Sivu 1/2
Vauhtipyörän kevennys
Lähetetty: 3.1.2005 12:50
Kirjoittaja Lada ukko
Millaseks ton 1.6 koneen vauhtipyörän vois kevennyttää jos puhutaan vielä hillitystä keventämisestä eli paljonko pois tai kuinka painava valmiina? Punnittin sen äsken ja näytti painavan n,6.5kg (henkilövaaka

) korjatkaa jos on tarkempaa tietoo. Tulishan siihen sit tietysti muitakin virityksiä puristuksen nosto, virtaava kansi, nokka,kaasarit yms...

Pistäkää ohjetta niin vien pyörän ja lohkon koneistettavaksi.
Lähetetty: 5.1.2005 2:22
Kirjoittaja Stefa
Nyrkkisääntönä mahdollisimman läheltä ulkokehää pois materiaalia. Keskiöön ei valupyörässä kannata juurikaan koskea ettei tule jaloille, eikä juurikaan vaikutusta inertiaankaan. Yli 7000 kierroksille mielellään teräspyörä.
Lähetetty: 5.1.2005 12:53
Kirjoittaja L Power
Ladan vauhtipyörä painaa alunperin 6700g.
viritettyihin 1200-1300 ihannepaino 5050g ja 1500-1600 5300g.
Nää tiedot on sitten kopioitu suoraan jostain vanhasta vm:n ladan viritys artikkelista.
Jos olet alakertaakin keventämässä niin muista viedä vauhtipyörä kampiakselin kanssa tasapainotukseen
Lähetetty: 5.1.2005 14:42
Kirjoittaja KTC

kuulin että veis vääntöä kun sorvauttaa vauhtipyörää, mutta onko asia oikeasti näin? muula 1200l virejä suunnitellut seuraavasti.
kannentyöstö, iso kaksi kurkkuinen kaasutin,mutta pysty vai vaakaimu

pakosarja putkisto vapaailmavirtaus suodatin. saiskahan näillä noin 100 heppaa

paljonko muuten ne sorvaukset maksaa?
uskaltaisinko viedä kouluuni sorvattavaksi viimeistä vuotta käyville
ja kannattaako mun itte työstää kansi? kun oon autopuolella ja siä on kone. vai laskenko kantta koulus ja loput jää ammatti miehelle.
lämmin kiitos jo näin etukäteen teille fiksuille miehille

Lähetetty: 5.1.2005 14:46
Kirjoittaja ladalada
Ei vääntö häviä mihinkään, voi tosin siltä tuntua kun on hieman vaikeampi lähteä liikkeelle. Sorvauskaan ei ole mahdoton homma jos osaa sorvia käyttää =) Eli eiköhän sen voi sinne kouluun kiikuttaa.
Kannen plaanaus ei muistaakseni ollut erityisen kallista joten sen henk.kohtaisesti jättäisin osaaville..
Lähetetty: 5.1.2005 15:40
Kirjoittaja L Power
Vääntöalue vaan muuttuu, eli vääntää isommilla kierroksilla paremmin.
Sulla siis peltisarja? omasta kannesta otettiin 1mm pois ja kanavat saman kokosiksi kuin pelti/imu sarjassa, hiotut venttiilit. Suosittelisin kyllä että veisit kannen työstöön sellaiselle henkilölle joka on aiemminkin työstänyt kansia, ettei tuu liian isoja kanavia virtauksia huonontamaan, ladan kannestahan ei kannata imu eikä pakopuolelta paljoa kanavien sisäkurveista ottaa pois jos nyt ollenkaan, jotkut on jopa laittanu plastic paddingia kanavien sisäkurveihin virtausta nopeuttamaan!
Lähetetty: 5.1.2005 17:48
Kirjoittaja Lada ukko
Vein pyörän tossa tunti sitten sepälle ja pyysin et tekis 5.5 kilosen. Lupas ottaa ulkokehältä pois niin paljon kun vaan voi ettei kestävyys kärsi. Sain samalla neuvot kenelle viedä tasapainotettavaksi. Saa nähä millanen tulee

Lähetetty: 5.1.2005 19:34
Kirjoittaja KTC

ei mulla ole vielä peltisarjaa. oon 16 joten aikaa on vielä rakentaa
joudun siis kierrättään konetta enemmän kun aiemmin
paljonko suosittelette kantta laskettavaksia. ja mitä ominaisuuksia mun pitää vaatia koneistajalta että kannesta tulee sopiva näihin mun vireisiin vai tietääkö se itse kun kerron mitkä virit laitan kiinni. käykö muuten vakio imusarja vai pitääkö teettää uusi?
onko 2" tai2,5"putkisto hyvä
oliko noi vauhtipyörän suositus painot oikeat
ajattelin että uskaltaa sit sanoo sen painon sille joka sen pyörän sorvaa.
minkä moisis paikoissa niitä tasapainotetaan

ja tartteeko viedä painotettavaksi muuta kuin pyörä
kyselen nyt teiltä että opin noita virityksen alkeita, kun koulus perustuu huoltoon ja korjaukseen enemmän nämä asiat.
munhan kannattaa ottaa kone kokonaan auki kun rupean virittämään. enkö olekin oikeassa. mitä meinaatte kannattaako nokka-akselia vaihtaa näiden viriosien vaihdon yhteydessä
lämmin kiitos jo näin etukäteen.

Lähetetty: 5.1.2005 20:24
Kirjoittaja Lada ukko
[quote="KTC"] mitä ominaisuuksia mun pitää vaatia koneistajalta että kannesta tulee sopiva näihin mun vireisiin vai tietääkö se itse kun kerron mitkä virit laitan kiinni. käykö muuten vakio imusarja vai pitääkö teettää uusi?
minkä moisis paikoissa niitä tasapainotetaan

ja tartteeko viedä painotettavaksi muuta kuin pyörä
munhan kannattaa ottaa kone kokonaan auki kun rupean virittämään. enkö olekin oikeassa. mitä meinaatte kannattaako nokka-akselia vaihtaa näiden viriosien vaihdon yhteydessä
Kyllä se ammattimies tietää miten se sen kannen plaanaa ja kanavat suurentaa. Imusarja käy jos käytät vakio kaasaria mutta se kannattaa kohdistaa kanaviin nähden.
Tasapainotukseen kannattaa viedä kaikki kampiakselissa kiinni olevat osat: Kampi, vauhtipyörä,kytkin ja hihnapyörä nehän sielä pyörii samaan tahtiin
Kone on pakko aukasta että saat kampiakselin sun muut pois ja sit kun kansi lähtee ylhäältä rupee se kone oleen jo aikalailla auki
Jos vaihdat kaasarin isommaks niin sillon nokka kannattaa vaihtaa se on kuitenkin koneen sydän.
Tossa nyt oli joitain ohjeita, haulla kannattaa kokeilla (löytyy varmasti) esim: nivan viritys. Ohjeet on kyl 1600 koneelle mutta soveltaen

Lähetetty: 5.1.2005 21:48
Kirjoittaja KTC

kiitoksia. entä kun laitan kaks kurkkusen weberin tai dell'orton.
laitanko sen imusarjan koneistajalle samalla kun kannenkin.
riittääkö vanha imusarja uudelle kaasuttimelle jos siihen tekee sovituslaipan vai täytyykö imusarja uusia

Lähetetty: 5.1.2005 23:15
Kirjoittaja Lada ukko
Esim: weber 32/36dgav menee imusarjaan heittämällä ilman mitään sovituslaippoja... Riittää kun imusarjan kohdistaa kanaviin, helpoiten menee kun annat koneistajan työstää sen samalla kun kanavat. Voithan tietysti kokeilla killottaa sitä imusarjan sisäpuolta jos keksit sopivan työkalun, seinämäthän on valun jäljiltä "mielettömän ryppyset". Rupee löpö virtaan vähän paremmin

Lähetetty: 6.1.2005 10:49
Kirjoittaja KTC
aika piene weberi

Lähetetty: 6.1.2005 13:05
Kirjoittaja veli alexei
Kyllä tuo Weberi riittää hyvin pitkälle. Mutta siis ei tuota dgav:tä kannata laittaa. Ennen dgv. Ei sitä automaattiryyppyä kukaan ala rakenteleen toimivaksi
Lähetetty: 6.1.2005 14:21
Kirjoittaja Turbiini
Viritys käyttöön saattaa paremmin sopia weber dgs, jossa molemmat kurkut on keskenään identtiset ja aukeavat yhtäaikaa, löytyy ainakin v6 koneisista taunuksista.
Lähetetty: 6.1.2005 20:16
Kirjoittaja KTC
takken tekken
