Ohjelmassa vaihdetaan tietääkseni,mm. ajovalopolttimoita.Ladaa ei siellä varmaan näy,koska polttimot on niin helppo vaihtaa.Varmaankin mannaa Ladisteille .
Lähetys tulee torstaina 20.1 klo19.15.TV1.
on jo ladassa edistytty niistä ajoista kun pyöree lamppusissa piti purkaa puoliautoa että sai polttimon vaihdettua. Eikös Nivassakin pidä irrottaa koko säleikkö? muut autot on sitten mennytkin takapakkia
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Tuo lampunvaihdon helppous on paljon sellaista tuuripeliä eikä niinkään kiinni merkistä ja/tai vuodesta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Chryslerin lampunvaihto kestää noin 3 tuntia merkkihuollossa,
alkaa etupuskurin irroituksella. Honda jazz, lamppu vaihdetaan lokasuojan alta, työ alkaa sanoilla sisälokasuoja irroita. Perk**e miks kukaan ei puutu tollasiin epäkohtiin Toihan on jo tieliikenteessä vaarallista kun ei ite pysty vaihtaan lamppua huoltiksenpihassa Tana
ilkkaturunen kirjoitti:Chryslerin lampunvaihto kestää noin 3 tuntia merkkihuollossa,
alkaa etupuskurin irroituksella. Honda jazz, lamppu vaihdetaan lokasuojan alta, työ alkaa sanoilla sisälokasuoja irroita. Perk**e miks kukaan ei puutu tollasiin epäkohtiin Toihan on jo tieliikenteessä vaarallista kun ei ite pysty vaihtaan lamppua huoltiksenpihassa Tana
Eikä lampunvaihtoon pystytä huoltamoillakaan, läheskään aina. Oikeita huoltamoita löytyy nykyään liian harvoin, yleensä hädän tullen ei ollenkaan. Kaikennäköiset pizzat ja kortsut sieltä löytyy, mutta toisinaan ei edes pyyhkijänsulkia, muusta puhumattakaan. Ja jos esim. polttimoita löytyykin, niin ainakaan apua polttimon vaihtoon ei sitten löydy. Liian hankalaksi on mennyt yksinkertainen asia, niin kuin nyt esim. tuo lampunvaihto, nykyautoissa.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
noose01 kirjoitti:"haluaisin vaihtaa ilmansuodattimen, Mitä työkaluja tarvitsen ja montako tuntia varaan aikaa. Terveisin Reiska - uuden auton iloinen omistaja"
Näitä varmaan näkee muitten autokerhojen sivuilla...
Joo.
Ilmansuodattimen omatoiminen vaihtaminen, ilman, että autonne (yli)pitkä takuu raukeaa, vaatii:
- kokeneen asentajan
- alkuperäisen ilmansuodattimen
- korjaamon testerin tietokoneohjelman päivityksen, jotta voimme kuitata ajotietokoneen huoltotarpeenilmaisimen
- isä meidän-rukouksen kahteen kertaan
- 3-4 h työtä
ja sittenkin on epävarmaa, onnistuuko työ.
Terveisin huoltopäällikkö
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
ilkkaturunen kirjoitti:Chryslerin lampunvaihto kestää noin 3 tuntia merkkihuollossa,
alkaa etupuskurin irroituksella. Honda jazz, lamppu vaihdetaan lokasuojan alta, työ alkaa sanoilla sisälokasuoja irroita. Perk**e miks kukaan ei puutu tollasiin epäkohtiin Toihan on jo tieliikenteessä vaarallista kun ei ite pysty vaihtaan lamppua huoltiksenpihassa Tana
Eikä lampunvaihtoon pystytä huoltamoillakaan, läheskään aina. Oikeita huoltamoita löytyy nykyään liian harvoin, yleensä hädän tullen ei ollenkaan. Kaikennäköiset pizzat ja kortsut sieltä löytyy, mutta toisinaan ei edes pyyhkijänsulkia, muusta puhumattakaan. Ja jos esim. polttimoita löytyykin, niin ainakaan apua polttimon vaihtoon ei sitten löydy. Liian hankalaksi on mennyt yksinkertainen asia, niin kuin nyt esim. tuo lampunvaihto, nykyautoissa.
Juuri näin. Mikähän siinä on että tämä on suuntaus. Onko se siitä kiinni että tiedetään että ei ihmiset enää osaa huoltaa autoa ja siksi ei niitä osia tartte sinne joka poropeukalon alkaa koittaa asentaa. Mutta siis ei tuo että lamppujen vaihto on noin hankalaa ole mikään uusi juttu. Eli toistan itseäni tässä että ei se ole vuodesta ja merkistä/mallista kiinni.
Kaljaa ja makkaraa olla pitää. Mutta kai se on tämäkin sitä ettei varaosia kannata pitää valikoimassa kun ei kukaan osaa ja viitsi mitään huoltoa autolleen tehdä. Tässä voidaan palata siihen että ennen asuttiin maalla missä oli tilaa tehdä huoltoa ja ei naapuri aina kytännyt nenä klasissa että mitäs se naapuri siä tekee. Mutta onko tämä sitten se oikea syy. Vai onko tämä ettei autoa itse huolleta seurausta siitä että ei ole taitoja. Ja se että tekniikka on niin vaikeaa. Varmaan yhdistelmä noista kaikista.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
4-5 vuotta vanhaan Fiat Puntoon kun vaihtaa takavalojen polttimoita, työ alkaa sanoilla: Takavalot irroita. Homma ei ole vaikea, avataan vain yksi pultti, niin ne lähtee irti. Auton mukana tulevat jopa työkalut tähän tehtävään, mutta ne ovat muovia. Eli niillä ei tee yhtään mitään. Serkun mies ei ainakaan saanut niillä irti, mutta onneksi Ladassa on hyvät työkalut, joilla homma hoitui.
Koska uusi tekniikka on niin hankalaa, ettei itse viitsi/osaa huoltaa/korjata, niin miksipä niitä varaosiakaan sitten pitäisi olla tarjolla. Hivuttavat mokomat väkisin uudempiin merkkeihin, ja sitä kautta merkkihuoltojen asiakkaaksi. Yrityshän se on tämäkin päästä vanhoista autoista eroon.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Siis polttimon vaihto itse lasketaan remontiksi. Ja remontti uudessa autossa aiheuttaa hitsi. Mutta kun homma tehdään merkki huollossa, niin se on huoltoa. Se on eri hienoa sitten kertoa että: "teetäpimpä autooni huollon". Tulee vähän semmoinen euroopan omistajan olo
Huoltotoimenpiteitä satakymppiin:
-öljynvaihto:pohjaproppu pois,öljynsuodatin hyvällä paikalla
-ilmanpuhdistimen vaihto:koppa auki ruuveilla,ilmamäärämittarin liittimen irroitus
-ajovalopolttimoiden vaihto:suojaava kuppi pois ja polttimon vaihto
-vaihteistoöljymäärän tarkistus ja lisäys:mittatikku ulos,kuivaus ja takaisinlaitto ja tarkistus.Lisäys tarvittaessa mittatikun reiästä.
-takavalopolttimoiden vaihto,helposti käsin ilman työkaluja