+laitoin uudet hiilet, ei lataa. Koitin toisella jännitteensäätäjällä, ei lataa... Kävin sulakkeet läpi = LATAA.