Sivu 1/2
Vinguntaa kaiuttimista?
Lähetetty: 5.1.2005 16:24
Kirjoittaja Rawepawe
Eli kajareista kuuluu korkea, vinkuva ääni ,joka kovenee kierrosluvun mukaan. Joku sanoi että syynä voisi olla virranjakajan kondensaattori tai se että vahvistimen virtapiuha ja signaalijohdot menevät ristiin. No johdot olen selvitelly silviisiin että ovat hyvin erillään ja sen kondesaattorin oon vaihtanu ja ääni senkun jatkuu. Osaisko joku samanlaista tuskaa kokenut kertoa mistä tämä johtuu? Kiitos!
Lähetetty: 5.1.2005 16:32
Kirjoittaja KTC
toren näköisesti ne piuhat ottaa laturista häiriötä. kokemusta on

Lähetetty: 5.1.2005 16:33
Kirjoittaja Rawepawe
Eli mitä on tehtävissä?
Lähetetty: 5.1.2005 17:06
Kirjoittaja ,_,/ukka
Häiriön poistaja radion virtajohtoon on yksi konsti, voi auttaa tai sitten ei. Toisissa radioissa on parempi laturivinkumisen suodatus kuin toisissa ja häiriönpoistajan pitäisi kyllä auttaa.
Tuleehan radion virtapiuha suoraan akulta? Jos ei, niin kokeile.
,_,/ukka
Lähetetty: 5.1.2005 17:41
Kirjoittaja KTC
ja jos olet joskus aukaissut laturin niin yksikin prikka väärään paikkaan ´voi johtaa syyksi vinkumiseen.
Lähetetty: 5.1.2005 20:29
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun irroittaa laturin herätevirran piuhan tai sulakkeen,niin silloin saa selville tuleeko häiriö laturista.
Laturi häiriön aiheuttajana: (moottorin kierroslukua vastaava vihellys).
Kytke 1 mikro Faradin kondensaattori navasta D maahan (runkoon) ja kytke 3 mikro Faradin kondensaattori auton akun +-kaapelista runkoon.
Muita radiohäiriöiden lähteitä:
-mittariston jännitteentasaaja
-jännitteen säädin
-pyyhkimen moottori
-sähköinen käyntinopeusmittari
-äänitorvi
-kello
-lasinpesimet
-puhaltimen moottori
-sähköinen polttoainepumppu
-vilkut
-jarruvalot
Lähetetty: 5.1.2005 22:38
Kirjoittaja HarZa
Tarkistappa ihan ensimmäisenä radion maadotus tai jos löytyy erillinen vahvistin niin sen maa. Tähän mennessä vastaantulleista ujelluksista melkein kaikki on poistunut maadotuksen parannuksella. Jos se ei auta niin sitten vasta muualta.
Lähetetty: 6.1.2005 0:03
Kirjoittaja Stefa
Ja vielä lisäyksenä yhdistää mankan ja vahvarin maadoitukset yhdellä piuhalla.
Lähetetty: 6.1.2005 2:40
Kirjoittaja R-J
Laturistahan tuo ujellus todennäköisimmin johtuu. Maadoitukset kuntoon, virta- ja signaalipiuhat kulkemaan reilusti erillään. Nämä nyt ainakin, ennen kuin asennellaan mitään häiriönpoistajia.
Lähetetty: 6.1.2005 8:56
Kirjoittaja Jaska HKI
Radion asentaminen:
Asennettaessa radiota autoon on syytä varmistaa maadoituspisteitten johtavuus,sekä pitää johtimet mahdollisimman lyhyinä.Metalli-metali-kosketus on erittäin tärkeä.Vanhemmissa autoissa on syytä aina ensin tarkistaa maadoituspisteiden kunto (syöpyminen),jos häiriöstä tulee myöhemmin ongelma.Paras sähkösyöttö saadaan suoraan akun navasta.Konepellin maadoitus voi olla myös tärkeää.Sytytyslaitteiden muodostama häiriökenttä voi siirtyä maadoittamattoman konepellin kautta antenniin.Antennin jalka pitää saada maadoitus myös erillisellä maakaapeillla,eikä yksiomaan koaksiaalikaapelin vaipan avulla.
Lähetetty: 7.1.2005 19:07
Kirjoittaja Rawepawe
Noh siinähän tuli vastauksia... Kiitosta vaan. Elikkä mankalta menee maadoitus aika ohkaista kaapelia pitkin akulle ja aika paksua kaapelia pitkin runkoon. Mankan virta tulee suoraan akulta ja vahvistimen virta tietenkin suoraa akulta. Vahvistimen maadoitus menee takakonttia pitelevään pulttiin. Signaalijohdot auton vasempaan puolta vahvarille ja virtajohto auton oikealta puolelta. Huomasin tuossa että laturista puuttuu yksi johto kokonaan, ei ilmeisesti kovin tärkeä auton toiminnan kannalta, mutta voiko tämä vinkuminen johtua siitä?
Eli se taitaa olla tuo oranssi johto mikä siitä laturista uupuu.
Lähetetty: 7.1.2005 19:25
Kirjoittaja ,_,/ukka
Hmm, tuo vahvistimen miinus johtimen kiinnitys runkoon epäilyttää... Mulla ei oo oikein noista tehokkaammista vahvistimista kokemusta, mutta epäilisin että miinus pitäisi vetää myös suoraan akulta. Vinkuuko jos pistät kaiuttimen suoraan mankan kaiutin lähtöön?
,_,/ukka
Lähetetty: 7.1.2005 19:31
Kirjoittaja Rawepawe
Muistaakseni ei vinkunut sillon ku ei vahvistinta ollu ollenkaan, mutta vahvistimen asennuksen jälkeenkin se toimi ihan moitteetta. Se vinkuminen alko ihan ykskaksyllättäen. Pitänee ehkä kokeilla sitä vahvistimen maadoituksen laittamista eri paikkaan, vahvistin siis takakontissa ja mielellään jos sen maadoituspisteen sieltä löytäs niin ei tarviis vedellä piuhaa akulle asti.
Lähetetty: 7.1.2005 19:44
Kirjoittaja HarZa
Yleensä ottaen autossa suoraan akulta vedetty maa on huonompi kuin runkoon maadotettu. En tiedä miksi, mutta kokemus on näin ainakin mulla opettanut. Vahvistimen maa kannattaa ehdottomasti tarkastaa jos on vaikka kontakti höltynyt. Tietenkin voi kokeilla jos signaalijohdot aiheuttaa ongelmia. Helppo tarkistaa kun laittaa signaalin sisään vaikka kotisoittimelta tai kannettavasta suoraan vahvariin omilla piuhoillaan. jos ei vingu niin sitten menee signaalijohtojen eristämiseen/maadotukseen.
Lähetetty: 7.1.2005 19:53
Kirjoittaja ,_,/ukka
Tässä vaiheessa kysyn sitten, että toimiiko lataus oikein? Oletko mitannut latausjännitettä? Jos laturi lataa koko aika täysillä, aiheuttaa se enempi häiriöitä kuin oikein toimiva. Yksi mahdollisuus on se, että radion maajohto on irronnut/katkennut ja radio saa maadoituksensa singnaali johtojen ja anteeni johdon ulkovaippaa myöten. Aiheuttaa taatusti häiriöitä, vaikka toimiikin.
,_,/ukka