Sivu 1/1

tuplakaasuttimet vuoden 1987 ladaan

Lähetetty: 11.1.2005 21:38
Kirjoittaja 4stroke
voiko vm.-87 ladaan mahdollista saada onnistuneesti asennettua tuplakaasuttimia, meinaan vaan sitä sillä että eikös 10/-86 oo tiukentunut pakopäästöt. onko joku saanut katsastettuu uudempaa noilla kaasuttimilla.
(tietenkin kaasuttimet pitää olla kunnossa jne.). elikkä pomppaako päästöt yli sallitun?

Lähetetty: 11.1.2005 22:18
Kirjoittaja kapa
No jos et sille koneelle muuta tee kuin lyöt tuplat kiinni, niin kyllä silloin pitäisi saada päästöt kohdilleen. Mutta eihän niistä mitään hyötyä ole muuten vakiossa koneessa. Eli ilmeisesti koneelle tehdään muutakin viritystä? Ja tuo arvoihin saaminen riippuu sitten noiden viritysten tasosta. Jos esim. laitat jonkun 300-asteisen nokan, niin voi olla päästöjen saaminen kohdilleen hankalaa...

Lähetetty: 12.1.2005 17:19
Kirjoittaja Turbiini
Päästö rajt muuttui 7/87 eli vanhemmissa ei mitään ongelmaa, uudemmat joko vtt tai vastaavan paikkaan pakokaasumittaukseen hinta yli 1000euroa tai sitten katti pakoputkeen hinta 100-300euroa. Toisaalta ei katsastukses välttämättä valiteta vaikka kaasarit onkin vaihdettu.

Lähetetty: 12.1.2005 17:43
Kirjoittaja KTC
mulla ei poijat ole sitten mitään ongelmaa kun ladani on 86vuodelta vai liittyykö se auton rekisteröinti aikaan vai valmistus aikaan.

Lähetetty: 12.1.2005 18:27
Kirjoittaja foma
-88 samarassa on weberit ja ei periaatteessa tarvi muuta ku katsastuksen ajaksi vaihtaa pienemmät tyhjäkäyntisuuttimet. Silloin menee arvoihin juuri ja juuri. Mitään vtt-hässäkkä ei tarvi.
Ja jos ei meniskään niin sokeakatti putkeen niin eiköhän menee helpommin.

Lähetetty: 12.1.2005 18:46
Kirjoittaja 4stroke
ahaa! se siis on muuttunut 7/87. eikös katit tullut 90-> eteenpäin pakolliseksi muistaakseni. ensirekisteröinistä toi kai katotaan, tää on 02.07.87 rekisteröity!!

Lähetetty: 12.1.2005 19:09
Kirjoittaja Turbiini
Eli 2 päivää liian uusi, no pistä kaasarit kiinni ja jos katsastukses rupeavat valittamaan niin etsi jostain vanha katalysaattorin raato putken ympärille.

Lähetetty: 12.1.2005 19:57
Kirjoittaja 4stroke
joo kokeiluksi taitaa mennä, nokkahan ne taitaa suurimmat asiat tehä noihin päästöihin. asteekista se katti varmaan löytyis, mutta ihmettelen vaan tota että kattihan tuli pakolliseksi 90-luvun vaihteessa, miksi ihmeessä sen pitäis tohon tyrkätä?

Lähetetty: 12.1.2005 20:38
Kirjoittaja kapa
Ainakin jos 7/87 uudempaan ei vähäpäästöiseen laittaa vanhemman koneen, niin autoon täytyy laittaa katti tai käydä mittauttamassa VTT:llä että kone täyttää kyseiset päästövaatimukset. Itse laitoin katin, rikkinäinenhän se oli eli ei vaikuttanut päästöihin mitään, mutta sillä sai leiman autoon...

Mutta ei kai kaasarien vaihdon takia kattia tarvi laittaa, kunhan vaan menee päästöistä läpi?

Lähetetty: 12.1.2005 22:21
Kirjoittaja Turbiini
Laki tekstissä lukee
http://www.ake.fi kirjoitti:moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.
eli täysin katsastus miehestä kiinni, periaatteessa siis voivat hylätä vaikka mistä ei alkuperäisestä kaasarista/moottorin osasta.

Lähetetty: 13.1.2005 19:19
Kirjoittaja 4stroke
asia pihvi! kiitän osallistumisesta.