Ongelmat jatkuu, tällä kertaa päästöt aivan metsässä.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
J.J. Laakso

Ongelmat jatkuu, tällä kertaa päästöt aivan metsässä.

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Hei,

Kävinpä tossa aamulla katsastuksessa ja päästöjä ei saatu millään kohdalleen. Tiesin kyllä, että jotain sanomista niistä varmasti tulee, Largo kun kuluttaa melko mukavasti (n. 15l/100km :shock:, mikä johtuu kyllä osittain kuskin otteistakin) ja tupruttelee pakoputkesta tummaa pölyä lumeen.

Ajelin koneen kunnolla lämpimäksi ennen katsastusta ja pistin muutenkin kaiken (mitä osasin) kuntoon eli säädin sytytyksen, vaihdoin tulpat, putsarin ja bensansuodattimen, tarkastin virranjakajan alipainekellon toiminnan, vaihdoin rispaantuneet ja poikki olevat alipaineletkut uusiin jne.

Mitatut arvot olivat (suluissa sallitut)

Joutokäynti Yli 2000 1/min
CO-pitoisuus 0,70 (0,50) 0,67 (0,30)
HC-pitoisuus 126 (100) 78 (100)
Lambda-arvo 1,05 (0,97-1,03)
CO2-pitoisuus 13,5 13,9
O2-pitoisuus 2,10 (5,00) 1,40 (5,00)

Mitäs tässä seuraavaksi voisi tehdä? Miellään ne halvat vaihtoehdot ensin, kikkakolmoset mukaanlukien.

Oli hylkäyslistassa valitettavasti paljon muutakin, mutta ne nyt korjaantuu varaosien hinnalla ja pienellä työllä... :evil:

Niin ja se Largo on '94 1,6 kaasari+katti koneella.

Kiitos jälleen jo näin etukäteen!
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Ainakin noi happiarvot viittaa pieneen vuotoon pakoputkistossa. Ei toi kyl järjettömän pahalta näytä. Varmaan seossäädöllä menee rajoihin.
Kuinka paljon on autolla ajettu?
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Juu muutama juttu jäi mainitsematta. Pian tulee 88tkm täyteen ja käy ihan OK, mutta välillä tyhjäkäyntikierrokset todella pienet (niin vähän että mittari just ja just näyttää jotain) ja pysyy silloin nippa nappa käynnissä. Joskus kylmänä saattaa sammuakin. Largoksi kiihtyy kai ihan hyvin, mutta paremmin vasta kun kierrokset yli 4000.

Pakoputkea paikkailin myös parhaani mukaan, mutta edellisen omistajan tunarointi viritystä (takapönttöön lisätty toinen putki "ei niin taidokkaasti") en viitsi lähteä korjailemaan, se kun vaatisi uuden takapöntön ostamista.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Mulla oli aikanaan -88 1600 Nivassa samoja ongelmia. Siinä vika johtui siitä että kaasarin bakeliittitiiviste oli kovettunut ja laski ilmaa kaasariin. Asia korjaantui kun vaihdoin uuden bakeliitin ja laitoin lisäksi jotain tiivistetahnaa bakeliitin molemmin puolin. Sen jälkeen meni katsastuksesta läpi että heilahti. Itse testasin kaasarin vuodon niin että ajoin koneen lämpimäksi ja tyhjäkäynnillä kun sumuttelin crc:tä tai jotain vastaavaa ainetta kaasarin kupeeseen niin kierrokset tasottuivat.

Ainakin siinä kaasarimallissa kaasarin bakeliittitiivistettä vasten tuleva laippa tuppasi taipumaan ajan saatossa kiinnityspulttien kohdista alaspäin, alumiinia kun on, jolloin edestäpäin katsottuna laippa oli kovera. Tällöin keskikohta helposti alkaa vuotamaan jos bakeliitti on kovettunut. Jos laippa ei ole pahoin taipunut niin sen saa oikaistua viilalla, tosin pitää olla hienojakoinen viila ja viilata tarkasti ettei tule syviä naarmuja, muuten ilmavuotoja tulee varmasti.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noi axteekithan on kovia vääntyilemään, esim. kaasuttimen alalaippa voi olla vääntynyt jostain syystä ja sieltä vuotaa, samoiten ihan kaasuttimen kansi voi olla löystynyt ->kiristä ruuvit. ja varmaan ihan perussäätö kannattaa tehdä, kuuluuhan se 15 tkm välein tehdäkin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Itse kävin säädättämässä Deltassa. Maksoi 40 egee (plus 20 egee uusista platina- ja kulta-alipaineletkuista prkl :evil: ) ja Lada on kuin uusi auto nyt.

Vähän se sano että on tod näk katti hieman alkupäästään kärsinyt, siitä johtuu vissiin tuo hieman aaltoileva tyhjäkäyntikin, tulee painetta putkeen. Niin se asian mulle ainakin kertoi. Hiukan oli ylimääräistä happea mutta sekin tuli kuntoon pienellä vexlaamisella.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

tule sunnuntain tapaamiseen. Siellä voi löytyä viisautta myös korjaamiseen...?
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Juu tulossa ollaan tottakai, kun sen verrran lähellä asunkin :)

Eilen löytyi yksi huono letku lisää joka meni kans vaihtoon ja kiristelin kaasarin ruuveja ja pultteja. Kaikki muut olivat löysällä paitsi kansi :lol: :lol:

Ei valitettavasti ainakaan tyhjäkäynnin ongelmiin tuonut parannusta.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

J.J. Laakso kirjoitti:Juu tulossa ollaan tottakai, kun sen verrran lähellä asunkin :)

Eilen löytyi yksi huono letku lisää joka meni kans vaihtoon ja kiristelin kaasarin ruuveja ja pultteja. Kaikki muut olivat löysällä paitsi kansi :lol: :lol:

Ei valitettavasti ainakaan tyhjäkäynnin ongelmiin tuonut parannusta.
Joo, no toi on aika perusjuttu, että letkut yms kannattaa kattoa että mihin ne menee. Äläs muuten sitten kiristele niitä pultteja liikaa ettei käy vanhanaikaisesti, eli niin että kaasarin jenkat menee paskaks. Edellinen omistaja oli nimittäin sillätavalla "säätänyt" tuota mun auton kaasaria ja piti ostaa uus tilalle.

Ohjekirjassa ja ladakerhon sivuilla on muuten ohjeet noiden letkujen oikeista paikoista. Ed. omistajat on erityisen pahoja laittaan niitä mihin sattuu.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Jos tyhjäkäynti vaeltelee voi kohokammion venttiili ja itse kohot olla rikki.

Korjaussarjaa venttiiliin saa multa sillä 8 eur hintaan. Vaikka kokoontumisessa.

PS: Asteekki ajoa jo yli 25000 km ja 2 kertaa ktsastaneena yli 100 tkm ajetun asteekin.
Lada rules
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Juu letkut tosiaan jo aiemmin katselin, eilen vaan huomasin yhden aikaisemmalta kerralta huomaamatta jääneen. Yritin verrata letkujen reittejä sivujen ohjeen ja oman autoni välillä ja niissä ei tuntunut olevan MITÄÄN samaa. Siitä en tiedä onko koko konehuone virityksiä täynnä vai onko katsojassa vika. :)

Pahoihin tapoihin kuuluu vedellä ruuvit liian tiukkaan, mutta tällä kertaa en onnistunut yhtäkään jengoilta pyörättämään. Yhdessä ruuvissa joku oli kerinnyt tekemään sen ennen minua. Täytyy pistää kuva ruuvista niin joku voi kertoa, onko sen löysyys pahakin asia.

Venttiilin korjaussarjan voisin ostaa pelkästään varallekin. Mistä sut RTJN65 sitten tunnistaa vai onko iso "myydään venttiilin korjaussarjoja"-kyltti jossain roikkumassa? ;)

Mitä kaikkea kaasarista täytyy muuten purkaa, että pääsee venttiiliin käsiksi. Pelkkä kannen ruuvien aukaisu ei varmastikaan riitä(?).
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No se tunnistaminen: Kyselee vaikka ladamasteria ja hän opastanee oikean henkilön pakeille.

Venttiilin vaihto: Pitänee ottaa yksi kaasari mukaan ja pitää työnäytös tosta tapahtumasta. Sinänsä helppo juttu mutta vaatii hiukka tietoa ja näppäryyttä.
Lada rules
liptim2

Viesti Kirjoittaja liptim2 »

Breaker! Erittäin hyvä idea RTJN65! Jos sulla todellakin olis viitseliäisyyttä tehdä tommonen pienimuotoinen kaasarinäytös, saako tulla katsomaan?
Axtecille uhrauksineen! :)
Vastaa Viestiin