katti pois

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
sputnik

katti pois

Viesti Kirjoittaja sputnik »

Ajattelin korvata 1500i samaran katin putkella. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta? Tuleeko huimia tehonlisäyksiä, vai kannattaako vaivautua?
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Tuskin kannattaa vaivautua. Ehjä kattihan ei mitenkään merkittävästi kai vastusta virtausta.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

katti

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Elävä katti, jolla ei ole suolitukoksia saattaa pakoputistossa vaikuttaa jonkin verran epäsuotuisasti tehoon, eli n. muutaman hevosen verran. Suolitukkoinen katti on sairas ja se on vietävä eläinlääkäriin suolenvaihtoon.
Rallimallin katti on avoimempi, ja on myös laillinen tapa nostaa autonsa tehoja. Suorat suolet olisi silti parempi vaihtoehto, mutta lainsäätäjät ja eläinlääkärit eivät suosittele moisia muutoksia jälkeen pakokaasukristuksen säätämiin lakeihin.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Siis onko sitä kukaan mittaillu mitä se "tavallinen" KAT:ti vie sitä tehoo verrattuna vaikka "kisa" KAT:n. Ja mikä sitten on se suuunnaton teho lisä jos onkin suora putki siä tilalla. Ei se varmaan oo kyllä montaa hepoa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuli joskus runoiltua tollanen juttu (-95 1500 2105) >

"Pistänpä lapioni tähänkin keittoon eli kokemuksia kissa ladan kanssa.

Tuli vakioputken takapään tunnit taas täyteen (hyvin pienet tunnit), ja tästä sisuuntuneena päätin marssia Motonet nimiseen osakauppaan, sieltä lähti 120 eurolla 2" putkikäyriä ja 2 kappaletta 2" Simonssin isoimpia ovaalivaimentajia. Päästyäni kotiin irrotin putken ja katin ja havaitsin että kukahan puusilmä tämänkin katin on rakentanut? Katti kun kapeni loppupäästään paljon nopeammin kuin tulopäästään ja ulostulo oli kavennettu tulopään kaksituumaisesta ladan normaaliputken kokoiseksi. No eipä tässä vielä kaikki, kavennus oli tehty kaikkien viritysoppien mukaan juuri siten että kaasun pois virtaus olisi mahdollisimman hankalaa eli putkea oli lähes kymmenen milliä saumasta katin sisällepäinkin. No tässävaiheessahan projekti yleensä karkaa lapasesta ja niin tälläkin kertaa ja rohkeana miehenä otin rälläkän käteeni ja laikkasin sovituskappaleen pois.

Sittenpä ihmettelemään mitä siihen nyt jatkoksi kun 2" putki on liian pientä tukkimaan tuota jäljelle jäänyttä reikää. No nopea vastaus tuli kun silmät osuivat ensimmäiseen isompaan putkeen eli purettuun ladan kardaaniin, siitä vain rälläkällä reilu pätkä ja tekemään kartiota. Kartion tietysti tein mahdollisimman helposti eli tein neljä viiltoa ja klemmareilla vähitellen kiristäen ja taas rälläköiden sain sen lopulta sopimaan 2" putkeen. Illan hämärtyessä alkoi usko taas horjua ja päätin piruuttani lähteä koeajolle ilman kattia ja loppuputkea.

No yllätys oli melkoinen kun 1500 lada kiersi kolmosella 120 kmh kevyesti mutta siihen se sitten loppuikin, nelosella ei jaksanut enää. Pitkään pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen että kone ei saanut enää riittävästi bensaa, jaksaakseen kiertää isoilla vaihteilla.

Aamun valjettua jatkoin harjoituksia ja rakentelin käyräpätkistä poistoputken katin jälkeen ja yhden Simonssin ovaalivaimentajan. Puoliltapäivin pääsin tekemään jo koeajoa ja havaintona oli että kolmosella kone ei enää laulanut niin helposti mutta otti kuitenkin juuri 120. Nelosella ei edelleenkään ottanut helposti tämän enempää mutta huudattamalla kait juuri 140, vitosella jäätiin alle 150 kun ei ollut tarpeeksi pitkää suoraa missä olisi voinut kokeilla jaksaako mennä kun tarpeeksi huudattaa.

Kun sitten sain kaikki liitokset suurinpiirtein tiiviiksi ja kokeilin normiajoa niin alavääntö oli huomattavasti parempi, nelosellakin saattoi nyt ajella taajamanopeuksia (<40) ilman koneen jurisemista joka aiemmin oli merkki vaihtaa pienemmälle. Kokonaisuutena tulin siihen tulokseen että virittelyni oli onnistunut ja todennäköisin syy parannukseen oli katin takakartio ja apuna tietysti suurempi takaputki kun kone ei katin lisäksi tarvitse muuta ahdistusta. Kaiken lisäksi pakoäänet eivät häirinneet kabiinissa lainkaan vaikka putkistoon ei tullut kuin yksi suora vaimennin.

HUOMIO! Kaikki kokeilut on tietysti suoritettu suljetulla alueella. Ketään Ladaan vihkiytymätöntä ei tietenkään pidä päästää ajamaan Ladalla tällaisia nopeuksia, koska se voi olla terveydelle haitallista."

Yhteenvetona voi sanoa että kone ei saa bensaa tuolla yläpäässä tai sitten vaan ahistaa.
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

venäläisillä on 1500i Samaraa sekä katilla ja ilman, mutta molemmille ilmoitetaan samat teholukemat. Katittomasta ruiskusamarasta puuttuu venäjällä myöskin pakokaasuhöyryjen talteenkeräys järjestelmä sekä lamda jonka siaan on oktaani korrektori (?) ohjain boksissakin taitaa olla eroa.
Vastaa Viestiin