Katalysaattorin jälkiasennus? (Turbo)
Katalysaattorin jälkiasennus? (Turbo)
Eli tässä on nyt työn alla asentaa turbo ja K-jetronic vm89 1200L Ladaan, mutta koska auto on uudempaa mallia kuin 87 niin turbottaminen vaatii myös katalysaattorin.
Eli kun tämäkin julma fakta ilmeni vasta hiljattain, en ole vielä katalysaattoriin pahemmin perehtynyt niin mitä toimenpiteitä homma vaatisi? Itse pönttö pakoputkessa ei sinänsä tee vielä mitään, vaan putkistoon pitää asentaa kaiken maailman Labmda-anturit jotka säätävät ruiskua... onko täällä ketään joka tällaista oikeaoppista katalysaattorin jälkiasennusta olisi ylipäätään suorittanut? Kyllä tommosen voisin ottaa jopa ihan oikeasti käyttöön jos toimenpide ei ole liian vaikea, sillä luonto on hyvä juttu ja sitä pitääkin suojella... mutta ... jos homma menee oikeasti hankalaksi niin saatanpa repiä turbon koneesta leimauksen ajaksi joka helvetin kerta. Ruiskustahan ei vielä pitäisi tulla muuta kuin merkintä 10% kasvaneesta tehosta.
Lähinnä mietityttää tuo K-jetronicin käyttäminen katalysaattorin kanssa ja se ettei katalysaattori säätäisi seoksia liian laihalle turbon kanssa.
Eli kun tämäkin julma fakta ilmeni vasta hiljattain, en ole vielä katalysaattoriin pahemmin perehtynyt niin mitä toimenpiteitä homma vaatisi? Itse pönttö pakoputkessa ei sinänsä tee vielä mitään, vaan putkistoon pitää asentaa kaiken maailman Labmda-anturit jotka säätävät ruiskua... onko täällä ketään joka tällaista oikeaoppista katalysaattorin jälkiasennusta olisi ylipäätään suorittanut? Kyllä tommosen voisin ottaa jopa ihan oikeasti käyttöön jos toimenpide ei ole liian vaikea, sillä luonto on hyvä juttu ja sitä pitääkin suojella... mutta ... jos homma menee oikeasti hankalaksi niin saatanpa repiä turbon koneesta leimauksen ajaksi joka helvetin kerta. Ruiskustahan ei vielä pitäisi tulla muuta kuin merkintä 10% kasvaneesta tehosta.
Lähinnä mietityttää tuo K-jetronicin käyttäminen katalysaattorin kanssa ja se ettei katalysaattori säätäisi seoksia liian laihalle turbon kanssa.
Itse kun kävin tota omaa projektiani varten kyselemässä asiota konttorilta viime syksynä, niin:
- ei vaadita takaisinkytkettyä Lambda säätöä, eli ei vaadita lambda- anturia ja sen mukaan säätyvää ruiskua.
-auton ei tarvitse täyttää vähäpäästöisen katsastuksessa vaadittavia pakokaasuarvoja
-> Eli katti putkeen kiinni suurempia ihmettelemättä
Katti ei välttämättä vaan tykkää hirveen hyvää jos lambda-arvo ei olisi
noin 1.
Minkälaista konstruktiota rakentelet? Mistä ruisku?turbo? Mitä muutoksia moottoriin?
- ei vaadita takaisinkytkettyä Lambda säätöä, eli ei vaadita lambda- anturia ja sen mukaan säätyvää ruiskua.
-auton ei tarvitse täyttää vähäpäästöisen katsastuksessa vaadittavia pakokaasuarvoja
-> Eli katti putkeen kiinni suurempia ihmettelemättä
Katti ei välttämättä vaan tykkää hirveen hyvää jos lambda-arvo ei olisi
noin 1.
Minkälaista konstruktiota rakentelet? Mistä ruisku?turbo? Mitä muutoksia moottoriin?
Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen
Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä
Kivi putosi kyllä sydämeltä...
Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.
Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.
Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar

Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä

Kivi putosi kyllä sydämeltä...
Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.
Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.
Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar

Suosittelisin että kävisit sillä katsastusasemalla vielä kyselemässä asiota, kun on lopullinen konstruktio suunniteltu niin ei tule yllätyksiä. Meikä pisti asiat paperille ettei unohdu....
Lambda ohjatussa järjestelmässa pyritään pitämään seos lamda 1:ssä(stokiometrinen seossuhde bensa/ilma 1/14,7), tällöin katalysattori toimii optimaallisesti. Katalysaattori pyritään viemään mahdollisimman lähelle pakosarjoja, jotta pysyy lämpösenä.
Muista pistää väliaikatietoja rojektista!
Lambda ohjatussa järjestelmässa pyritään pitämään seos lamda 1:ssä(stokiometrinen seossuhde bensa/ilma 1/14,7), tällöin katalysattori toimii optimaallisesti. Katalysaattori pyritään viemään mahdollisimman lähelle pakosarjoja, jotta pysyy lämpösenä.
Muista pistää väliaikatietoja rojektista!
Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen
Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä
Kivi putosi kyllä sydämeltä...
Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.
Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.
Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar
En haluasia olla pilkunnuss*ja, mutta katti toimii parhaiten pienellä hapen ylijäämällä. Siihe perustuu myös ne happipumpulla varustetut mm jenkit ja jokunen Mazda.Pakokaasumittauksessa niille on omat hapen (tavalliselle korkeintaan 5%) raja-arvot (alle 10%).Kamrat kirjoitti:Suosittelisin että kävisit sillä katsastusasemalla vielä kyselemässä asiota, kun on lopullinen konstruktio suunniteltu niin ei tule yllätyksiä. Meikä pisti asiat paperille ettei unohdu....
Lambda ohjatussa järjestelmässa pyritään pitämään seos lamda 1:ssä(stokiometrinen seossuhde bensa/ilma 1/14,7), tällöin katalysattori toimii optimaallisesti. Katalysaattori pyritään viemään mahdollisimman lähelle pakosarjoja, jotta pysyy lämpösenä.
Muista pistää väliaikatietoja rojektista!
Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen
Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä
Kivi putosi kyllä sydämeltä...
Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.
Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.
Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar
Kannattaa harkita myös tota 'sokeaa kattia', etenkin jos seos menee ajoittain rikkalle.
Kaverin 1600 tc:tä kun käytiin katastamassa (vm-88 ) niin vaikka auto meni päästöistä läpi siihen piti lisätä katalysaattori, mutta sen ei tarvinnut sisältää mitään eikä näin ollen siis toimia. Niin tuli vaan mieleen että jos pääset puhtailla papereilla päästöistä lävitse niin tuolla katilla ei niin suurta merkitystä ole...
Tuo on totta, eli jos menee päästöistä läpi, kuten erittäin todennäköistä on, niin et tarvitse kuin katin kuoret putkeen. Voit sisukset liipaista mäkeen. Eli ei tuo rasite ole.
Päästöistä: nokka on lähinnä se tekijä joka tekee päästöt, joten turbon kanssa ei juuri ongelmia mutta kireämmän vaparin kanssa kyllä.
Pakosarjasta: kuullut turbon sarjasta, että pakovenan lautasen halkaisijasta pykälä ylöspäin. Eli omaan suunnittelin (36mm pakovena) 38mm ensiöillä sarjaa, turbolta pois 2,5" ja metrin päässä supistus 2".
Laittelehan ihmeessä infoa projektista sitä mukaa kun etenee.
Päästöistä: nokka on lähinnä se tekijä joka tekee päästöt, joten turbon kanssa ei juuri ongelmia mutta kireämmän vaparin kanssa kyllä.
Pakosarjasta: kuullut turbon sarjasta, että pakovenan lautasen halkaisijasta pykälä ylöspäin. Eli omaan suunnittelin (36mm pakovena) 38mm ensiöillä sarjaa, turbolta pois 2,5" ja metrin päässä supistus 2".
Laittelehan ihmeessä infoa projektista sitä mukaa kun etenee.
Viimeksi muokannut Stefa, 1.3.2005 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Tuota noin, pitäisi nyt varmaan käyttää searchia, mutta sattuuko joku muistamaan ohimennen minkä kokoinen on Ladan pakoventtiilin lautanen?
Eli kun menen muutoskatsastamaan tuon ja mikäli päästöissä ei ole ongelmia ja pakoputkeen tuomitaan laittaa katalysaattorin kuoret niin pitääkö autoa käydä näyttämässä pakokaasutesteissä uudestaan vai mikähän lienee homman nimi? No kysyn toki asianomaisilta sitten kun katsastus alkaa olla ajankohtainen, mutta tulipahan nyt mieleen.
Jos saisi huomenissa kollektorin tehtyä niin olisin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo on aika keskeinen osa turbon pakosarjaa.
Loppuputkisto tulee 2" putkesta. Turbon painepuolen reikä on 35mm ja pakoputken puoli 50mm niin tuo paksuus tuntuisi luontevalta. Ajattelin tehdä myös omavalmiste äänenvaimentimen. Tuosta olen mietiskellyt lähinnä sitä, mahtaako absorbtio(tjsp)vaimentimessa olla tietyn pituuden jälkeen hyötyä, jos tekee esim. metrin pituisen vaimentimen? Kahdella erityyppisellä vaimentimella saa tietenkin hiljaisemman lopputuloksen, mutta pitäähän sitä nyt vähän pakoääniä ollakkin.
Eli kun menen muutoskatsastamaan tuon ja mikäli päästöissä ei ole ongelmia ja pakoputkeen tuomitaan laittaa katalysaattorin kuoret niin pitääkö autoa käydä näyttämässä pakokaasutesteissä uudestaan vai mikähän lienee homman nimi? No kysyn toki asianomaisilta sitten kun katsastus alkaa olla ajankohtainen, mutta tulipahan nyt mieleen.
Jos saisi huomenissa kollektorin tehtyä niin olisin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo on aika keskeinen osa turbon pakosarjaa.
Loppuputkisto tulee 2" putkesta. Turbon painepuolen reikä on 35mm ja pakoputken puoli 50mm niin tuo paksuus tuntuisi luontevalta. Ajattelin tehdä myös omavalmiste äänenvaimentimen. Tuosta olen mietiskellyt lähinnä sitä, mahtaako absorbtio(tjsp)vaimentimessa olla tietyn pituuden jälkeen hyötyä, jos tekee esim. metrin pituisen vaimentimen? Kahdella erityyppisellä vaimentimella saa tietenkin hiljaisemman lopputuloksen, mutta pitäähän sitä nyt vähän pakoääniä ollakkin.
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere