Sivu 1/2

Kierrosluvun rajoitus kaasuttimen sulkeutuvalla läpällä

Lähetetty: 16.2.2005 19:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Tässä esimerkissä havainnollistuu,miten asiat ratkaistiin ennen kehittynyttä moottorielektroniikkaa.Solexin malli:

Solex-tehdas on sijoittanut sen kaasuläpän yhteyteen siten,että läppä on laakeroitu vapaasti akseliin ja sitä voi liikuttaa kaasuläpän vivusta (kaasupolkimesta) käsin erikoisen laitteen avulla.Läppä on laakeroitu epäkeskeisesti so. siipipuoliskot ovat eripituisia ja lisäksi suurempi siipipuolisko on täysin avatulla kaasuläpällä hieman viistossa ilmavirtaan nähden.Kun siis ilmavirran nopeus kasvaa riittävän suureksi,tempaa se epäkeskeisyyden ja vinoasennon vuoksi kaasuläpän kiinni,kun tämä kiertovoima voittaa ennalta-asetetun jousivoiman,joka pyrkii pitämään läppää auki-asennossa.Kun läppä on sulkeutunut,laskee moottorin kierrosluku ja ilmavirta heikkenee,jolloin jousivoima voittaa jälleen avaten kaasuläpän.Tähän toimintaan ei voi puutua kaasuläpän avulla.Kierrosluvun säätö tapahtuu vipuvarren pituudella,jousen voimalla,läpän suhteellisella epäkeskeisyydellä keskiakseliinsa nähden.

Lähetetty: 16.2.2005 20:10
Kirjoittaja tsenobiili
Ja mitenkähän pitkään on sohlo solexit mahtanu rajoitella kierroksia niinkun insinöörit on ajatellu??

Vanhemmissa bemareissa on kierrokset rajotettu pyörijässä kiinni olevalla jousikuormitetulla "lisä"lirpakkeella joka roiskii kipunat väärälle sylinterille jakajan pyörimisnopeuden kasvaessa tarpeeksi suureksi = ihan paska systeemi :evil: Huomattiin kun kaveri oli ostanu viritettyyn 2002 bemuun uuden pyörijän,eikä ollu tajunnu repii sitä lirpaketta veke ja ihmetteli et ei kyllä ota jenkaa samalla lailla kun ennen remppaa. :lol:

Lähetetty: 16.2.2005 21:13
Kirjoittaja Toveri
Mutta tarvitseeko Ladassa rajoittaa kierroslukua ? Sitten kun ei kierrokset enää nouse niin sehän on sitten siinä. Antaa kiertää vaan...

Lähetetty: 17.2.2005 11:55
Kirjoittaja Pavlovits
Tämähän on kuin Briggs & Strattonissa

Lähetetty: 20.2.2005 2:04
Kirjoittaja R-J
Toveri kirjoitti:Mutta tarvitseeko Ladassa rajoittaa kierroslukua ? Sitten kun ei kierrokset enää nouse niin sehän on sitten siinä. Antaa kiertää vaan...
Kyllä se ulvoo siellä maksimikierrosten lähellä sen verran, että tekee jo mieli kattella isompaa pykälää.

Lähetetty: 17.2.2006 22:55
Kirjoittaja destor
Vakiolada rajoittaa kierroksensa ajoissa, mutta viritetyissä rajoitin on paikallaan jottei turhaan riko liikkuvia osia. Käytetyistä osista riippuen johonkin 7000 rpm tietämille melko vakio-osilla olisi hyvä laittaa rajoitin.

Lähetetty: 17.2.2006 23:01
Kirjoittaja Jokari
Pavlovits kirjoitti:Tämähän on kuin Briggs & Strattonissa
Vanhat on kovia pelejä. Onko joku muu kokeillu miten B&S nappaa jenkaa kun kaasuttaa suoraan kaasuläpän vivusta? Kiertää ihan törkeesti ja ilman änäriä lyö julmettua ketunhäntää :twisted:

Ei sillä kyllä kehtaa ruohoa ajaa lämä tiskissä, hajoaa vielä :wink: yli 20 vuotta ikää ja vielä pelaa..kova rassi :!:

Lähetetty: 18.2.2006 0:17
Kirjoittaja destor
Pitääkin tehdä mökkileikkuriin ensi kesänä suora putki ja katsoa kuinka se soi. Sopivasti kaasuttelemalla vakiovaimenninkin paukkuu ja lyö liekkiä, saas nähdä kesällä mitä sille kuuluu.

Lähetetty: 18.2.2006 20:57
Kirjoittaja jta
Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.

Mutta tuollaisen hondan ruohonleikkurinkin saa kiertään aika iloisesti kun vähän leikkii regulaattorin kans. Tullu kerran vastaan sellainen leikkurinmoottori mikä oli tuosta syystä ampunu kiertokangen sylinterin lävitse.

Lähetetty: 18.2.2006 21:06
Kirjoittaja RussianTUNER
GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.

Lähetetty: 18.2.2006 21:20
Kirjoittaja Lada-Mies
RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
olisko ollu edellis numero mis toi oli.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole

Lähetetty: 18.2.2006 21:26
Kirjoittaja RussianTUNER
lada-mies kirjoitti:
RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
olisko ollu edellis numero mis toi oli.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole
täytyy katella mikä oli kannessa ja mikä numero ku jaksaa..

Lähetetty: 18.2.2006 22:12
Kirjoittaja spede
jta kirjoitti:Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Kuva

Tällasen saa ladattua GTA San Andreakseen :lol:

Lähetetty: 18.2.2006 22:21
Kirjoittaja RussianTUNER
O.M kirjoitti:
jta kirjoitti:Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Kuva

Tällasen saa ladattua GTA San Andreakseen :lol:
Ei hitsi. Toi on oikeest sikses nättikin. :lol:

Lähetetty: 18.2.2006 22:30
Kirjoittaja Neero82
ei muutakun kierroksie ladan myllyyn , kyllä kestää ja laulaa komeesti!!!!!!!!!
lapsellista touhua ruveta nyt laatoka konetta rajottaa...


Onko kukaa laittanu tota kiekkamittaria samaankohtaan ku mu ladassa???
just ja just riittää noi jenkaluvut... :lol:


http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3716 :lol: