Nivaahan on myyty psa:n 1.9 dieselillä, mutta ei tietenkään suomessa... Tuosta pystyisi ottamaan kaikki tarvittavat sovitusosat, esim. kytkinkoppa, vauhtipyörä, startti, kytkinlevy, asetelma.
Perävälitys myös kaipaisi harvennusta ettei ulvoisi niin pahasti.
vastaavaa moottoria varmaan on saatavilla edullisesti romiksiltakin, eikös ainakin Talbotissa, Peugeot 305 / 309 malleissa ole käytetty samaa diesel moottoria. Mitenkähän olisi venäjältä tuotuna VAZ-341 dieselin kanssa, mahtaisiko saada rekisteriin, sen pitäisi ainakin mennä helpolla paikalleen?
Mullakin on ollu mielessä dieselöidä lada [sanomattakin selvää että turbodiesel olis ajatuksissa joku vw 1.9 eko-td vois olla hyvä kevyt tehot sopivan alhaiset että saa kilpiin ja viripotentiaalia löytyy, helposti yli 120heppaa ja lisääkin sais helposti mutta ei kestä alakerta.
Koneen alkuperäinen koodi on pösöissä xud-9 ja ollut Pösöissä 305, 309, 306, 405, Citikoissa BX, ZX, XM, Xantia ja lisäksi pakuissa.
Mulla on kahdessa autossa ollut tuo sama kone Citroen BX ja Peugeot 306. Yhteensä ajoin noilla 300 tkm ja eivät olleet uusia kun omistin ne ja käyttöön ne vielä menivät eli on vahva kone. Mikäli laittaa niin uuteen ladaan missä on katti niin pitää olla niin uusi dieselkonekin että siinä on katti. Mutta jos tuollaisen projekti tekisi, niin koneenhan pitäisi olla turbolla. Tehot tuossa 1,9 td:ssä on 90 heppaa ja vääntöä 195Nm. Tuo kone vie 1300 kiloisiakin autoja erinomaisesti, niin ladaa se kuljettaisi todella vauhdilla.
Tuota ladan omaa dieseliä ei taida olla tyypitetty eu:ssa niin ei taida oll mahdolisuutta sen käyttöön.
Kyllä sitä ladan omaakin konetta voi käyttää jos auto on rekisteröity ennemmin ku 1.7.87 silloin ei ole mitään väliä pakokaasu normeilla kun vaan katsastus mittauksesta menee. Dieseleissä taitaa itseasias kelvata tuo pelkkä konttorilla tapahtuva mittaus kaikkiin jotka ei ole vähäpäästöisiä. Ainakin vielä 89 voi kuulemma turbottaa ilman mitään vtt päästömittauksia.
Muistaakseni se 306 mikä mulla oli, niin oli merkitty vähäpäästöiseksi, kuin myös tää nykyinen xantiakin on, täytyy kuitenkin tarkastaa huomenna etten ihan puutaheinaa täällä julista...
Mun käsityksen vähäpäästöisen bensa-auton voi ihan laillisesti diieselöidä mikäli laitettava moottori on samanikäisestä tai uudemmasta autosta, tai vähintään täysin vastaava kuin mitä saman ikäisessä dieselautossa on käytetty.
joo se on toi XUD-9 mitä nivassakin on käytetty, siinä oli jotain kirjaimia erotttamassa perässä olikohan US83 versiossa XUD-9L ja euro-2 versiossa XUD-9S joka oli turbo-diesel.
mitenkäs olis jos laittais jonkun Diesel Nissan lava-auton rungon ja tekniikan päälle Ladan korin, tulisi Ladan näköinen Diesel auto? Mahtaako olla kuinka laillista ja olisiko rekisteriotteessa Nissan pakettiauto vai Lada henkilöauto? Taitaa muutosprosenttien kanssakin tehdä tiukkaa. Tosi tuuninkia olis kun toi Nissani olis 4x4 malli!!!
Olisihan tuohon dieselöintiin helppokin vaihtoehto. Esim diesel ritmon moottori. Perustuu fiiun TC lohkoon. Eli pitäisi käydä suoraan ladan laatikkoon. Ei vaan ole kovin yleinen diesel ritmo täälläpäin..