Sivu 1/1
Korin keventäminen
Lähetetty: 18.1.2005 16:02
Kirjoittaja Eemeli
Onko arvioita paljonko vois poistaa 1200:n "nappisilmän" omapainosta kotikonstein? Tarkoituksena olis pitää vehje kuitenkin liikenteeseen hyväksyttynä. Alkuperäinen paino näyttäs olevan 960 kg tuon Lada-infon mukaan.
Lähetetty: 18.1.2005 16:12
Kirjoittaja ,_,/ukka
Satakiloa? Luukuista jäykisteet ja saranat pois, tai kokonaan uudet luukut lasikuidusta. Ovista sisuskalut pois. Äänieristeet pois. Pienempi akku ja tankki. kaikki lain sallimat ikkunat pleksistä. kaikki vehoilut veks. puskurit maskit yms. nippelit mäkeen. jne jne
,_,/ukka
Lähetetty: 18.1.2005 17:13
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Maski ja jäähdytin kevyemmiksi.Jäykisteet takakontista , kattopellin alta ja ovien sisältä.Puskurit pois.Sähköjohdoistakin lähtee muutama kilo.Penkkien tilalle pari lasikuitujakkaraa.Pienistä asioista kertyy paljon.
Lähetetty: 18.1.2005 18:33
Kirjoittaja lada 1300s
eikös luukut saa olla lasikuitua ihan lain mukaan ja takapenkit on n.25kg valehtelenko pahasti. viime kesänä mittailin kaikkea mitä irti sain että paljo kevenee. Puskuritkin painaa pirusti akku takakonttiin, ja kaikki mitä ei tarvii pois. Saako ikkunat olla pleksiä? takalasinkin jos laittaa niin lähtee kyllä painoa. ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
Lähetetty: 18.1.2005 18:38
Kirjoittaja LamaAjanElvis
lada 1300s kirjoitti:eikös luukut saa olla lasikuitua ihan lain mukaan ja takapenkit on n.25kg valehtelenko pahasti. viime kesänä mittailin kaikkea mitä irti sain että paljo kevenee. Puskuritkin painaa pirusti akku takakonttiin, ja kaikki mitä ei tarvii pois. Saako ikkunat olla pleksiä? takalasinkin jos laittaa niin lähtee kyllä painoa. ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
etu ja sivulasit ei saa olla pleksiä... takalasista en tiedä...
taitaa painavin yhtenäinen osa olla konepelti...
Lähetetty: 18.1.2005 23:12
Kirjoittaja tsenobiili
lada 1300s kirjoitti: ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
Eipä sieltä porailemalla paljon paino putookkaan,mutta kun leikkaa rälläkällä koko sisäpuolen pellit veks ja repii kaikki ikkunan nosto mekanismit pois niin alkaa kummasti kevenemään.

Niin ja sit tietty 3mm plexistä lasi ja pop-niiteillä karmiin kiinni.

Lähetetty: 19.1.2005 19:37
Kirjoittaja lada 1300s
siis tuulilasi 3mm pitäis olla karbonaattia mikä maksaa hunajaa. Eihän sivulasit tarvii olla ku 1-1,5mm pleksiä vai eikö se jo kestä. Mites lasikuidusta konesuoja? mites kevenis jos pari kerrosta mattoa ja vähän vahviketta sinne tänne? ja takakontin suojus?
Lähetetty: 20.1.2005 9:38
Kirjoittaja LamaAjanElvis
tuhannen kilon autosta vetäistään 100kiloa poies, se meinaa kymmentä "lisähevosta" teho/paino suhteilla laskettuna. mutta sataan kiloon saa jo vetää melkolailla ajomukavuutta tuovia hilppeitä pois.
Lähetetty: 20.1.2005 12:00
Kirjoittaja USPi
voihan sieltä tosiaan repiä vaikka mitä pois ja laittaa ikkinat pleksistä ja poppareilla kiinni. mut kyl siinä vähän ajonautinto kärsii.
-penkit pois ja ja kunnon kuppipenkit tilalle
-oven sisästä porailee jäykisteitä
-hattu hyllyltä peltiä pois
-massauksia ja ääni eristeitä pois
-kojelaudan irrotus ja kevennys alta päin (aikapaljon tavaraa)
-lokasuojan sisältä edestä: renkaan takana suoja /tukipelti (rungon ja lokasuojan välissä) rälläkällä pois ja tilalle siisti tukirauta
-takaa varapyörän ja tankin kotelot pois ja suora ohut pelti tilalle. tankki ja akku peräkontin keskelle
-katosta en ottaisi vahvike ripoja pois
-tärkein taitaa silti viel olla toi kuskin ja repsikan dietti

(tosin en kuskia tunne)
-isotöinen homma on rälläköidä jokaisesta alustan pultista mutterin ylimenevä osuus pois saa kiloja kun vaan viittii tehdä
kun reittelee noita ovia ja muitakin peltejä reikä sahalla on hyvä muistaa myös jäykkyys eli jos saa sellasen pokkaus/pakotus työkalun joka tekee reiän ympärille pokkauksen niin jäykkyys säilyy.
tässä muutama kohta jotka ei niin näy ulospäin jos autoa meinaa vielä pitää liikenteessäkin
jokainen silti tehkööt omalla tavallaan

Lähetetty: 20.1.2005 12:15
Kirjoittaja samovaari
Korin keventämisessä täytyy huomioida se, ettei korin rakenteita saa heikentää. Kaikenlainen jäykisteiden poistaminen on sen takia kielletty. Myös ovien lujuuden tulee vastata alkuperäistä. Konepellin ja takaluukun kannen saa tehdä lasikuidusta jos rakenne on tarkoituksenmukainen.
Laseista tuulilasia ei saa vaihtaa, mutta ennen 1.1.1981 käyttöönotettujen takasivu- ja takalasit saa vaihtaa muovisiin. Kyseinen muovi ei saa sirpaloitua eikä aiheuttaa viiltämisvaaraa onnetttomuudessa. Ikkunamekanismit ja vaikka koko ikkunan tuulilasia lukuunottamatta saa poistaa.
Kaikenlainen maskien ja puskureiden poistaminen ja muuttaminen on sallittua, jos näkyviin ei jää teräviä ja ulkonevia osia ja kiinnikkeitä.
Penkkien poistamisen jälkeen auton henkilöluku täytyy muuttaa vastaamaan jäljellä olevia penkkejä. Istuimetkin saa keventää jos ne muutoksen jälkeen vastaavat alkuperäistä turvallisuustasoa. ( En tiedä mitä esim: Recarot keveimmillään painavat)
Lähetetty: 20.1.2005 13:40
Kirjoittaja veli alexei
Jakkarat taitaa painaa keveimmillään jopa vain noin 6 kiloa.
Lähetetty: 20.1.2005 17:49
Kirjoittaja lada 1300s
Penkkien poistamisen jälkeen auton henkilöluku täytyy muuttaa vastaamaan jäljellä olevia penkkejä. Istuimetkin saa keventää jos ne muutoksen jälkeen vastaavat alkuperäistä turvallisuustasoa. ( En tiedä mitä esim: Recarot keveimmillään painavat)[/quote]
Eli muutoskatastus edessä ja eikös kuppipenkkit saa olla neliovisessa autossa mikä on vm.jotain 80ja jotai. Ku itellä on kuppipenkki kuskin paikalla ja katastusmies kerto... ku muistas... Onko tietoa kuppipenkin laitosta kellään? Nelipistevyöt on takapenkin alla piilossa kun kiinnitin ne ladan alkuperäisiin turvavyön reikiin kun siinä ei takana ole vöitä.
YMMÄRTIKÖHÄN NYT KUKAAN MITÄ YRITIN SELITTÄÄ SUU VAAHDOSSA

Lähetetty: 21.1.2005 14:13
Kirjoittaja samovaari
Kuppipenkit voi laittaa nelioviseen autoon jos etupenkeillä säilyy riittävä pituussäätövara. Takaturvayöt tulivat pakollisiksi 1.1.-81 alkaen, reunimmaisilla paikoilla 3-pisteturvavyöt.
Lähetetty: 21.1.2005 17:16
Kirjoittaja Lada_Racing
otappa taka ovista kaikki pois ja hitsaa kiinni....