Katalysaattorin jälkiasennus? (Turbo)

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ilkkahy

Katalysaattorin jälkiasennus? (Turbo)

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Eli tässä on nyt työn alla asentaa turbo ja K-jetronic vm89 1200L Ladaan, mutta koska auto on uudempaa mallia kuin 87 niin turbottaminen vaatii myös katalysaattorin.

Eli kun tämäkin julma fakta ilmeni vasta hiljattain, en ole vielä katalysaattoriin pahemmin perehtynyt niin mitä toimenpiteitä homma vaatisi? Itse pönttö pakoputkessa ei sinänsä tee vielä mitään, vaan putkistoon pitää asentaa kaiken maailman Labmda-anturit jotka säätävät ruiskua... onko täällä ketään joka tällaista oikeaoppista katalysaattorin jälkiasennusta olisi ylipäätään suorittanut? Kyllä tommosen voisin ottaa jopa ihan oikeasti käyttöön jos toimenpide ei ole liian vaikea, sillä luonto on hyvä juttu ja sitä pitääkin suojella... mutta ... jos homma menee oikeasti hankalaksi niin saatanpa repiä turbon koneesta leimauksen ajaksi joka helvetin kerta. Ruiskustahan ei vielä pitäisi tulla muuta kuin merkintä 10% kasvaneesta tehosta.

Lähinnä mietityttää tuo K-jetronicin käyttäminen katalysaattorin kanssa ja se ettei katalysaattori säätäisi seoksia liian laihalle turbon kanssa.
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Itse kun kävin tota omaa projektiani varten kyselemässä asiota konttorilta viime syksynä, niin:

- ei vaadita takaisinkytkettyä Lambda säätöä, eli ei vaadita lambda- anturia ja sen mukaan säätyvää ruiskua.
-auton ei tarvitse täyttää vähäpäästöisen katsastuksessa vaadittavia pakokaasuarvoja

-> Eli katti putkeen kiinni suurempia ihmettelemättä

Katti ei välttämättä vaan tykkää hirveen hyvää jos lambda-arvo ei olisi
noin 1.

Minkälaista konstruktiota rakentelet? Mistä ruisku?turbo? Mitä muutoksia moottoriin?
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen :lol:

Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä :roll:

Kivi putosi kyllä sydämeltä...

Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.

Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.

Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar :twisted:
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Suosittelisin että kävisit sillä katsastusasemalla vielä kyselemässä asiota, kun on lopullinen konstruktio suunniteltu niin ei tule yllätyksiä. Meikä pisti asiat paperille ettei unohdu....

Lambda ohjatussa järjestelmässa pyritään pitämään seos lamda 1:ssä(stokiometrinen seossuhde bensa/ilma 1/14,7), tällöin katalysattori toimii optimaallisesti. Katalysaattori pyritään viemään mahdollisimman lähelle pakosarjoja, jotta pysyy lämpösenä.

Muista pistää väliaikatietoja rojektista!
Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen


Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä




Kivi putosi kyllä sydämeltä...

Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.

Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.

Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar



Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kamrat kirjoitti:Suosittelisin että kävisit sillä katsastusasemalla vielä kyselemässä asiota, kun on lopullinen konstruktio suunniteltu niin ei tule yllätyksiä. Meikä pisti asiat paperille ettei unohdu....

Lambda ohjatussa järjestelmässa pyritään pitämään seos lamda 1:ssä(stokiometrinen seossuhde bensa/ilma 1/14,7), tällöin katalysattori toimii optimaallisesti. Katalysaattori pyritään viemään mahdollisimman lähelle pakosarjoja, jotta pysyy lämpösenä.

Muista pistää väliaikatietoja rojektista!
Kiitos informaatiosta! Olen koittanut löytää netistä tietoa tuosta katalysaattorista ja olin rehellisesti sanottuna jo hieman paniikissa asian suhteen


Katalysaattorin optimaalinen lämpötila on siis ilmeisesti noin 250c ja tuo lambda-anturi-systeemi säätää ilmeisesti seosta niin että lämpötilat pysyisi tuon lähellä? Ajatus että se olisi söhläämässä seoksia laihoiksi, tuntuikin jo etovalta, mutta jos pelkkä pönttö riittää niin sehän on loistavaa! Vastustaa jonkin verran pakokaasuja ja on melko kallis, mutta jos ollaan optimistisia niin vaimentaa se ainakin ääntä




Kivi putosi kyllä sydämeltä...

Joo eli projekti on hyväkuntoinen, täysin vakio 1200cc ladan kone johon tulee pieni ja söpö Garretin gt15. A/R tuolla oli muistaakseni 0.4x eli pitäisi tulla mukaan jo varsin matalilla kierroksilla. Ahtopainetta ajattelin aluksi vain 0.3-0.5bar. Ruisku on K-Jetronic.. muistaakseni 2.4L volvosta.

Nyt työn alla on imu/pakosarjan rakentaminen. Sijoitan turbon poikkeuksellisesti pakoaukkojen alapuolelle minkä seurauksena pakosarjasta tulee melkoinen käärmeenpesä. Pakopuolen sisähalkaisija muuten ainoastaan 28mm mikä on kannen pakokanavien halkaisija. En tiedä ahdistaako turbon kanssa turhaan, mutta ajattelin että se voisi lisätä hieman alavääntöä? Noh. Pistän kuvia kun saan jotain näyttämisen arvoista aikaan.

Ideana kuitenkin ensisijassa saada roinat ahdettua konehuoneeseen ja auto niiden kanssa kilpiin. Kenties myöhemmin (jos nälkä kasvaa syödessä) hieman kannen porttausta, muuttuva sytytys, öljynlauhdutin, välijäähdytin... ahtopaine -> 1bar... takomännät? ... 1.5bar



En haluasia olla pilkunnuss*ja, mutta katti toimii parhaiten pienellä hapen ylijäämällä. Siihe perustuu myös ne happipumpulla varustetut mm jenkit ja jokunen Mazda.Pakokaasumittauksessa niille on omat hapen (tavalliselle korkeintaan 5%) raja-arvot (alle 10%).

Kannattaa harkita myös tota 'sokeaa kattia', etenkin jos seos menee ajoittain rikkalle.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Kaverin 1600 tc:tä kun käytiin katastamassa (vm-88 ) niin vaikka auto meni päästöistä läpi siihen piti lisätä katalysaattori, mutta sen ei tarvinnut sisältää mitään eikä näin ollen siis toimia. Niin tuli vaan mieleen että jos pääset puhtailla papereilla päästöistä lävitse niin tuolla katilla ei niin suurta merkitystä ole...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo on totta, eli jos menee päästöistä läpi, kuten erittäin todennäköistä on, niin et tarvitse kuin katin kuoret putkeen. Voit sisukset liipaista mäkeen. Eli ei tuo rasite ole.

Päästöistä: nokka on lähinnä se tekijä joka tekee päästöt, joten turbon kanssa ei juuri ongelmia mutta kireämmän vaparin kanssa kyllä.

Pakosarjasta: kuullut turbon sarjasta, että pakovenan lautasen halkaisijasta pykälä ylöspäin. Eli omaan suunnittelin (36mm pakovena) 38mm ensiöillä sarjaa, turbolta pois 2,5" ja metrin päässä supistus 2".

Laittelehan ihmeessä infoa projektista sitä mukaa kun etenee.
Viimeksi muokannut Stefa, 1.3.2005 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Tuota noin, pitäisi nyt varmaan käyttää searchia, mutta sattuuko joku muistamaan ohimennen minkä kokoinen on Ladan pakoventtiilin lautanen?

Eli kun menen muutoskatsastamaan tuon ja mikäli päästöissä ei ole ongelmia ja pakoputkeen tuomitaan laittaa katalysaattorin kuoret niin pitääkö autoa käydä näyttämässä pakokaasutesteissä uudestaan vai mikähän lienee homman nimi? No kysyn toki asianomaisilta sitten kun katsastus alkaa olla ajankohtainen, mutta tulipahan nyt mieleen.

Jos saisi huomenissa kollektorin tehtyä niin olisin tyytyväinen. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo on aika keskeinen osa turbon pakosarjaa.

Loppuputkisto tulee 2" putkesta. Turbon painepuolen reikä on 35mm ja pakoputken puoli 50mm niin tuo paksuus tuntuisi luontevalta. Ajattelin tehdä myös omavalmiste äänenvaimentimen. Tuosta olen mietiskellyt lähinnä sitä, mahtaako absorbtio(tjsp)vaimentimessa olla tietyn pituuden jälkeen hyötyä, jos tekee esim. metrin pituisen vaimentimen? Kahdella erityyppisellä vaimentimella saa tietenkin hiljaisemman lopputuloksen, mutta pitäähän sitä nyt vähän pakoääniä ollakkin.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Jos päästöissä ei ole ongelmia niin ei tarvitse mennä kuin näyttämään katsastusaseman sedälle, että vikalistaan merkitty katalysaattori on asennettu. Ja laita vaan yksi pönttö,pitäähän muiden autoilijoiden kuulla mikä sieltä on tulossa :wink: :lol:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Veikkauksena venttiileiksi heittäisin 31,5mm ja 37mm.

Korjailkaa taas jos menee pieleen.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

siis katti saa olla vaikka tyhjä kuhan on vaan putkessa...??? hyvä kun tuli puheeks kun työpaikal on yks romu katti ja voisin sen sieltä anastaa... minkähän elimen takia sen siä tarvii olla? :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Riittää tosiaan tuon ikäluokan autoon että se katti on putkessa, aivan sama vaikka ei ole kuin kuoret. Tuo on niitä pykäliä joita ei voi millään järjellä selittää.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin