Puolikas jäihin Ikaalisissa

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Puolikas jäihin Ikaalisissa

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kohtalokas harharetki

Onnettomuus: Kuljettaja ei ehkä huomannut ajaneensa jäätielle,

puoliperävaunurekka upposi jäihin muutamassa sekunnissa

Olli-Pekka Nissinen

Miika Kaukinen

Ikaalinen, Jämijärvi

Vuonna 1961 syntynyt porilainen autonkuljettaja hukkui, kun hänen ajamansa puoliperävaunurekka upposi Kyrösjärveen Kartun jäätiellä Ikaalisissa. Kuljettaja oli viemässä ferrosulfaattilastia perjantaiaamuna kaupungin jätevedenpuhdistamolle.

Hän ajoi ilmeisesti harhaan Ikaalisten keskustassa ja päätyi epäviralliselle jäätielle Toivolansaaren päässä. Kuljettaja ei ehkä edes huomannut ajaneensa jäälle ennen kuin oli liian myöhäistä.

Rekka upposi sekunneissa jäihin noin 65 metriä rannasta. Lastina oli 32 tonnia jätevedenpuhdistuksessa käytettävää ferrosulfaattia, joka ei ole myrkyllistä, mutta haitallista suurena määränä. Rekka saataneen ylös lauantaina. Ikaalisten rekkaturma ei ollut perjantain ainoa. Jämijärvellä sijaitsevan Palokosken koulun 29 oppilasta evakuoitiin räjähdysvaaran takia, kun polttoainerekan perävaunu oli täydessä lastissa kaatunut läheiseen ojaan.

Kotimaa, A 7

Kuva

Kuva: ERIIKA AHOPELTO
Matkan pää. Kartun epävirallinen jäätie petti rekan alla perjantaiaamuna, ja kuljettaja hukkui. Palomies Olli Koskinen (vas.) toimii narumiehenä rekkaa tutkivalle sukeltaja Jyrki Leppihalmeelle. Paloesimies Petri Tamminen on radiolla yhteydessä sukeltajaan.<\b>Eriika Ahopelto - Aamulehti


:cry:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Surullista ja erittäin valitettavaa :(
Vauhdin tae - alamäki
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Eipä ole valitettavasti eka kerta. Serkkuni osti kerran sora Scanian joka oli järven pohjassa. No nosto oli helpohko (kuten laskin) ja kyllä siitä vielä peli tuli. Kuskille kävi vähän huonommin.
Lada rules
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kotipuolesta noin 5km upposi joskun jäätielle karjaportin auto. Oli kilvat 4,2ton niin kuski oli lukenut 42ton. Tuosta tosin kuski selvisi hengissä pois mutta oli hupaisan näköistä kun koko talven oli jäätyneitä makkaroita ympäriinsä.

Toisekseen tiedän useamman saarista puita ajaneen traktorikuskin jotka käyttäneet koneita jäissä. Ollut aika hurjiakin tarinoita mutta en tiedä ketään joka kuollut olisi.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten ne sen nostaa? :shock:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ikäviä noi tommoset. :cry:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tapahtuma paikka on pohjoisempana kuin vuosikokous paikka
joten mekään emme jäälle mene
ilkee olisi lööppi jossa olisi että kaksikymmentä ladaa vajosi jäihin
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Noh puolikkaan paino nyt on eri asia, ei jäätietä rekoille ookaan suunniteltu.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Noston voi tehdä kahdella tapaa: kellukkeilla ja vetämällä.

Kellukkeilla: Asennettaan nostettavaan kohteeseen sukeltajan avulla riittävästi paineilmalla täytettävia kellukkeita. Sitten paineilmaa peliin ja auto nousee juuri ja juuri vedenpinnan tasoon. Sitten vedettään veneellä rantaan ja veto ylös.

Vetämällä: Jos auto on pohjassa pyörillään (helppo kääntää pyörilleen) ja ranta on kova sekä suora, voi sukeltaja käydä laittamassa vaijerit kiinni autoon ja sitten vaan vedettään riittävän suurella vinssillä takaisin maalle.

Molemmissa tapauksissa on muistettava tyhjätä kone Vedestä heti kun on noussut ylös. Meinaan jäätyvä vesi sisällä koeessa ei ole hyvä asia.
Lada rules
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Mut millä vaan vedetään/nostetaan niin poweria saa olla. Meinana on tuota painoa aika tavalla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

veli alexei kirjoitti:Mut millä vaan vedetään/nostetaan niin poweria saa olla. Meinana on tuota painoa aika tavalla.
Ei välttämättä, meitin rantaan ku upposi 30 tonnin kaivuri niin sitä tuli aluksi nostamaan tällainen uusi telajontikka (500 hv) ja ei hievahtanutkaan. Seuraava vehje oli vanha avo fordson, jossa oli vinssi muutaman väkipyörän kautta ujutettuna. Kyllä tuli koppeloon eloa :D
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ertzu kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Mut millä vaan vedetään/nostetaan niin poweria saa olla. Meinana on tuota painoa aika tavalla.
Ei välttämättä, meitin rantaan ku upposi 30 tonnin kaivuri niin sitä tuli aluksi nostamaan tällainen uusi telajontikka (500 hv) ja ei hievahtanutkaan. Seuraava vehje oli vanha avo fordson, jossa oli vinssi muutaman väkipyörän kautta ujutettuna. Kyllä tuli koppeloon eloa :D
Joo no kyllä se voimaa sekin tarvii. Mutta koska jokainen väkipyörä puolittaa tarvittavan voiman niin kyllähän se noin hoituu.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Joo no kyllä se voimaa sekin tarvii. Mutta koska jokainen väkipyörä puolittaa tarvittavan voiman niin kyllähän se noin hoituu.
Totta kai mut tuntuu aika uskomattomalta et miten pienestä kylästä saadaan niin suuri voima ulos :D
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olempa senkin nähnyt kun saveen uponneesta tukkirekasta vedettiin jollain kopittomalla traktorilla ja vinssillä etuakseli irti. Muu auto oli edelleen paikallaan. Tämä reilu 10v sitten kun olin aivan juniori.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Stefa kirjoitti:Olempa senkin nähnyt kun saveen uponneesta tukkirekasta vedettiin jollain kopittomalla traktorilla ja vinssillä etuakseli irti. Muu auto oli edelleen paikallaan. Tämä reilu 10v sitten kun olin aivan juniori.
siellä Joutsan naapurissa Hartolan Jääsjärvellä muuten nostettiin olisko n.15 vuotta sitten (olit silloin ehkä vaahtosammuttimen mittainen :wink: )uponnut traktori armeijan Iljushin-kuljetushelikopterilla. Helikopteri oli paluulennolla Turusta Uttiin ja oli traktorissa oli vaijerit valmiina. Iso neliveto nousi kuin tyhjää järven pohjasta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin