Vinguntaa kaiuttimista?
Vinguntaa kaiuttimista?
Eli kajareista kuuluu korkea, vinkuva ääni ,joka kovenee kierrosluvun mukaan. Joku sanoi että syynä voisi olla virranjakajan kondensaattori tai se että vahvistimen virtapiuha ja signaalijohdot menevät ristiin. No johdot olen selvitelly silviisiin että ovat hyvin erillään ja sen kondesaattorin oon vaihtanu ja ääni senkun jatkuu. Osaisko joku samanlaista tuskaa kokenut kertoa mistä tämä johtuu? Kiitos!
Kun irroittaa laturin herätevirran piuhan tai sulakkeen,niin silloin saa selville tuleeko häiriö laturista.
Laturi häiriön aiheuttajana: (moottorin kierroslukua vastaava vihellys).
Kytke 1 mikro Faradin kondensaattori navasta D maahan (runkoon) ja kytke 3 mikro Faradin kondensaattori auton akun +-kaapelista runkoon.
Muita radiohäiriöiden lähteitä:
-mittariston jännitteentasaaja
-jännitteen säädin
-pyyhkimen moottori
-sähköinen käyntinopeusmittari
-äänitorvi
-kello
-lasinpesimet
-puhaltimen moottori
-sähköinen polttoainepumppu
-vilkut
-jarruvalot
Laturi häiriön aiheuttajana: (moottorin kierroslukua vastaava vihellys).
Kytke 1 mikro Faradin kondensaattori navasta D maahan (runkoon) ja kytke 3 mikro Faradin kondensaattori auton akun +-kaapelista runkoon.
Muita radiohäiriöiden lähteitä:
-mittariston jännitteentasaaja
-jännitteen säädin
-pyyhkimen moottori
-sähköinen käyntinopeusmittari
-äänitorvi
-kello
-lasinpesimet
-puhaltimen moottori
-sähköinen polttoainepumppu
-vilkut
-jarruvalot
Radion asentaminen:
Asennettaessa radiota autoon on syytä varmistaa maadoituspisteitten johtavuus,sekä pitää johtimet mahdollisimman lyhyinä.Metalli-metali-kosketus on erittäin tärkeä.Vanhemmissa autoissa on syytä aina ensin tarkistaa maadoituspisteiden kunto (syöpyminen),jos häiriöstä tulee myöhemmin ongelma.Paras sähkösyöttö saadaan suoraan akun navasta.Konepellin maadoitus voi olla myös tärkeää.Sytytyslaitteiden muodostama häiriökenttä voi siirtyä maadoittamattoman konepellin kautta antenniin.Antennin jalka pitää saada maadoitus myös erillisellä maakaapeillla,eikä yksiomaan koaksiaalikaapelin vaipan avulla.
Asennettaessa radiota autoon on syytä varmistaa maadoituspisteitten johtavuus,sekä pitää johtimet mahdollisimman lyhyinä.Metalli-metali-kosketus on erittäin tärkeä.Vanhemmissa autoissa on syytä aina ensin tarkistaa maadoituspisteiden kunto (syöpyminen),jos häiriöstä tulee myöhemmin ongelma.Paras sähkösyöttö saadaan suoraan akun navasta.Konepellin maadoitus voi olla myös tärkeää.Sytytyslaitteiden muodostama häiriökenttä voi siirtyä maadoittamattoman konepellin kautta antenniin.Antennin jalka pitää saada maadoitus myös erillisellä maakaapeillla,eikä yksiomaan koaksiaalikaapelin vaipan avulla.
Noh siinähän tuli vastauksia... Kiitosta vaan. Elikkä mankalta menee maadoitus aika ohkaista kaapelia pitkin akulle ja aika paksua kaapelia pitkin runkoon. Mankan virta tulee suoraan akulta ja vahvistimen virta tietenkin suoraa akulta. Vahvistimen maadoitus menee takakonttia pitelevään pulttiin. Signaalijohdot auton vasempaan puolta vahvarille ja virtajohto auton oikealta puolelta. Huomasin tuossa että laturista puuttuu yksi johto kokonaan, ei ilmeisesti kovin tärkeä auton toiminnan kannalta, mutta voiko tämä vinkuminen johtua siitä?
Eli se taitaa olla tuo oranssi johto mikä siitä laturista uupuu.
Eli se taitaa olla tuo oranssi johto mikä siitä laturista uupuu.
Muistaakseni ei vinkunut sillon ku ei vahvistinta ollu ollenkaan, mutta vahvistimen asennuksen jälkeenkin se toimi ihan moitteetta. Se vinkuminen alko ihan ykskaksyllättäen. Pitänee ehkä kokeilla sitä vahvistimen maadoituksen laittamista eri paikkaan, vahvistin siis takakontissa ja mielellään jos sen maadoituspisteen sieltä löytäs niin ei tarviis vedellä piuhaa akulle asti.
Yleensä ottaen autossa suoraan akulta vedetty maa on huonompi kuin runkoon maadotettu. En tiedä miksi, mutta kokemus on näin ainakin mulla opettanut. Vahvistimen maa kannattaa ehdottomasti tarkastaa jos on vaikka kontakti höltynyt. Tietenkin voi kokeilla jos signaalijohdot aiheuttaa ongelmia. Helppo tarkistaa kun laittaa signaalin sisään vaikka kotisoittimelta tai kannettavasta suoraan vahvariin omilla piuhoillaan. jos ei vingu niin sitten menee signaalijohtojen eristämiseen/maadotukseen.
Tässä vaiheessa kysyn sitten, että toimiiko lataus oikein? Oletko mitannut latausjännitettä? Jos laturi lataa koko aika täysillä, aiheuttaa se enempi häiriöitä kuin oikein toimiva. Yksi mahdollisuus on se, että radion maajohto on irronnut/katkennut ja radio saa maadoituksensa singnaali johtojen ja anteeni johdon ulkovaippaa myöten. Aiheuttaa taatusti häiriöitä, vaikka toimiikin.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton