Kannen virtaukset
Kannen virtaukset
Olisko vinkkejä ja/tai kuvia, että miten kotinikkari sais kannesta enemmän iloa irti? tartteis saada 1500 larppaan vähä lisää tehoja. lada on -95 ja siinä on se hemmetin pakokaasujen takaisin kierrätys jutska. eikös se kannattais poistaa ja sovitella peltisatsia ja tuplia koneen kylkeen? taitaa olla aika kallista käyttää kantta jossain pajassa??
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Niin hyvä aihe. kalliin puoleistahan tuo on. Tapojaki on monia mutta imu ja pakosarja kannattaa sitten kohistaa ainakin samalla ja ei kannata unohtaa tiivisteeen kohistusta. Paras jos kuulee joltain joka on tehny kansia menestyksellä (niin minä opin) ja kokeilemalla ensimmäinen kansi mitä tekee niin ei kannata hurjana viilata menee helposti vaan huonommaks mutta kyllä jokainen osaa Ainakin Ladan kantta parannella, mutta jos kunnon virtauksia hakee se onkin sitten eri juttu. Jos sais virtauspenkissä katottua mitä vaikka yks imukanava virtaa helpottas ja näkis onnistuuko. Minä isonsin imukanavaa alusta pienentäen venttiiliä kohti että tulis pyörrettä, ja pakokanava toisinpäin isonee ulospäin ja ylhäältä tavaraa pois. Korjatkaa jos olette eri mieltä. Vinkuun ostat semmosia hiomapaperi laikkoja niillä saa hyvän pinnan. Imu ei saa olla lasipintane ettei pensa pisaroidu, mutta pakokanava saa olla ihan peilikiiltävä. Siitä sitä alkaa oppia.
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Kannattaa myös hakua kokeilla. Ollut yllättäen tästä paljonkin keskustelua.
mm:
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=4711
Ja NesteHukan aloittamassa topicissa "1600 nivan koneen viritys" on myös paljon hyvää juttua.
mm:
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=4711
Ja NesteHukan aloittamassa topicissa "1600 nivan koneen viritys" on myös paljon hyvää juttua.
Vauhdin tae - alamäki
Kantta ollaan työstämässä täälläkin, ja nyt kaivattaisiin kuvia halkileikatusta kannesta josta näkisi missä vesikanavat kulkevat.. ei tuota ainutta kantta raaski vielä halkasta..
(Jos joltain köytyy jemmasta ylimääräisiä Ladan kansia Kokkolan lähistöltä tai Vaasasta saa tarjota. Sahaan halki ja pistän kuvat kaikkien käytettäväksi)
Imukanavathan tuossa on suht fiksun näköiset, mutta ne pakokanavat..
Ihan vaan äkkiä vilkaistua tuntuis siltä että niitä pitäisi saada nostettua liki 10mm jotta niistä tulisi järkevän muotoiset. Ongelmaksi silloin kylläkin tulee olematon tiivistepinta pakosarjaa vasten, mutta sen ajattelin ratkaista lisäämällä materiaalia TIG:illä ja tekemällä/teettämällä uuden tiivisteen. Samalla tietenkin kanavan pohjaa täytehitsattaisiin jottei virtausnopeus kärsi liian suuresta poikkipintaalasta.
Venttiileitäkään ei ensisilmäyksellä juuri taida pystyä paljoa suurentamaan jollei porausta kasvateta? Tuntuisi palotilan seinämän tulevan liian lähelle jo vakiokoolla. Jollain n. 82 mm porauksella voisi varmaan pakoventtiileitä ajatella suurennettavan 33 millisiksi? Imua ehkä millin -> 38 mm?
Itse rakennan kantta turboa ajatellen, ja haluan nimenomaan pakopuolesta hyvin virtaavan, ja se tuossa kannessa näyttäiskin eniten työtä vaativan..
Onko kellään muuten tiedossa mitä nuo kannet vakiona virtaavat? Mielellään saa esitellä papereita siitäkin mitä ne on saatu virtaamaan jos vain löytyy.
terv. aloitteleva Ladisti..

Imukanavathan tuossa on suht fiksun näköiset, mutta ne pakokanavat..

Ihan vaan äkkiä vilkaistua tuntuis siltä että niitä pitäisi saada nostettua liki 10mm jotta niistä tulisi järkevän muotoiset. Ongelmaksi silloin kylläkin tulee olematon tiivistepinta pakosarjaa vasten, mutta sen ajattelin ratkaista lisäämällä materiaalia TIG:illä ja tekemällä/teettämällä uuden tiivisteen. Samalla tietenkin kanavan pohjaa täytehitsattaisiin jottei virtausnopeus kärsi liian suuresta poikkipintaalasta.
Venttiileitäkään ei ensisilmäyksellä juuri taida pystyä paljoa suurentamaan jollei porausta kasvateta? Tuntuisi palotilan seinämän tulevan liian lähelle jo vakiokoolla. Jollain n. 82 mm porauksella voisi varmaan pakoventtiileitä ajatella suurennettavan 33 millisiksi? Imua ehkä millin -> 38 mm?
Itse rakennan kantta turboa ajatellen, ja haluan nimenomaan pakopuolesta hyvin virtaavan, ja se tuossa kannessa näyttäiskin eniten työtä vaativan..
Onko kellään muuten tiedossa mitä nuo kannet vakiona virtaavat? Mielellään saa esitellä papereita siitäkin mitä ne on saatu virtaamaan jos vain löytyy.
terv. aloitteleva Ladisti..

- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Nuo kanavan "taskut" oli ainakin Ladan kannessa ku taltalla hakattu minulla. Kai se kanavan jälki on mitä on kun tehtaalla liukuhihnalla tehhään. Tosiaan oliskohan missään kuvaa halkaistusta kannesta, näkis miten paljon on varaa ottaa ettei puhkea vesikanavaan. Jos tigillä hitsaa kannattaa käyttää varmaan kansi jossain liuotin myrkky pesussa ensin, että tarttuu hyvin.
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
No tuolla ladagalleriassa on minun Ladan kannesta kuva siinä on kylläkin otettu vaan se kulma alhaalta pois ja hieman venttiilien ympäriltä otettu ainesta pois, ja jyrsitty kantta matalammaksi, jonka jälkeen olisi pitänyt vielä pyöristellä kulmat, mutta ei siitä kuvasta ehkä näe... Lue tuolta venttiilien muotoilu osastolta siitä muotoilusta. ja stefan kotisivuilla oli piirros kuva venttiilin muotoilusta. Itse taidan käyttää sorvattavana Saab 99:n imu venttiilit eli saa nähä miten käy. Kun tuli semmonen romu hankittua kaverin kanssa (kun sai halvalla)
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Apuva nyt tartteis kipeästi neuvoa. Anteeks tu tämä ei liity Ladaan, Mutta Saabin kannen toin tallille Siis Saab 99. Ja sehän on läpivirtaus kansi. Ja Pako sekä IMUkanavat on neliön mallisia. Mitenkäs neliöimukanavaa kannattaa rueta muotoilemaan. säilytetäänkö se neliö muoto vai tehdäänlö siitä pyöreä? Tuli aivan yllätyksenä että Imukin on tuon mallinen
En tiedä mistä muualta oisin voinu kysyä 


- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi