Puolan kunnon testaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Puolan kunnon testaus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada rompulla on hieno testilaite mihin kytketään puola ja testaillaan sen kuntoa vastusmittauksin, voisko puolan kunnon/epäkunnon todeta mitenkään helpommin vai tarviiko tehdä oma testilaite? tai onko vaan kytkettävä autoon ja kokeiltava tuleeko kipinää puolalta.

tossa sytkäremppoja tehdessä huomas että talli on täynnä käytettyjä puolia, toimiiko ne vai ei olis kiva tietää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

No kyllähän puolasta voi ihan tavallisella yleismittarilla mitata vastusarvot pienjännite- ja suurjännitepuolelta
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitä nopeasti löysin, eli ihan yleismittarilla onnistuu puolien testailu. Lähinnä nuo ensiö- ja toisioresistanssit kun löytyy niin pitäisi jo kertoa paljon. Arvot kärjettömän puolasta, eli ensiöresistanssi on kärjellisen puolassa isompi, mutta luokkaa muutamia ohmeja.

ensiövastus 1,4 ohm
toisiovastus 5,2 kohm
ensiöinduktanssi 7,5 mH
toisioinduktanssi 26 H
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mut jos ei tajua sähköistä yhtään mitään, niin mitenkäs sitten?

miksi ne muuten ylipäätään sitten tarvii tuollaisen testipenkin, eikö 70-luvulla vielä ollut noita käsimittareita?

vähän armoa, mä oon avuton (vasta puol vuotta omistanu tollasen yleimittarin) :oops:

lisäys: arvot kyllä löytyy manuaaleista, mutta miten käyttää tota hassua mittaria
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

70-luvulla ei digitaalisia mittareita juuri ollut, ja nopeampi testata paljon puolia penkissä, kun erikseen mittarilla. Sen aikaisella mittaritekniikalla testipenkki varmasti helppo ratkaisu.

Löydätkös mitarista resistanssipuolen, eli noita ohmeja? Voi olla vähän sellainen symboli kun mittarimato menisi eteenpäin silleen keskeltä mutkalla. (Päivän paras selitys).

(Nyt voin olla väärässä: ) Ensiöresistanssi on puolalle tulevien kahden johdon välissä, eli ne + ja -. Toisio taasen puolan rungon ja jakajalle menevän liitännän välissä.

Paljon muuten manuaali antaa puolan arvoiksi?
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Stefa kirjoitti:Löydätkös mitarista resistanssipuolen, eli noita ohmeja? Voi olla vähän sellainen symboli kun mittarimato menisi eteenpäin silleen keskeltä mutkalla. (Päivän paras selitys).

(Nyt voin olla väärässä:) Ensiöresistanssi on puolalle tulevien kahden johdon välissä, eli ne + ja -. Toisio taasen puolan rungon ja jakajalle menevän liitännän välissä.
nyt alkaa selkeemään, ohmit mä löydän mittarista ja sen keksin että jonnekin noita tikkuja tökitään, josko se sitten menisi noin.... ja jos noi arvot on kohdillaan niin puola toimii!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ai stefa ehti vielä muokkaa kirjoitustaan, onneksi katsoin uudelleen..

kärjellisen puolassa (korjaamokäsikirja, Konela)
ensiökäämityksen vastus +20 astetta lämpötilassa 3,1 - 3,4 ohm, vastaava toision 5500 - 7000, eristeen vastus 500V 50 onko toi ny mega ohmia kun on joku M kirjain? induktansseista toi ei mainitse mitään
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lada-Jussi kirjoitti:ai stefa ehti vielä muokkaa kirjoitustaan, onneksi katsoin uudelleen..
Juu, harvemmin onnistun kerralla saamaan aikaiseksi tyydyttävän vastauksen. Sormet nopeammat monasti kuin ajatus, tai toisinpäin...

Megaohmit kuullostaisi järkevältä. Toisinsanoen virta ei saa eristeen läpi karata.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hain Linnun puolan tohon keittiöön lämpenemään, ja puolen tunninpäästä mittailin, ei ihan 20 astetta kun ei täällä sisällä muutenkaan ole niin lämmin, mutta mittasin kuitenkin.

ensiöpuoli + ja - navoista tulos 3,7 pitäisi olla 3,1-3,4

toisio puolan runko ja korkeajänniteliitin näytti jotain sekavaa ykköstä ja pistettä eli mittaus ei jotenkin antanut tulosta tai sitten on hajalla?

puola siis rikki?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olihan mittarin alue oikein? Vai minkä tyyppinen mittari kyseessä? Kokeile myös siihen miinukseen sitä toisiota, pitäisi kyllä olla toisio runkoonkin maadoitettu...

Tuo ykkönen ja piste tarkoittanee ääretöntä resistanssi, eli ei yhteyttä. Tuo ensiö on mielestäni riittävän lähellä, ei noilla ohmin osilla ole mitään väliä ja jo halpa mittari voi heitellä noin pienissä lukemissa helposti ohmilla.

Jos on toinen puola, niin mittaile sitäkin ja vertaile.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

yritin etsiä runkokosketusta eri kohdista, ei tulokseen muutosta.

mittarissa on ohmiasteikot 200, 2000, 20k, 200k, 2000k eli ensimmäisen testasin pienimmällä, mutta eikös noi isot 5500-7000 ohmia tarvii ton 20k (20000) että näkyis? kokeilin kyllä ihan eri asennoissakin, mutta ei tulosta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nyt näytti miinusliitimen ja korkejänniteliittimen välillä 6,1, kun säädin oli kohdassa 20k eli kai 20000 ohmia. luetaanko näyttämäkin sitten 6100 ohmia eli silloin olisi rajoissa sekin. kosketuksen saaminen oli vaikeaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jep, ihan oikein olet tuon asteikon ymmärtänyt. Juuri noin tuo tulee tehdä.

Kyllä se sitten sökö on. Uutta kehiin.

Edit. No nyt se kerkis väliin. Taitaa se sittenkin olla kunnossa. Puhdistelua ja rapsuttelua.

Edit2: Joskus nuo käytössä lämmetessään lakkaavat toimimasta. Vähän kuin tulppa voi toimia kun "irti" mutta paineen alla olla pimeänä. Niin ja myös tulpanjohdot kannattaa mitata, niissäkään ei saisi resistanssi tolkuttomiin nousta.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jes kiitoksia, näillä neuvoillakun mittailen kaikki puolat, voi ainakin varmasti risat heitellä menemään. ton päälle on roiskunut jonkun verran öljyä, kun kone vähän vuotaa tiivisteistään, eli kontakteja vois parantaa puhdistamalla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

voikohan tuota ruiskun suorasytkän puolaa jotenkin testailla yleismittarilla, ei ole kyllä oikeita arvojakaan tiedossa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin