Sivu 1/1
Tuuletin vinkuu
Lähetetty: 2.3.2005 9:01
Kirjoittaja bigbro
Nyt kun on ollut kovempia pakkasia niin tuuletin on alkanut vinkua kun auto on kylmä. Tai oikeastaan se ei ole vinkumista vaan kunnon ulinaa. Ääni kuuluu siis vain kun auto on kylmä ja tuulettimen laittaa päälle. Ääni on niin ilkeä ettei sitä viitsi kuunnella ja siksi pitääkin muutama ensimmäinen kilometri ajaa niin ettei tuuletin ole päällä ja kone alkaa vähän lämmetä. Sen jälkeen kun tuuletussuulakkeista alkaa tulla lämmintä ilmaa voi tuulettimen laittaa päälle ja ulinaa ei enää kuulu. Onko tuuletin vaihdettava vai saako korjattua jollain?
Lähetetty: 2.3.2005 10:55
Kirjoittaja Stefa
Rasvaa laakereihin.
Lähetetty: 3.3.2005 18:01
Kirjoittaja liero
joo ,voihan noita koittaa rasvata, en usko avun olevan kovin pitkäikäinen, mutta irtoaahan se puhallin niveasta verrattain helposti jotn voi kokeillakkin, oli sama ropleema n-kuukausi sitten ,siihen käy muuten takapotkun tuuletin (ainakin 2105) ite kaappasin sen varaosa 2105 laadasta mutta taas piiputtaa

seuraavaksi hommaan uuden, on motonetissä melko edullinen
" LÄMMITYSLAITTEEN MOOTTORI LADA NIVA 4-VETO
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori
Niva Moottori (ilman siipiä). . . . . . . . . . . . . . . . 13-1701 19.90 ???"
Lähetetty: 4.3.2005 0:20
Kirjoittaja mush
liero kirjoitti:
" LÄMMITYSLAITTEEN MOOTTORI LADA NIVA 4-VETO
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori
Niva Moottori (ilman siipiä). . . . . . . . . . . . . . . . 13-1701 19.90 ???"
Älä kajoa tuohon romuun, ainakaan jos se on samaa tavaraa mitä viime vuonna myivät (venäläinen, siivet kiinni metalliklipsulla).
Ostin viime talvena - kesti melkein 2kk ennen kuin sama rääkynä alkoi uudestaan.
EDIT:
hmm... "ilman siipiä", mulla tuli siivet mukana eikä kiinnitys ollut yhteensopiva alkuperäisen kanssa. Joten saattaa olla ettei olekaan samaa sontaa.
Lähetetty: 4.3.2005 8:52
Kirjoittaja Pave
Itselläni oli tismalleen sama ongelma nappiksen kanssa. Joskus tuntui, että tukeva potku lämmityslaitteeseen auttoi, mutta ei sekään aina. Vähänkään kylmempinä aamuina vehjes oli narrattava pyörimään ensin I-, sitten II-nopeudella.
Lopulta kyllästyin ja purin tuon höskän ja sain moottorin irralleen. Selvisi, että ääni tuli laakereista, mutta -yllätys sinänsä- niissä oli liukkaat rasvat!
Tässä vaiheessa aloin miettiä, uskallanko puuttua Äiti Neuvostoliiton kädenjälkeen.
Lopulta rohkaistuin purkamaan moottorin ja poraamaan sekä ylä- että alalaakerin entistäkin väljemmiksi. Terä oli muistaakseni 8,5 mm, joka tapauksessa sen paksuinen, että se lähinnä vain hoonasi laakeripinnat uusiksi. Sen jälkeen on rallattanut oikein vapautuneesti.