Sivu 1/11

Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 16.12.2004 6:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
Otetaan ihan omana aiheenaan kun tuli Belarus kaupat esiin vähän off topikkina tuolla myydään palstalla.

Kertokaahan minkälaisia vikoja Belarukseen voi tulla ja onko ne vaikeita korjata, saako osia, mitä omistaminen yleensäkin kustantaa. Yhtään traktoria en ikinä ole omistanu joten en tajua niistä yhtään mitään, voi siis kertoa ihan perus juttujakin!!

Lähetetty: 16.12.2004 14:10
Kirjoittaja Ertzu
Kerran on tuollaisella tullu kynnettyä ja täytyy sanoa että kyllä taitaa jäädä viimeiseksikin kerraksi. :lol: Ajotuntuma on aivan hirveä ja ne hajoilee tosi helposti. Uudemmissakaan malleissa ei ole muistaakseni ohjaustehostimia, joten kyllä niissä lihakset kasvavat jos ei muuta.

Lähetetty: 16.12.2004 14:22
Kirjoittaja Stefa
Hienoja pelejä! Kotosalla ollut pari 425:sta joista toinen edelleen lumitöitä varten ja perunamaan kynnössä. Toinen sitten osina tuohon uudenmpaan. Mainio peli siten että nelivetoisena ja raskaana ei tarvitse ketjuja talvellakaan, ilmajäähdytteisenä ei tarvitse huolehtia vesistä. Lämpöä työntää webasto. Muita hyviä ominaisuuksia on 2-toiminen nostolaite ja suunnanvaihtaja. Nostolaite pelastanut jumista monasti ja suunanvaihdin ehdoton kun lumia työntelee. Ennen kaikkea halpa ja hyvä peli! Sähköt on mitä on, niistä ainoa miinus. Heikko kohta etumurtonivelet jos metsässä joku risu pääsee väliin. Kardaani myös hieman avoin mutta tuota ei ole kyllä rikki saanut. Noita murtoniveliä jokusen.

Naapurissa eläkkeelle poistunut 525 joka ei sitten ihan niin hyvä olekkaan. Vesikone ja vain yksi vaihdekeppi, ei suunnanvaihdinta. Tuossa myös hydrauliikat rupesivat olemaan aika loppu, ohjaus puoltaa ja nostolaite ei pidä.

Noista minulla kokemusta.

Lähetetty: 16.12.2004 14:25
Kirjoittaja Stefa
Ertzu kirjoitti:Kerran on tuollaisella tullu kynnettyä ja täytyy sanoa että kyllä taitaa jäädä viimeiseksikin kerraksi. :lol: Ajotuntuma on aivan hirveä ja ne hajoilee tosi helposti. Uudemmissakaan malleissa ei ole muistaakseni ohjaustehostimia, joten kyllä niissä lihakset kasvavat jos ei muuta.
Kyntänyt paljonkin ja tuo on bullshittiä. Vanhin itse ajama oli jostain 70-luvun alusta ja jo silloin oli ohjaustehostimet, etujousitukset ja 2-toimiset nostolaitteet. Ominaisuuksia joista esim valmettiin tuli viimeiset 90-luvulla...

Eihän ne nyt sivistyneimpiä mahdollisia pelejä ole mutta raittitraktorina lyömättömiä.

Lähetetty: 16.12.2004 14:42
Kirjoittaja ,_,/ukka
Isällä on tommonen:
http://www.konedata.net/Traktorit/belarus500.htm
Alempi kuva, vuosimallia n.1970, takaveto.
Kyllä se on sillä nyt vajaa kymmenen vuotta lumikasoja siirrellyt, kotitarve puita ajellut ja sirkkeliä pyöritellyt. Siihen on ed. omistaja asentanut valtran etukormaajan ja lumikauhan.
Sähkö ongelmia lähinnä ja jotakin häikkää noissa takanavoissa tai jotain. Kuvista näkee tuon rakenteen, sillä meinas aluksi vaan akselit pyöriä, mutta navat ja vanteet ei... Mitä lie tehnyt, liekö pelkkä pulttien kiristely auttanut ku ei oo nyt mitään tommosta raportoinut.
Googlella löytyi tuommonen keskustelupalsta:
http://www.masinistit.com/index2.htm
Google löysi sieltä jotain vanhaa belarus keskustelua... Yksimielisiä olivat lähinnä pitkän akselivälin aiheuttamasta suuresta kääntösäteestä. Hankaloittaa lumitöitä. Toiset moittii ja toiset kehu etuvendon kestävyyttä jne jne. penkokaa itse :-)

,_,/ukka

Lähetetty: 16.12.2004 15:14
Kirjoittaja Stefa
Tuo kääntösäde on totta mutta sitä varten on ohjausjarrut :wink:

Katselee vaan tarkkaan ettei pamauta linkoa tai levyä auton kupeeseen kun kääntää :roll:

Lähetetty: 16.12.2004 16:01
Kirjoittaja ,_,/ukka
Valmetin vehkeethän lienee turvallisin hankinta varaosa saannin kannalta, mutta miten on tuon belaruksen kanssa? Jostakin olen kuullut, ettei ole tuossa suhteessa niitä harrastelija ystävällisimpiä kamppeita. Esim. starttimoottori ois kallis ja hankala hankittava?

,_,/ukka

Lähetetty: 16.12.2004 16:48
Kirjoittaja Stefa
Ei tuossa nyt juurikaan remonttia ole ollut mutta purkaamoilta löytynyt aina kaikki oleellinen, ja hinnat sitä purkaamotyyliä. Alkuun voivat pyytää ihan mitä sattuu.

Lähetetty: 16.12.2004 16:59
Kirjoittaja Jaska HKI
Serkulla oli jokin 4-vetomalli.Painoi muistaakseni järkyttävät 3500kg.Sillä se kiskoi Massey Fergusonia suosta.Massikka oli näet talon 2-vetoinen kakkostraktori.Enpä muista,että Belarukseen koskaan lumiketjuja hankittiin.Eikös Bela-Rus tarkoita Valkovenäjää?

Lähetetty: 16.12.2004 17:03
Kirjoittaja Stefa
Valkovenäjää hyvinkin, tai ainakin minä olen myös siinä uskossa. Liittynee jotenkin valmistuspaikkaan tjsp.

Tuo 425 on myös tuolla lähellä 4ton. Eikä ihmetytä kun katselee osia. Lähes kaikki valurautaa, ja paksua :lol:

Lähetetty: 16.12.2004 17:46
Kirjoittaja samarai
Noita Belaruksen varaosia olen nähnyt runsaasti Viron traktori ym. farmeriliikkeissä. Siellähän ei juuri muita traktoreita ole vieläkään käytössä, ilmeisesti taas päinvastoin tuon varaosasaatavuuden takia. Itse en ole niissä ainakaan nähnyt muiden kuin Belaruksen (siellä MTZ) osia.

toi Belarushan on on Minskin Traktor Zavodin tuote :wink:

Lähetetty: 16.12.2004 18:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
samarai kirjoitti:Noita Belaruksen varaosia olen nähnyt runsaasti Viron traktori ym. farmeriliikkeissä. Siellähän ei juuri muita traktoreita ole vieläkään käytössä, ilmeisesti taas päinvastoin tuon varaosasaatavuuden takia. Itse en ole niissä ainakaan nähnyt muiden kuin Belaruksen (siellä MTZ) osia.

toi Belarushan on on Minskin Traktor Zavodin tuote :wink:
Tuota, onkohan tuon sivun tekijällä historian tiedoissa aukko:
http://www.iol.ie/~manister/tractortrou ... orx7c.html
Tuolla kun siirtää hiiren MTZ50/52:n päälle niin tulee teksti joka väittää sen olevan kopio vm.-48 John Deeristä???

,_,/ukka

Lähetetty: 16.12.2004 18:46
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Pitääkö paikkansa, että Belaruksen koneet on etukammio-koneita?

Lähetetty: 16.12.2004 19:19
Kirjoittaja Lada-Jussi
juma, paljon mielenkiintoista tietoa, oliskohan Belarus kaupoillekin paremmat ja kannattavammat markkinat etelänaapurissa? Huvikseni olen pörssistä seuraillut Belarus markkinoita ja ei niitä hirmuisesti ole saatavilla pari/lehti.

Belarus

Lähetetty: 16.12.2004 21:12
Kirjoittaja paulipate
Kuuleppa jussi minkä numeroista mainaat onko 405, 505 ,525 ja niin edeleen.Meillä on ollut vuesta 1981 heinäkuusta sama kone tyyppi 505 eli takavetonen. Koneremontti tehtiin vasta 1999 siksi että kansi oli niin kiero,oli etukammio diesel 65 hv uusi kansi on suora ruisku noin 85hv ja maksoi 3000mk täydellinen.Belaruksessa käy osat osommasta piennempään ja päin vastoin.Ja on ohjaustehostaja,hyvä kone on vieläkin maanviljely työssä,Ja talvella lumen linkouksessa,ajo tunti määrää en nyt juuri muista mutta paljon niitä on.Se pienin kone on ilmajäähytteinen,koneita myy suomessa agri kymi paikkakunta taisi olla kouvola.Ja maahan tuonti myös,koneviestissä oli testi tässä taannoin otsikolla.Raakaa voimaa ronskeille miehille.Onhan se paljon halvempi kuin länsimaiset,mutta samat työt on tehty ainakin meillä.Eihän hyvää saa halvalla,muualta kuin R kioskilta irtokarkkia.Tyyppi numerot on varmasti muuttuneet ajan kuluessa,en mie osaa muuta sanoa kuin samat hommat sillä tekee kuin muillakin.Ja varaosia saa melko halvalla,käyppä osoiteesa http://www.agkri kymi.fi siellä on uusia ja käytettyjä.Ja vielä on yksinkertasia koneita korjata. Onnea ja menestystä tulevassa konehankinassa. PS mie urakoin 9v lumi hommia eikä koskaan ollut mitään isompia vikoja