1200L:n peruutusvalo
1200L:n peruutusvalo
Ongelman nimi on peruutusvalo joka ei toimi. Polttimo näyttäisi olevan kondiksessa. Mistäköhän kohtaa vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Ja eikö noista polttimoista yleensä huomaa kun ne menevät rikki, ts. se kierteinen vastuslanka menee poikki tms?
Kokeile varmasti ehjällä (uudella) polttimolla josko alkaa toimimaan. Sitten kannattaa tutkia peruutusvalon katkaisijan johtoliitokset, katkaisija on siellä laatikon kyljessä. Ja kaikki johdon liitäntäkohdat ja läpiviennit. Ja voihan se itse katkaisijan olla rikki.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Hmmshmms. Juttu muuttuikin mielenkiintoisemmaksi. Nimittäin huomasin, että sen peruutusvalon umpioon (tai mikä se polttimon pesä nyt onkaan) ei ollut kytketty mitään piuhaa. Noh, tavaratilassa heilui yksi turkoosi piuha vapaana ja laitoin sen sitten siihen kiinni. Tuloksena sulake paloi ja vilkut ja takalasinlämmitin sekä mittariston sähköt meni veks. Vaihdoin sitten sulakkeen ja huomasin koetinkynällä, että ko. piuhaan tulee virtaa siitä riippumatta, onko pakki päällä vai ei. Kynällä kokeillessa sulake ei pamahtanut. Onkohan vika nyt sitten siinä piuhassa, kytkimessä, polttimon pesässä vai missä... Huh. Ja lauantaina pitäisi viedä leimalle. Tuttu mekaanikko väitti, ettei noin vanhassa autossa (-86) tarvitsisi olla peruutusvaloa, puhuikohan palturia vai voisiko vehje mennä läpi ilmankin?
Aaargh. Hainpa sitten tänään purkaamolta uuden lyhdyn vanhan tilalle, ja sain huomata, että vika olikin varmaankin siinä, että tökkäsin sen johdon väärään liittimeen. Oikea liitin on ilmeisesti lyhdyn alapuolella. Onkos kellään havaintoa siitä, mikä tuo lyhdyn yläpuolella oleva liitin on? (Enpä toisaalta ole uudella lyhdyllä vielä kokeillut, että polttaako se sulakkeen ylempään kytkettynä..)
Mutta matkalla Korsoon tulikin uusi ilmiö: laturin valo syttyi kun ajoin satasta ja sammui kun pysähdyin ihmettelemään. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, se syttyi jälleen. Samalla vilkut alkoivat toimimaan too-deel-la hitaasti.. Sitten vika katosi. Onkohan laturi tai akku vetelemässä viimeisiään?
Mutta matkalla Korsoon tulikin uusi ilmiö: laturin valo syttyi kun ajoin satasta ja sammui kun pysähdyin ihmettelemään. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, se syttyi jälleen. Samalla vilkut alkoivat toimimaan too-deel-la hitaasti.. Sitten vika katosi. Onkohan laturi tai akku vetelemässä viimeisiään?
Väärät aurauskulmat aiheuttaa ainakin tuota että ratti ei palaudu itekseen keskiasentoon. Mutta tuo peruutus valo niin todennäkösesti on katkaisija jääny jumiin jos se koko ajan palaa.. Itellä meni katkaisija tuollain että jäi palaan koko ajan pakkivalo.
Ja arvauksena voisin sanoa että siinä valossa se toinen liitin olis maadoitukselle?
Ja arvauksena voisin sanoa että siinä valossa se toinen liitin olis maadoitukselle?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Ainakin suositeltava on käyttää korjaamolla säädättään nuo aurauskulmat. Tuleepahan ainakin varmasti oikein.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Käy ihan ensiksi läpi kaikki sulakkeet, hinkkaa niitä tai kääntele, voit myös suihkuttaa esim. elektroniikkasprayta liitoskohtiin. Jos ei auta, ota laturista hiilisilta irti (alakautta, ei tarvi irroittaa laturia) ja katso hiilten kunto. Voi olla heikossa hapessa. Itselläni oli latausongelmaa, latasi, kas ei ladannutkaan, no nyt lataa taas. Vilkku päälle, no ei taaskaan lataa jne. Uusin huonot hiilet, ei lataa. Vaihdoin koko laturin+laitoin uudet hiilet, ei lataa. Koitin toisella jännitteensäätäjällä, ei lataa... Kävin sulakkeet läpi = LATAA.mbkoskin kirjoitti:Mutta matkalla Korsoon tulikin uusi ilmiö: laturin valo syttyi kun ajoin satasta ja sammui kun pysähdyin ihmettelemään. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, se syttyi jälleen. Samalla vilkut alkoivat toimimaan too-deel-la hitaasti.. Sitten vika katosi. Onkohan laturi tai akku vetelemässä viimeisiään?
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62