Sivu 1/2

Nappisilmän osto-opas.

Lähetetty: 6.1.2005 14:46
Kirjoittaja Meisseli
Olen laittamassa pyöreelamppuista ladaa itselleni talviautoksi ja koska en ole sen kummemmin koskaan päässyt ladaa tutkimaan (Omistan vain 70 luvun Escortteja), niin olisi mukava saada asiantuntioilta vinkkejä mitä täytyy ottaa huomioon ostotoimenpidettä suorittaessa...
Tarkoitus olisi löytää alkuperäiskuntoinen ja ruostevapaa yksilö, mitään tuning hommia en harrasta, mutta rallihenkinen kyllä olen.

Elikkäs mitkä paikat noissa yleensä ruostuu, onko tekniikassa jotain mikä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?
Ajattelin hommata ennen 10/86 käyttöön otetun pelin pakokaasumittausten vuoksi.
Katselin tuolta kerhon sivulta noita malliesittelyjä ja jäi vaivaamaan se että, onko nappisilmässä ollut alunperin suurin moottori toi 1300? 1600:ssa on vissiin jo tuplavalot?

Auttakaa aloittelijaa tai jos tästä on keskusteltu aikaisemmin, niin laittakaa linkkiä! (en löytänyt haulla), kiitos jo etukäteen! :wink:

Lähetetty: 6.1.2005 15:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
nappis combissa oli myös 1500 kone, mutta sedanissa suurin toi 1300.

nappiksen ostoon ei juuri osto-opasta tarvii, jos auto kestää hyvin koeajo lenkin niin auto on jo hintaisekseen hyvä. Paitsi jos hintaa alkaa olemaan jo yli 600 euroa. Kaikenlaiset osathan vanhassa alkaa jo olla kuluneita, mutta tarjontaakin saattaa olla kuitenkin sen verran vähän että ihan pikkujuttuihin ei kannata takertua. Kaikki riippuu siitäkin mitä on valmis itse tekemään. Jos kytkin alkaa olemaan lopussa niin siinä on jo vähän enemmän puuhaa kun taas jos vaihtoehtona on sellainen jossa on uusi kytkin ja hintaa vähän enempi.

yleensä jos vielä etsii alkuperäis kuntosta niin ei pitäisi mitään erikoista olla, mitä enemmän rävelletty sitä suuremmaksi nousee riski että kestääkö, kun ei voi olla takuita kuka on räveltänyt ja miten. Vaikka ei kai edes merkkihuoltoon voi luottaa nykyään?

Lähetetty: 6.1.2005 17:46
Kirjoittaja Meisseli
No juu, ei tuollaiset kytkimen vaihdot yms. ole ongelma kun rasvamonttu ja nosturikin löytyy, kunhan ei tarvitsisi rueta heti tekeen koneremonttia.
Tuon ruosteen kanssa vaan ei jaksaisi rueta kovin tappeleen, on tullut hitsattua viimeaikoina ihan tarpeeksi, eikä siihen ole oikeen aikaakaan kun on noi muutkin vehkeet kesken. :?

Eli mitkä paikat korista kannattaa syynätä tarkemmin, mistä ruostuu yleensä?
Niin ja kuinka pitkälle noilla ajaa ilman koneremonttia, eli jos autolla on ajettu vaikka noin 100000 niin tarviiko jo rueta suunnitteleen lohkon porautusta?

Kesällä on sitten aikaa duunailla, kun otan todennäköisesti ton Escort mk1:sen käyttöön.

Lähetetty: 6.1.2005 18:40
Kirjoittaja RTJN65
No eiköhän nappikset mene sieltä mistä muutkin ladat: Lokasiiven kaaret ja etulokarin ja helmapellin sauma. Sittten varmaan alkaa poikkipalkit ja tunkin nosto korvat olemaan lahot. jos noi on lahonneet alkaa helmat ja koripellit muutenkin olemaan jo lopuillaan ja sen jo huomaa päältä.

Naapurimaasta saa kyllä kokonaisia pohja, helma, lokasiipi yms peltejä joita on jo paljon helpompi ja varsin edullista vaihtaa ruostuneen tilalle.

Itse en tällä hetkellä edes teksi helma tai pohja paikkausta suorasta pellistä vaan kävisin orkkis osan ja hitsaisin helposti paikoilleen. Jopa koko pohjan jos tarpeen.

Lähetetty: 6.1.2005 18:48
Kirjoittaja Rahtari
Noi tunkin nosto korvakkeet on omissa Ladoissa ollu aina "vähän" mädät ja helmat kukkii helposti, MUT KUKKIIHAN NE PERUNATKIN 8)

Ja jos meinaat ostaa 1200 nappiksen niin kestää kyllä ajella kun kiristelet vaan nokkaketjua ja teet perushuoltoja :wink:

Lähetetty: 6.1.2005 19:01
Kirjoittaja RTJN65
Ja jos vain tekee perus huollot (öljynvaihto ja suodattimien myös ajallaan niin kyllä tollasella 1200 nappiksen koneella ajelee huoletta 250-300 tkm.

Sitten se voi vähän jo pöläytellä ja jopa syödä enemmä öljyä kun 1l/10000 km. Ja silloinkin vain venttiilin varren kumit on sökönä.

Lähetetty: 6.1.2005 20:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo siis kone ei tuota varmaankaan ongelmaa jos on ihan räveltämätön, ettei ainakaan sen seurauksena olis mitään jäänyt löysään tai huonosti muuuten. Kori se lähinnä on pahin ja kalleinkin korjata, kaikki pellitkin on pistehitsattu kiinni, ei mene ihan pulttailemalla pellit uusiksi.

Lähetetty: 6.1.2005 20:24
Kirjoittaja nivailija
Tässä on hyvä ja lukemisen arvoinen linkki.

:arrow:

http://www.ladakerho.net/info/muut/kokemus.htm#010

Lähetetty: 6.1.2005 20:36
Kirjoittaja Meisseli
Lada-Jussi kirjoitti:Kori se lähinnä on pahin ja kalleinkin korjata, kaikki pellitkin on pistehitsattu kiinni, ei mene ihan pulttailemalla pellit uusiksi.
Jeps, näyttihän tuolla motonetissakin olevan Ladaankin peltiosia, oli paljon halvempia verrattuna escortin korjauspelteihin.
Niin ja noista pistehitseistä, kyllä niiden irroittaminen on tuttua puuhaa, jokunen kerta tullut porailtua Escorteista etulokasuojia, helmoja, naamapeltejä ym. irti, eli sinänsä peltihommat on olleet ainakin tähän asti aina se edullisin työnvaihe, mutta samalla työläin.
Onko ladassa muuten etulokasuojat pistehitseillä kiinni, niinkuin escorteissa on? ei ollu kyllä pahan hintaisia noi etusiivet.
Löytyis nyt vaan joku hitsaamaton ja ehjäpeltinen laatokka, niin sais heti pruutailla kotelosuojaa ja massaa joka paikkaan. :)

Lähetetty: 6.1.2005 20:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
jep pisteillä on kaikki loksutkin kiinni, yleensä pahimmat vauriot kertyykin kynnyksiin ja etupohjan poikittaispalkkeihin. Mutta joissakin vuosikerroissa on ihan hyvä laatuisiakin peltejä, 80-luvun puolivälissä on minusta ollut melkohuono laatuisia, 80-luvun alun Ladat on usein ollut parempia. Mutta ennen kaikkea riippuu siitäkin miten autoa on pidetty.

Lintu on ollut pohjastaan lähes hitsaamaton, viime vuosien seisottaminen takapihoilla on vähän syönyt autoa, vuosimalli on kuitenkin -80

veljellä oli 2105 vuodelta -81, ajoa oli kertynyt jo 250 tkm ja oli varsin käytetyn näköinen päällepäin (jopa hirvi oli kerran kävellyt ylitse :roll: ), mutta pohjaa ei oltu hitsattu kertaakaan!!!

Lähetetty: 6.1.2005 20:55
Kirjoittaja zenoloP
Nuo tunkin kiinnitysjutut korissa ovat Polonezissakin perin heikot, omassani (-91) vasemman puoleinen oli sen verta mätä että auto on kerran tunkilta jopa tippunut aiheuttaen kolhun takaoveen.

Lähetetty: 6.1.2005 22:43
Kirjoittaja lada 1500s
mulla on ruostunut ladasta ainakin helmat ja etu ovien ala osat mutta ne on jo korjattu :D

Lähetetty: 8.1.2005 7:56
Kirjoittaja Mosse-Aksu
lisää ruostekohtia:
-ovien alareunat
-takapaksin takaluukun takareuna
-vaikka helma olisi muuten kunnossa, ruostetta saattaa olla etupään saumassa
-lokasuojien ja ovien pelleissä voi olla pistemäisiä ruostekohtia missä vain.
Alustassa ei pitäisiä olla mitään erityisiä onglemakohtia, jos suojauksesta on huolehdittu.

Ladan nostamiseen on parempiakin kohtia, kuin ne korvakkeet. Esim taka-akseli takana, etupäässä tukivarret ja niiden välissä oleva palkki.

Lähetetty: 8.1.2005 19:31
Kirjoittaja KTC
lada kestää kestää ja kestää :twisted:

Lähetetty: 8.1.2005 21:06
Kirjoittaja ,_,/ukka
Testaa sähkölaitteet ja mittaa latausjännite. Muutenkaan piuhoista ei tarvis löytyä kovin paljo teippi virityksiä.

,_,/ukka