Latausongelma 2107:ssa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Latausongelma 2107:ssa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladan säätimettömästä laturimallista löytyy kolme nastaa. Merk. 51 eli laturi -> akku, 15 eli magnetointi, ts virtaa tuohon ja yksi merkkaamaton (en ainakaan merkintää löytänyt) joka on latausvalolle (vai maadoitus?). Kertokaa olenko väärässä? Tuo latausvalohan toimii ilmeisesti siten että latausvalo maadoittuu laturin kautta kun latausta ei ole (esim auto sammuksissa) ja kun laturi alkaa tuottamaan sähköä niin napaisuus kääntyy jolloin lamppu sammuu. Kertokaa taas olenko väärässä?

Nyt latausvalo ei edes syty missään vaiheessa eikä sähköäkään tule. Laturin pitäisi olla kunnossa (otettu varaosa-autosta jossa toimi). Tuli tehtyä ladaan sähköt kokonaan uusiksi enkä tullut kirjoittaneeksi ylös tuota laturin kytkentää, muuten sähköt valmiit ja toimii muilta osin mutta vielä latus pitäisi saada toimimaan. Sähköt tehty siten että virta tuotu konetilaan paksulla piuhalla (akku takapaksissa). Konetilassa virranjakoblokki josta haaroittuu sulakkeille ja siitä releille jne. Laturin syöttö tulisi tuohon blokkiin. Rupeaa omat ideat olemaan aika loppu.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko autossa G-222 laturi vai uudempi Samara-tyyppinen 37.3701, mallin pitäisi lukea rungossa, niitäkin on vielä molempia kahdella erillaisella säätimellä, olikohan G-222 joko 45A tai 50A mallia ja 37.3701 55A. Samara-tyyppinen vaatii toimiakseen latauksen merkkivalon, G-222:ssa se ei ole välttämätön ja 80-luvun loppupään autoista usein puuttuukin koko valoa ja sen valon rele!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tiedot mitä laturista sain irti ilman venäjän taitoa oli tällaista 222-3701010 ja 14V 47A. Myöskään ei tietoa minkä vuosimallin autosta laturi peräisin (2107 kuitenkin). Laturissa lisäksi pari "palikkaa" persiissä toinen muovinen noin tulitikkuaskin kokoinen ja toinen hieman isompi metallinen. Kiinnostaisi vaan saada tuo laturi toimimaan ja mielellään myös se latauksen merkkivalo siihen kun en oikein luota noihin. Löytyy myös yksi ladan laturi erillisellä säätimellä (1200 S) mutta ajattelin että tuo säätimetön malli lie helpompi saada toimimaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä joskus tutkin ja väänsin noita liittimiä ja jotain tonne infoon siitä kasasin, mutta nykytekniikka ei tunnista noita kyrilisiä liittimien kirjaimia ja toisaalta kun tota G-222 laturia on siis kahta erillaista.... mutta jotenkin sillai että yhteen liittimeen B tulee oranssi johto virtalukolta, siihen mutterin alle tulee virtajohdot akulta ja jännitteensäätimestä lähtevä johto. merkki valolle on oma johto joka tuli sinne sivummalla olevaan "holkkiin" ja se piuha menee merkkivalon relelle, liitin B on siinä säätimessä elikkä metallinen boksi laturin kyljessä, muovinen boxi oli joku hieno lisälaite, merkkivalon piuhan liitin taitaa olla numerolla 61 mikäli on numeroitu..... mutta en mene ihan takuuseen näistä muisti kuvista.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

"G-222 47A, jännitteen säädin laturissa, Takavetoiset 2104, 2105 ja 2107 autot 1988 asti" Vaikuttaisi siltä että kyseessä olisi tuollainen. Rupeaa tuntumaan siltä että ostan jonkun jälkiasennuslaturin asennusohjeiden kanssa ja teen sovitukset sille. Coltin laturi olikin kiinni jonkun aikaa mutta otti ja paloi ja sitten alkoi nämä laturiongelmat. Tarviikin alkuperäinen mittaristo katsoa että löytyykö laturin merkkivaloa lainkaan. Jos vielä pari vapaapäivää uhraisi ja marssisi sitten kauppaan...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kytkin laturin kiinni sen kummempia miettimättä eli heräte nastaan 15 ja laturila akulle nasta 30 (muistin väärin lada käyttää merkintää 30, ei 51 mutta sama asia). Auto käyntiin ja virtaa rupesi tulemaan. Vanhasta mittaristosta löytyi laturin merkkivalo eli jotenkin sekin on ollut. Tuo merkkivalo vielä mysteeri miten sen saa toimimaan mutta virtaa sentään jo tulee. Sellainen bugi löytyi sähköasennuksistani että auto ei sammu nyt kun laturi toimii mutta tuo helppo korjata (päävirtakytkimeltä ohjaus sytytysvirran releelle). Se muovinen (muistin taas väärin: huomattavasti tulitikkuaskia pienempi) palikka lie kondensaattori koska löysin siitä merkinnän mikrofaradeista.

Ehkä sittenkin pysyn vielä toistaiseksi tuossa ladan laturissa kun nyt rupeaa olemaana jo valoa tunnelin päässä...
Vastaa Viestiin