Jumiutunut jarrumäntä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Jumiutunut jarrumäntä

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Hyviä vinkkejä kaivataan kun sisempi mäntä on jämähtänyt niin maan perustellisesti jarrusatulaan ja lähes pohjaan tietty.
Millään ei saa kiinni kun on lähes tasan satulan sisäpinnan kanssa.
CRC-liotusta koetettu, muut männät lukittu vinkoilla jotta saadaan jarrupaine vain ko.sylinteriin, mutta istuu kuin p..ka Junttilan tuvan seinässä eikä hievahdakkaan :shock:
Kyseessä ei ole Laatokka mutta rakennehan on tuttujuttu ...
Eli kokemuksen ääni puhukoon :!:
Siperia opettaa...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Paineilmalla?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos ei nestepaineella lähde niin on aika piukassa :shock: , ei se ilmalla lähde ellei saa tosi tiiviiksi ja riittävästi painetta....

Voisitte vielä kokeilla lämmittää sitä sylinteriä päälipuolelta samalla kun painaa poljinta, pitäis lähtee ellei ole kierremäntä tai hitsattu kiinni :roll:
124/2101 practical beauty
laurinko

alumiini ja rauta yhdistyneet!

Viesti Kirjoittaja laurinko »

Mäntä kun menee oikein jumiin,ettei tule polkemallakaan ulos, tarkoittaa yleensä sitä että sylinteri on pots lojo!!

yksi "hard core" vinkki on, suojakumi pois ja kuumailmapuhaltimella sylinteri kuumaksi. Laajenee ja sitten tulee.
Männänkumi hajoaa yleensä ja varo kuuman nesteen roiskahdusta !!

suosittelen uutta sylinteriä, yleensä se sisempi juuttuu!!
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Nonnis kirjoitti:Paineilmalla?
Saisko sillä kovemman paineen kuin nesteellä :shock:
Ja millä liitän letkut sylinteriin :?:
Siperia opettaa...
laurinko

painetta

Viesti Kirjoittaja laurinko »

Ilmalla´ei saa lähellekän samaa painetta, paineet on 10-60 baaria näissä systeemeissä. Eli yllättävän suuret!!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

OK.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tutulla korjaamolla avattiin taannoin yksi juuttunut sylinteri rasvaprässillä. Sillä saa aikaan tolkuttoman paineen. Rasvaprässin ja jarrusylinterin liitännän kanssa saat taivastella jonkin aikaa.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Re: alumiini ja rauta yhdistyneet!

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

laurinko kirjoitti:Mäntä kun menee oikein jumiin,ettei tule polkemallakaan ulos, tarkoittaa yleensä sitä että sylinteri on pots lojo!!

yksi "hard core" vinkki on, suojakumi pois ja kuumailmapuhaltimella sylinteri kuumaksi. Laajenee ja sitten tulee.
Männänkumi hajoaa yleensä ja varo kuuman nesteen roiskahdusta !!

suosittelen uutta sylinteriä, yleensä se sisempi juuttuu!!
Joo tämä pots lojo mahdollisuus on enemmän kuin todennäköinen sillä yhdistyminen on ilmeisesti vanha juttu sillä jo parissa viime katsastuksessa on taka-jarrujen teho ollut alentunut mutta tasainen, johtuen molempien sisä-mäntien jämähdyksestä( jarrulaikkojen sisäpinnat olivat aivan ruosteista kynnöspeltoa koska niitä ei ole aikoihin "kynnetty".
Sorvautin eilen laikat puhtaaksi ja sain toisen männän liikkumaan omalla jarrujärjestelmän paineella ja lämmittämällä satulaa kuumailma-puhaltimella ulkopinnasta( järkeilin että näin toimien sylinteri laajenee enemmän kuin mäntä).
Nyt toinenpuoli on lionnut yön yli ja lähden kikeilemään jos pieni liike saataisiin aikaan :shock:
Siperia opettaa...
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Itse olen aina saanut noi irti ottamalla jarrupalan pois paikoiltaan siitä sylinteristä minkä haluaa irti. sitten sen tilalle jotain ohkasempaa rautaa ja sitten polkemann niin viimeisen verran rajusti.

No onpahan ton takia ostettu kerran uusi pääsylinterikin.
Lada rules
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

itse työstin viime talvena Samaran jumittunutta jarrusylinteriä ja Bilteman halvalla paineilmasysteemillä se lopulta lähti
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Kamaz kirjoitti:Tutulla korjaamolla avattiin taannoin yksi juuttunut sylinteri rasvaprässillä. Sillä saa aikaan tolkuttoman paineen. Rasvaprässin ja jarrusylinterin liitännän kanssa saat taivastella jonkin aikaa.
Rasvaprässi ja ilmausruuvi on kuulema kova yhdistelmä...
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

arpati kirjoitti:Jos ei nestepaineella lähde niin on aika piukassa :shock: , ei se ilmalla lähde ellei saa tosi tiiviiksi ja riittävästi painetta....

Voisitte vielä kokeilla lämmittää sitä sylinteriä päälipuolelta samalla kun painaa poljinta, pitäis lähtee ellei ole kierremäntä tai hitsattu kiinni :roll:
Jep nyt liikkuu ja pelittää , sorvatut laikat ja uudet jarrupalat on paikallaan.
Mutta kyllä oli piukassa, nestepaineella ei lähtenyt lämmittämälläkään, vaan kun laitoin paineen toisinpäin l. 16mm hylsy männän kuppiin ja iso vinka tiukalle painamaan sisäänpäin, lämmitys,vinkaa vielä kiristäen nitkahti vähän.
Tämän operaation jälkeen nestepainekin alkoi liikuttaa mäntää ulospäin, vinkalla sisään CRC:tä tiivisteen välistä kehiin ja liikkuminen parani pikkuhiljaa eikä mitään vuotoja ilmennyt.
Periaatteessa takkajarrujen teho parani yli 50% kun saatiin kaikki 4 mäntää liikkumaan aikaisemman kahden sijaan, no huomenna näkee katsastuksessa jarrupenkissä mitä mittarit näyttää.
Koko tämä remppa alkoi kun piti vain vaihtaa käsijarrun kengät joiden rumpu on siellä jarrulaikan keskellä(niistä oli jarrupinnat irti ja peruutettaessa ne kiilautuivat joskus päällekkäin lukiten toisen takapyörän), mutta näinhän ne rempat pakkaa usein kasvamaan kun vanhojen pelien kanssa askartelee, no ne käsijarrun kengätkin on nyt sitten vaihdettu ja koko takapään jarrusysteemi putsattu ja kuluvat osat vaihdettu/kunnostettu.
Ihan mukava kun voi peruuttaa tarvittaessa kaikki pyörät pyörien( Ironista tässä on se että kyseessä on vanhempi Volvo ja Volvohan tarkoittaa Minä pyörin :shock:
Kiitos kaikille vinkeistä, yhdessä olemme tehokkaampia kuin yksilöinä :D
Siperia opettaa...
Vastaa Viestiin