Sivu 1/1
110 lämmityslaitteen puhallin ei toimi
Lähetetty: 27.2.2005 21:24
Kirjoittaja Largoidi
Tänään lakkasi tuo puhallin toimimasta. Sulake 18 (lämmityslaitteen ohjaus) on ehjä. Mikään asennoista A,1,2 tai 3 ei toimi.
Mistä päin kannattaa etsiä vikaa?
Malli on 110HB 16V -02.
Lähetetty: 28.2.2005 2:07
Kirjoittaja samarai
ei kai siinä ole sama juttu kuin Samarassa, että puhallinkaan ei toimi jos takalasin lämmittimen sulake on posahtanut? (vaikka siis itse puhaltimen sulake onkin ehjä).
Virtakynällä tai mittarillahan näkee tuleeko ao. sulakkeelle asti edes syöttövirtaa.
Lähetetty: 28.2.2005 19:13
Kirjoittaja Largoidi
Takalasin lämmitin toimii ja muutkin sähkövermeet. Okei, takaluukun aukaisua napista en kokeillut. Kun keskuslukitus lopetti toimintansa toisena päivänä auton oston jälkeen, Malmin pikahuolto tiesi vian heti ja vaihtoi sulakkeen sieltä vähän syvemmältä sulaketaulusta lähtevän johtonipun keskeltä.
Onko tietoa puhaltimen mahdollisesta toisesta vastaavasta sulakkeesta?
Puhallin on toiminut ihan ok tähän saakka eikä mitään savua nytkään ollut havaittavissa.
Vaihdettaessa kytkimen asentoa välillä A->1 tai päinvastoin, kuuluu naks, ilmeisesti lämmityslaitteen säädin toimii.
Siis niinkuin releen sanoma naks, jos otan sulakkeen 18 irti, sitä ei kuulu.
Lähetetty: 28.2.2005 23:42
Kirjoittaja samarai
katselen just tota edessäni olevaa 110:n lämppärin kytkentäkaaviota. (ilman venäjänkielen ja autosähköasentajan papereita

) Sen mukaan myös sulake 9 on yhteydessä lämppärin toimintaan kuten myös se 18. Ne saavat virtansa releen K6 kautta (se myös siellä sulaketaulussa), sille tulee taas virta virtalukosta.
Tästä eteenpäin tarvitaankin jo "inssiä".
Mitään erillistä sulaketta niinkuin sillä keskuslukolla on, ei ole havaittavissa.
Lämppäriin toimintaan vaikuttavia komponentteja on yhteensä 9 kappaletta.
Lähetetty: 1.3.2005 10:02
Kirjoittaja esses
Vedäppä se lämppärin ohjausyksikkö irti ja koita sähkökynällä siitä pienemmästä liittimestä sinistä johtoa, josko tulee virta. Tämä johto tuo virran ohjainyksikölle sulakkeelta 18.
Ja sitten saman liitimen punaisesta johdosta virta lähtee lämppärin moottorille isoimmalla nopeudella. Jos tuohon punaiseen johtoon tulee virta, on ainakin ohjainyksikkö kunnossa.
Lähetetty: 3.3.2005 19:11
Kirjoittaja mam
Sulake F9 on sisäilmankierron alipaineventtiille, jota ei ole kaikissa malleissa. Se kierron läppä toimii moottorin imusarjan alipaineella. Tarkista ettei lämmönsäätöyksikön liitin ole irronnut.
Lähetetty: 3.3.2005 19:40
Kirjoittaja Lada110
Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......
Lähetetty: 3.3.2005 21:42
Kirjoittaja Jaska HKI
Kerran kokeilumielessä vapautin akkuporakoneen hiilen jousen ja porakonehan pysähtyi oitis kun hiilen pintapaineet kollektoria vasten heikkeni.Samoin käy jumittuneissa hiilissä kun hiili kuluu.Vanha konsti puhaltimen käynnistämiseksi on juuri tuo nyrkillä iskeminen myös silloin kun hiilet alkaa olla loppu.Käynnistyttyään puhallin pyörii pienemmälläkin hiilikontaktila.
Lähetetty: 4.3.2005 22:40
Kirjoittaja Largoidi
Kiitti vinkeistä! Täytyy kokeilla kunhan vähän selviää Judas Priestin Tampereen ja Helsingin keikkojen jälkihöyryistä

Lähetetty: 21.3.2005 18:16
Kirjoittaja Largoidi
Lada110 kirjoitti:Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......
Meinasi unohtua kiitos ja kuittaus, eli juuri samaisella metodilla lähti taas pyörimään. 3-asento ja kunnon timmi konehuoneen puolelta. Nyt on kuin uusi.