Sivu 1/2
pakokaasuturbo-->mekaaniseksi(?!)
Lähetetty: 25.1.2005 11:07
Kirjoittaja Corollaattori

Hullulla tuli mieleen; onnistuisko pakokaasuturbosta tehdä mekaaninen eli voisikohan sitä pyörittää remmillä? rakentamalla siihen remmin paikan ja vaihtaa pidempi laturin remmi. se olisi helpompaa mielestäni kuin rakentaa uusi pakosarja ja imutorvet sun muut romppeet...
Lähetetty: 25.1.2005 12:46
Kirjoittaja micco
Onnistuuhan tuo mutta tarvii vähän välityksiä muuttaa. Moottori pyörii maksimissaan 6000 kierrosta kun taas turbo pyörii yli 100000 kierrosta minuutissa.
Lähetetty: 25.1.2005 14:55
Kirjoittaja Stefa
Onhan noita olemassa ja olen tainnut ihan muutossarjojakin nähdä. Mm rotrex valmistaa ns. remmiturboja. Mietin vaan miksi moinen pitäisi laittaa? Turbo tehokkaampi ja halvempi. Väittäisin myös ettei ainakaan yhtään vaikeampi laittaa. Tässä yhdessä kiihdytys 127:ssa moinen, tuossa ymmärtää sikäli että kerää ahtoja hyvin jo viivalla ja antaa tehoa tasaisemmin kuin turbo jolloin pito pystytään hyödyntämään paremmin. Ja eiköhän tuossa tehoa sen verran että tehoero tavallisen turbon eroksi ei niin merkittävä.

Lähetetty: 25.1.2005 16:28
Kirjoittaja LamaAjanElvis
mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen... remmarilla ei saa yhtä paljoa tehoa kuin turbolla mutta olisi se vähän yksinkertaisempi ja hienompi (kromisena törröttäen ladan konepellistä) "jää kuolaamaan"
http://pages.ivillage.com/camaroluva/si ... s01101.jpg
Lähetetty: 25.1.2005 17:15
Kirjoittaja Turbiini
LamaAjanElvis kirjoitti:mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen... remmarilla ei saa yhtä paljoa tehoa kuin turbolla mutta olisi se vähän yksinkertaisempi ja hienompi (kromisena törröttäen ladan konepellistä) "jää kuolaamaan"
http://pages.ivillage.com/camaroluva/si ... s01101.jpg
Ei kyllä kromi kiillä mutta kyllä se silti toimii
linkki
Lähetetty: 25.1.2005 17:34
Kirjoittaja micco
LamaAjanElvis kirjoitti:mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen...
Vaikea kertoa vielä kokemuksia kun on vasta tekeillä mutta tuommoinen Eatonin rootsahdin olisi tarkoitus pläjäyttää 2107:aan.
http://groups.msn.com/LADA/lada2107kompressor.msnw
Lähetetty: 25.1.2005 17:35
Kirjoittaja Stefa
Tuppaa vain nuo volumexit olemaan aika kiven alla

Lähetetty: 25.1.2005 18:30
Kirjoittaja pravda
Joo´o
HKS myy tollasta
Rotrex ahdinta
Miks ei sitten molempi parempi

Turbo kun tuuppaa alakierroksilla olemaan alipaineella ja remmi taasen alkaa ahdistamaan yläpäässä (riippuen mille alueelle remmi on välitetty parhaiten toimivaks, vai olenkohan väärässä, tästähän voi sitten keskustella).
No miten vaan, samantien molemmat koneen kylkeä koristamaan. HKS on aikanaan tarjonnut moista konetta
MR2:seen (mk1 4A-gze)
Lähetetty: 25.1.2005 20:45
Kirjoittaja vesanen
Oi oi
kelpais tollai volumexi mullekki!
kattokaapa jostain tuulilasin erikois numero tuulilasiturbo (ilmestyy neljästi vuodessa )ja sitte 1-3 numero vuodelta 2004 ni ne on siellä rakentanu kanttilamppu combi ladaan oliko se nyt 1500s ni turbo tekniikan siellä siitä kerrotaa tarkemmin ja on kuviaki.
Lähetetty: 25.1.2005 22:45
Kirjoittaja R-J
vesanen kirjoitti:Oi oi
kelpais tollai volumexi mullekki!
kattokaapa jostain tuulilasin erikois numero tuulilasiturbo (ilmestyy neljästi vuodessa )ja sitte 1-3 numero vuodelta 2004 ni ne on siellä rakentanu kanttilamppu combi ladaan oliko se nyt 1500s ni turbo tekniikan siellä siitä kerrotaa tarkemmin ja on kuviaki.
Siis onko nyt kyse siitä samasta projektista, jossa ne sai sen Laurin kiihtymään himpun alle 10 s. 0-100 km/h? Ei vaan kestäny, kun vaan sen yhen lähön kerrallaan...

Lähetetty: 26.1.2005 9:20
Kirjoittaja Corollaattori

tarkoitus oli tehdä turbotus 0-budjetilla, ei millään kroisosbudjetilla

turbon sain ilmaiseksi, niin miksi muusta pitäisi sitten maksaa

aattelin että remmillä pyörivän pakokaasuahtimen paineet saisi pysymään paremmin hallinnassa kun mulla ei ole mitään paineenrajoittimia, ellen sitten tee imusarjaan jotain venttiiliviritystä joka aukeaa kun painetta on se 0,5bar. Kaasari tulee turbon imupuolelle. NIIN! hah...
Lähetetty: 26.1.2005 16:09
Kirjoittaja LamaAjanElvis
volumex ois kiva!

Lähetetty: 26.1.2005 17:17
Kirjoittaja Stefa
Kannattaa tuollainen junkyard-turbokin tehdä ihan pakokaasulla pyöriväksi, varmasti helpompi kehitellä hukkaportti kun remmiveto turbolle. Tuollainen volumex olisi kyllä aika rok

Lähetetty: 26.1.2005 17:33
Kirjoittaja micco
Corollaattori kirjoitti:
tarkoitus oli tehdä turbotus 0-budjetilla, ei millään kroisosbudjetilla

turbon sain ilmaiseksi, niin miksi muusta pitäisi sitten maksaa

aattelin että remmillä pyörivän pakokaasuahtimen paineet saisi pysymään paremmin hallinnassa kun mulla ei ole mitään paineenrajoittimia, ellen sitten tee imusarjaan jotain venttiiliviritystä joka aukeaa kun painetta on se 0,5bar. Kaasari tulee turbon imupuolelle. NIIN! hah...
Kannattaa tehdä ennemmin pakosarjaan se venttiili ettei mee turbo ylikierroksille. Vaikka jostain pakoventtiilistä ja jousesta värkkäät systeemin joka päästää ylimääräiset paineet pihalle.
Lähetetty: 27.1.2005 10:24
Kirjoittaja Corollaattori
Jaa, mitenkä moisen venttiilin tekis pakosarjaan? tai toinen ajatus olis tehdä ihan normaali ruuvilla säädettävä reikä sinne pakosarjaan jonka voisi lukita tiettyyn asentoon josta pakokaasut johdetaan putkeen.