Kokemukia Belaruksesta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
Kokemukia Belaruksesta
Otetaan ihan omana aiheenaan kun tuli Belarus kaupat esiin vähän off topikkina tuolla myydään palstalla.
Kertokaahan minkälaisia vikoja Belarukseen voi tulla ja onko ne vaikeita korjata, saako osia, mitä omistaminen yleensäkin kustantaa. Yhtään traktoria en ikinä ole omistanu joten en tajua niistä yhtään mitään, voi siis kertoa ihan perus juttujakin!!
Kertokaahan minkälaisia vikoja Belarukseen voi tulla ja onko ne vaikeita korjata, saako osia, mitä omistaminen yleensäkin kustantaa. Yhtään traktoria en ikinä ole omistanu joten en tajua niistä yhtään mitään, voi siis kertoa ihan perus juttujakin!!

Hienoja pelejä! Kotosalla ollut pari 425:sta joista toinen edelleen lumitöitä varten ja perunamaan kynnössä. Toinen sitten osina tuohon uudenmpaan. Mainio peli siten että nelivetoisena ja raskaana ei tarvitse ketjuja talvellakaan, ilmajäähdytteisenä ei tarvitse huolehtia vesistä. Lämpöä työntää webasto. Muita hyviä ominaisuuksia on 2-toiminen nostolaite ja suunnanvaihtaja. Nostolaite pelastanut jumista monasti ja suunanvaihdin ehdoton kun lumia työntelee. Ennen kaikkea halpa ja hyvä peli! Sähköt on mitä on, niistä ainoa miinus. Heikko kohta etumurtonivelet jos metsässä joku risu pääsee väliin. Kardaani myös hieman avoin mutta tuota ei ole kyllä rikki saanut. Noita murtoniveliä jokusen.
Naapurissa eläkkeelle poistunut 525 joka ei sitten ihan niin hyvä olekkaan. Vesikone ja vain yksi vaihdekeppi, ei suunnanvaihdinta. Tuossa myös hydrauliikat rupesivat olemaan aika loppu, ohjaus puoltaa ja nostolaite ei pidä.
Noista minulla kokemusta.
Naapurissa eläkkeelle poistunut 525 joka ei sitten ihan niin hyvä olekkaan. Vesikone ja vain yksi vaihdekeppi, ei suunnanvaihdinta. Tuossa myös hydrauliikat rupesivat olemaan aika loppu, ohjaus puoltaa ja nostolaite ei pidä.
Noista minulla kokemusta.
Vauhdin tae - alamäki
Kyntänyt paljonkin ja tuo on bullshittiä. Vanhin itse ajama oli jostain 70-luvun alusta ja jo silloin oli ohjaustehostimet, etujousitukset ja 2-toimiset nostolaitteet. Ominaisuuksia joista esim valmettiin tuli viimeiset 90-luvulla...Ertzu kirjoitti:Kerran on tuollaisella tullu kynnettyä ja täytyy sanoa että kyllä taitaa jäädä viimeiseksikin kerraksi.Ajotuntuma on aivan hirveä ja ne hajoilee tosi helposti. Uudemmissakaan malleissa ei ole muistaakseni ohjaustehostimia, joten kyllä niissä lihakset kasvavat jos ei muuta.
Eihän ne nyt sivistyneimpiä mahdollisia pelejä ole mutta raittitraktorina lyömättömiä.
Vauhdin tae - alamäki
Isällä on tommonen:
http://www.konedata.net/Traktorit/belarus500.htm
Alempi kuva, vuosimallia n.1970, takaveto.
Kyllä se on sillä nyt vajaa kymmenen vuotta lumikasoja siirrellyt, kotitarve puita ajellut ja sirkkeliä pyöritellyt. Siihen on ed. omistaja asentanut valtran etukormaajan ja lumikauhan.
Sähkö ongelmia lähinnä ja jotakin häikkää noissa takanavoissa tai jotain. Kuvista näkee tuon rakenteen, sillä meinas aluksi vaan akselit pyöriä, mutta navat ja vanteet ei... Mitä lie tehnyt, liekö pelkkä pulttien kiristely auttanut ku ei oo nyt mitään tommosta raportoinut.
Googlella löytyi tuommonen keskustelupalsta:
http://www.masinistit.com/index2.htm
Google löysi sieltä jotain vanhaa belarus keskustelua... Yksimielisiä olivat lähinnä pitkän akselivälin aiheuttamasta suuresta kääntösäteestä. Hankaloittaa lumitöitä. Toiset moittii ja toiset kehu etuvendon kestävyyttä jne jne. penkokaa itse
,_,/ukka
http://www.konedata.net/Traktorit/belarus500.htm
Alempi kuva, vuosimallia n.1970, takaveto.
Kyllä se on sillä nyt vajaa kymmenen vuotta lumikasoja siirrellyt, kotitarve puita ajellut ja sirkkeliä pyöritellyt. Siihen on ed. omistaja asentanut valtran etukormaajan ja lumikauhan.
Sähkö ongelmia lähinnä ja jotakin häikkää noissa takanavoissa tai jotain. Kuvista näkee tuon rakenteen, sillä meinas aluksi vaan akselit pyöriä, mutta navat ja vanteet ei... Mitä lie tehnyt, liekö pelkkä pulttien kiristely auttanut ku ei oo nyt mitään tommosta raportoinut.
Googlella löytyi tuommonen keskustelupalsta:
http://www.masinistit.com/index2.htm
Google löysi sieltä jotain vanhaa belarus keskustelua... Yksimielisiä olivat lähinnä pitkän akselivälin aiheuttamasta suuresta kääntösäteestä. Hankaloittaa lumitöitä. Toiset moittii ja toiset kehu etuvendon kestävyyttä jne jne. penkokaa itse

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Noita Belaruksen varaosia olen nähnyt runsaasti Viron traktori ym. farmeriliikkeissä. Siellähän ei juuri muita traktoreita ole vieläkään käytössä, ilmeisesti taas päinvastoin tuon varaosasaatavuuden takia. Itse en ole niissä ainakaan nähnyt muiden kuin Belaruksen (siellä MTZ) osia.
toi Belarushan on on Minskin Traktor Zavodin tuote

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuota, onkohan tuon sivun tekijällä historian tiedoissa aukko:samarai kirjoitti:Noita Belaruksen varaosia olen nähnyt runsaasti Viron traktori ym. farmeriliikkeissä. Siellähän ei juuri muita traktoreita ole vieläkään käytössä, ilmeisesti taas päinvastoin tuon varaosasaatavuuden takia. Itse en ole niissä ainakaan nähnyt muiden kuin Belaruksen (siellä MTZ) osia.
http://www.iol.ie/~manister/tractortrou ... orx7c.html
Tuolla kun siirtää hiiren MTZ50/52:n päälle niin tulee teksti joka väittää sen olevan kopio vm.-48 John Deeristä???
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Toveri Sladimir
- Lada-Jussi
juma, paljon mielenkiintoista tietoa, oliskohan Belarus kaupoillekin paremmat ja kannattavammat markkinat etelänaapurissa? Huvikseni olen pörssistä seuraillut Belarus markkinoita ja ei niitä hirmuisesti ole saatavilla pari/lehti.

Belarus
Kuuleppa jussi minkä numeroista mainaat onko 405, 505 ,525 ja niin edeleen.Meillä on ollut vuesta 1981 heinäkuusta sama kone tyyppi 505 eli takavetonen. Koneremontti tehtiin vasta 1999 siksi että kansi oli niin kiero,oli etukammio diesel 65 hv uusi kansi on suora ruisku noin 85hv ja maksoi 3000mk täydellinen.Belaruksessa käy osat osommasta piennempään ja päin vastoin.Ja on ohjaustehostaja,hyvä kone on vieläkin maanviljely työssä,Ja talvella lumen linkouksessa,ajo tunti määrää en nyt juuri muista mutta paljon niitä on.Se pienin kone on ilmajäähytteinen,koneita myy suomessa agri kymi paikkakunta taisi olla kouvola.Ja maahan tuonti myös,koneviestissä oli testi tässä taannoin otsikolla.Raakaa voimaa ronskeille miehille.Onhan se paljon halvempi kuin länsimaiset,mutta samat työt on tehty ainakin meillä.Eihän hyvää saa halvalla,muualta kuin R kioskilta irtokarkkia.Tyyppi numerot on varmasti muuttuneet ajan kuluessa,en mie osaa muuta sanoa kuin samat hommat sillä tekee kuin muillakin.Ja varaosia saa melko halvalla,käyppä osoiteesa http://www.agkri kymi.fi siellä on uusia ja käytettyjä.Ja vielä on yksinkertasia koneita korjata. Onnea ja menestystä tulevassa konehankinassa. PS mie urakoin 9v lumi hommia eikä koskaan ollut mitään isompia vikoja