Nappisilmän osto-opas.

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Meisseli

Nappisilmän osto-opas.

Viesti Kirjoittaja Meisseli »

Olen laittamassa pyöreelamppuista ladaa itselleni talviautoksi ja koska en ole sen kummemmin koskaan päässyt ladaa tutkimaan (Omistan vain 70 luvun Escortteja), niin olisi mukava saada asiantuntioilta vinkkejä mitä täytyy ottaa huomioon ostotoimenpidettä suorittaessa...
Tarkoitus olisi löytää alkuperäiskuntoinen ja ruostevapaa yksilö, mitään tuning hommia en harrasta, mutta rallihenkinen kyllä olen.

Elikkäs mitkä paikat noissa yleensä ruostuu, onko tekniikassa jotain mikä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?
Ajattelin hommata ennen 10/86 käyttöön otetun pelin pakokaasumittausten vuoksi.
Katselin tuolta kerhon sivulta noita malliesittelyjä ja jäi vaivaamaan se että, onko nappisilmässä ollut alunperin suurin moottori toi 1300? 1600:ssa on vissiin jo tuplavalot?

Auttakaa aloittelijaa tai jos tästä on keskusteltu aikaisemmin, niin laittakaa linkkiä! (en löytänyt haulla), kiitos jo etukäteen! :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nappis combissa oli myös 1500 kone, mutta sedanissa suurin toi 1300.

nappiksen ostoon ei juuri osto-opasta tarvii, jos auto kestää hyvin koeajo lenkin niin auto on jo hintaisekseen hyvä. Paitsi jos hintaa alkaa olemaan jo yli 600 euroa. Kaikenlaiset osathan vanhassa alkaa jo olla kuluneita, mutta tarjontaakin saattaa olla kuitenkin sen verran vähän että ihan pikkujuttuihin ei kannata takertua. Kaikki riippuu siitäkin mitä on valmis itse tekemään. Jos kytkin alkaa olemaan lopussa niin siinä on jo vähän enemmän puuhaa kun taas jos vaihtoehtona on sellainen jossa on uusi kytkin ja hintaa vähän enempi.

yleensä jos vielä etsii alkuperäis kuntosta niin ei pitäisi mitään erikoista olla, mitä enemmän rävelletty sitä suuremmaksi nousee riski että kestääkö, kun ei voi olla takuita kuka on räveltänyt ja miten. Vaikka ei kai edes merkkihuoltoon voi luottaa nykyään?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Meisseli

Viesti Kirjoittaja Meisseli »

No juu, ei tuollaiset kytkimen vaihdot yms. ole ongelma kun rasvamonttu ja nosturikin löytyy, kunhan ei tarvitsisi rueta heti tekeen koneremonttia.
Tuon ruosteen kanssa vaan ei jaksaisi rueta kovin tappeleen, on tullut hitsattua viimeaikoina ihan tarpeeksi, eikä siihen ole oikeen aikaakaan kun on noi muutkin vehkeet kesken. :?

Eli mitkä paikat korista kannattaa syynätä tarkemmin, mistä ruostuu yleensä?
Niin ja kuinka pitkälle noilla ajaa ilman koneremonttia, eli jos autolla on ajettu vaikka noin 100000 niin tarviiko jo rueta suunnitteleen lohkon porautusta?

Kesällä on sitten aikaa duunailla, kun otan todennäköisesti ton Escort mk1:sen käyttöön.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No eiköhän nappikset mene sieltä mistä muutkin ladat: Lokasiiven kaaret ja etulokarin ja helmapellin sauma. Sittten varmaan alkaa poikkipalkit ja tunkin nosto korvat olemaan lahot. jos noi on lahonneet alkaa helmat ja koripellit muutenkin olemaan jo lopuillaan ja sen jo huomaa päältä.

Naapurimaasta saa kyllä kokonaisia pohja, helma, lokasiipi yms peltejä joita on jo paljon helpompi ja varsin edullista vaihtaa ruostuneen tilalle.

Itse en tällä hetkellä edes teksi helma tai pohja paikkausta suorasta pellistä vaan kävisin orkkis osan ja hitsaisin helposti paikoilleen. Jopa koko pohjan jos tarpeen.
Lada rules
Rahtari

Viesti Kirjoittaja Rahtari »

Noi tunkin nosto korvakkeet on omissa Ladoissa ollu aina "vähän" mädät ja helmat kukkii helposti, MUT KUKKIIHAN NE PERUNATKIN 8)

Ja jos meinaat ostaa 1200 nappiksen niin kestää kyllä ajella kun kiristelet vaan nokkaketjua ja teet perushuoltoja :wink:
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ja jos vain tekee perus huollot (öljynvaihto ja suodattimien myös ajallaan niin kyllä tollasella 1200 nappiksen koneella ajelee huoletta 250-300 tkm.

Sitten se voi vähän jo pöläytellä ja jopa syödä enemmä öljyä kun 1l/10000 km. Ja silloinkin vain venttiilin varren kumit on sökönä.
Lada rules
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo siis kone ei tuota varmaankaan ongelmaa jos on ihan räveltämätön, ettei ainakaan sen seurauksena olis mitään jäänyt löysään tai huonosti muuuten. Kori se lähinnä on pahin ja kalleinkin korjata, kaikki pellitkin on pistehitsattu kiinni, ei mene ihan pulttailemalla pellit uusiksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Tässä on hyvä ja lukemisen arvoinen linkki.

:arrow:

http://www.ladakerho.net/info/muut/kokemus.htm#010
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Meisseli

Viesti Kirjoittaja Meisseli »

Lada-Jussi kirjoitti:Kori se lähinnä on pahin ja kalleinkin korjata, kaikki pellitkin on pistehitsattu kiinni, ei mene ihan pulttailemalla pellit uusiksi.
Jeps, näyttihän tuolla motonetissakin olevan Ladaankin peltiosia, oli paljon halvempia verrattuna escortin korjauspelteihin.
Niin ja noista pistehitseistä, kyllä niiden irroittaminen on tuttua puuhaa, jokunen kerta tullut porailtua Escorteista etulokasuojia, helmoja, naamapeltejä ym. irti, eli sinänsä peltihommat on olleet ainakin tähän asti aina se edullisin työnvaihe, mutta samalla työläin.
Onko ladassa muuten etulokasuojat pistehitseillä kiinni, niinkuin escorteissa on? ei ollu kyllä pahan hintaisia noi etusiivet.
Löytyis nyt vaan joku hitsaamaton ja ehjäpeltinen laatokka, niin sais heti pruutailla kotelosuojaa ja massaa joka paikkaan. :)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jep pisteillä on kaikki loksutkin kiinni, yleensä pahimmat vauriot kertyykin kynnyksiin ja etupohjan poikittaispalkkeihin. Mutta joissakin vuosikerroissa on ihan hyvä laatuisiakin peltejä, 80-luvun puolivälissä on minusta ollut melkohuono laatuisia, 80-luvun alun Ladat on usein ollut parempia. Mutta ennen kaikkea riippuu siitäkin miten autoa on pidetty.

Lintu on ollut pohjastaan lähes hitsaamaton, viime vuosien seisottaminen takapihoilla on vähän syönyt autoa, vuosimalli on kuitenkin -80

veljellä oli 2105 vuodelta -81, ajoa oli kertynyt jo 250 tkm ja oli varsin käytetyn näköinen päällepäin (jopa hirvi oli kerran kävellyt ylitse :roll: ), mutta pohjaa ei oltu hitsattu kertaakaan!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
zenoloP

Viesti Kirjoittaja zenoloP »

Nuo tunkin kiinnitysjutut korissa ovat Polonezissakin perin heikot, omassani (-91) vasemman puoleinen oli sen verta mätä että auto on kerran tunkilta jopa tippunut aiheuttaen kolhun takaoveen.
lada 1500s
Viestit: 107
Liittynyt: 31.10.2004 12:35
Paikkakunta: alavus

Viesti Kirjoittaja lada 1500s »

mulla on ruostunut ladasta ainakin helmat ja etu ovien ala osat mutta ne on jo korjattu :D
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

lisää ruostekohtia:
-ovien alareunat
-takapaksin takaluukun takareuna
-vaikka helma olisi muuten kunnossa, ruostetta saattaa olla etupään saumassa
-lokasuojien ja ovien pelleissä voi olla pistemäisiä ruostekohtia missä vain.
Alustassa ei pitäisiä olla mitään erityisiä onglemakohtia, jos suojauksesta on huolehdittu.

Ladan nostamiseen on parempiakin kohtia, kuin ne korvakkeet. Esim taka-akseli takana, etupäässä tukivarret ja niiden välissä oleva palkki.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

lada kestää kestää ja kestää :twisted:
arto hietakangas
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Testaa sähkölaitteet ja mittaa latausjännite. Muutenkaan piuhoista ei tarvis löytyä kovin paljo teippi virityksiä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin