Korin keventäminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Eemeli

Korin keventäminen

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Onko arvioita paljonko vois poistaa 1200:n "nappisilmän" omapainosta kotikonstein? Tarkoituksena olis pitää vehje kuitenkin liikenteeseen hyväksyttynä. Alkuperäinen paino näyttäs olevan 960 kg tuon Lada-infon mukaan.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Satakiloa? Luukuista jäykisteet ja saranat pois, tai kokonaan uudet luukut lasikuidusta. Ovista sisuskalut pois. Äänieristeet pois. Pienempi akku ja tankki. kaikki lain sallimat ikkunat pleksistä. kaikki vehoilut veks. puskurit maskit yms. nippelit mäkeen. jne jne

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Maski ja jäähdytin kevyemmiksi.Jäykisteet takakontista , kattopellin alta ja ovien sisältä.Puskurit pois.Sähköjohdoistakin lähtee muutama kilo.Penkkien tilalle pari lasikuitujakkaraa.Pienistä asioista kertyy paljon.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

eikös luukut saa olla lasikuitua ihan lain mukaan ja takapenkit on n.25kg valehtelenko pahasti. viime kesänä mittailin kaikkea mitä irti sain että paljo kevenee. Puskuritkin painaa pirusti akku takakonttiin, ja kaikki mitä ei tarvii pois. Saako ikkunat olla pleksiä? takalasinkin jos laittaa niin lähtee kyllä painoa. ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

lada 1300s kirjoitti:eikös luukut saa olla lasikuitua ihan lain mukaan ja takapenkit on n.25kg valehtelenko pahasti. viime kesänä mittailin kaikkea mitä irti sain että paljo kevenee. Puskuritkin painaa pirusti akku takakonttiin, ja kaikki mitä ei tarvii pois. Saako ikkunat olla pleksiä? takalasinkin jos laittaa niin lähtee kyllä painoa. ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
etu ja sivulasit ei saa olla pleksiä... takalasista en tiedä...

taitaa painavin yhtenäinen osa olla konepelti...
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

lada 1300s kirjoitti: ovista ei ole kyllä paljoa verhoilun alla mitä porailee
Eipä sieltä porailemalla paljon paino putookkaan,mutta kun leikkaa rälläkällä koko sisäpuolen pellit veks ja repii kaikki ikkunan nosto mekanismit pois niin alkaa kummasti kevenemään. :twisted: Niin ja sit tietty 3mm plexistä lasi ja pop-niiteillä karmiin kiinni. :wink:
Se ei skulaa joka skagaa
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

siis tuulilasi 3mm pitäis olla karbonaattia mikä maksaa hunajaa. Eihän sivulasit tarvii olla ku 1-1,5mm pleksiä vai eikö se jo kestä. Mites lasikuidusta konesuoja? mites kevenis jos pari kerrosta mattoa ja vähän vahviketta sinne tänne? ja takakontin suojus?
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

tuhannen kilon autosta vetäistään 100kiloa poies, se meinaa kymmentä "lisähevosta" teho/paino suhteilla laskettuna. mutta sataan kiloon saa jo vetää melkolailla ajomukavuutta tuovia hilppeitä pois.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
USPi

Viesti Kirjoittaja USPi »

voihan sieltä tosiaan repiä vaikka mitä pois ja laittaa ikkinat pleksistä ja poppareilla kiinni. mut kyl siinä vähän ajonautinto kärsii.

-penkit pois ja ja kunnon kuppipenkit tilalle
-oven sisästä porailee jäykisteitä
-hattu hyllyltä peltiä pois
-massauksia ja ääni eristeitä pois
-kojelaudan irrotus ja kevennys alta päin (aikapaljon tavaraa)
-lokasuojan sisältä edestä: renkaan takana suoja /tukipelti (rungon ja lokasuojan välissä) rälläkällä pois ja tilalle siisti tukirauta
-takaa varapyörän ja tankin kotelot pois ja suora ohut pelti tilalle. tankki ja akku peräkontin keskelle
-katosta en ottaisi vahvike ripoja pois

-tärkein taitaa silti viel olla toi kuskin ja repsikan dietti :) (tosin en kuskia tunne)

-isotöinen homma on rälläköidä jokaisesta alustan pultista mutterin ylimenevä osuus pois saa kiloja kun vaan viittii tehdä

kun reittelee noita ovia ja muitakin peltejä reikä sahalla on hyvä muistaa myös jäykkyys eli jos saa sellasen pokkaus/pakotus työkalun joka tekee reiän ympärille pokkauksen niin jäykkyys säilyy.

tässä muutama kohta jotka ei niin näy ulospäin jos autoa meinaa vielä pitää liikenteessäkin

jokainen silti tehkööt omalla tavallaan 8)
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Korin keventämisessä täytyy huomioida se, ettei korin rakenteita saa heikentää. Kaikenlainen jäykisteiden poistaminen on sen takia kielletty. Myös ovien lujuuden tulee vastata alkuperäistä. Konepellin ja takaluukun kannen saa tehdä lasikuidusta jos rakenne on tarkoituksenmukainen.

Laseista tuulilasia ei saa vaihtaa, mutta ennen 1.1.1981 käyttöönotettujen takasivu- ja takalasit saa vaihtaa muovisiin. Kyseinen muovi ei saa sirpaloitua eikä aiheuttaa viiltämisvaaraa onnetttomuudessa. Ikkunamekanismit ja vaikka koko ikkunan tuulilasia lukuunottamatta saa poistaa.

Kaikenlainen maskien ja puskureiden poistaminen ja muuttaminen on sallittua, jos näkyviin ei jää teräviä ja ulkonevia osia ja kiinnikkeitä.

Penkkien poistamisen jälkeen auton henkilöluku täytyy muuttaa vastaamaan jäljellä olevia penkkejä. Istuimetkin saa keventää jos ne muutoksen jälkeen vastaavat alkuperäistä turvallisuustasoa. ( En tiedä mitä esim: Recarot keveimmillään painavat)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Jakkarat taitaa painaa keveimmillään jopa vain noin 6 kiloa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Penkkien poistamisen jälkeen auton henkilöluku täytyy muuttaa vastaamaan jäljellä olevia penkkejä. Istuimetkin saa keventää jos ne muutoksen jälkeen vastaavat alkuperäistä turvallisuustasoa. ( En tiedä mitä esim: Recarot keveimmillään painavat)[/quote]


Eli muutoskatastus edessä ja eikös kuppipenkkit saa olla neliovisessa autossa mikä on vm.jotain 80ja jotai. Ku itellä on kuppipenkki kuskin paikalla ja katastusmies kerto... ku muistas... Onko tietoa kuppipenkin laitosta kellään? Nelipistevyöt on takapenkin alla piilossa kun kiinnitin ne ladan alkuperäisiin turvavyön reikiin kun siinä ei takana ole vöitä.

YMMÄRTIKÖHÄN NYT KUKAAN MITÄ YRITIN SELITTÄÄ SUU VAAHDOSSA :D
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Kuppipenkit voi laittaa nelioviseen autoon jos etupenkeillä säilyy riittävä pituussäätövara. Takaturvayöt tulivat pakollisiksi 1.1.-81 alkaen, reunimmaisilla paikoilla 3-pisteturvavyöt.
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

otappa taka ovista kaikki pois ja hitsaa kiinni....
Vastaa Viestiin