1200->1600

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
stalin

1200->1600

Viesti Kirjoittaja stalin »

tuleeko mitää ongelmia ku heittaa 1200s ton 2106mallisen konee?? sopiiko virranjakajat keskenään??
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ei sovi virranjakajat.
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

No, mitenkäs muuten, eli muut osaset?

Luonnollisesti kampura, veivit ja männät eri tavaraa, kuten myös jakajan akseli ja ketjun pituus eri mitoissa. Kannen tiedän olevan sama.

Kiinnostaa koska irrallaan 1200 kone, siitä jos siirtäisi tuohon tulevaan 1600 lohkoon (siis PELKKÄ lohko) puuttuvat himmelit, ilman että varaosa-autosta ottaisi 1500 koneen pois keulilta.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Veivit on samat kaikissa koneissa :)

1500 ja 1200 männätkin samat, 1300 remmikoneen männät hyviä viri aihioita venttiilikoloineen tohon 1600 jos nostaa puristuksia lohkoa höyläämällä..

1500 & 1600 & 1700 sama isku mutta 1700 kampurassa saattaa olla enempi vastapainoja mutten ole ite nähnyt (toisenkäden tietoa)

1200 ja 1300 sama kampiakseli

Nokka-akseli sama kaikissa jne

Remmikoneessakin samat nokka ja kampiakseli
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Aivan, veivit samoja. Tuli ajatusvirhe, itse kun en aio Ladan veivejä käyttää.

Nuo arpatin mainitsemat erot kyllä tiesin, tarkoitinkin lähinnä jakopään ym. osia.
Eli ovatko Ladan 1200 ja 1600 moottoreiden osat (poislukien männät, veivit, kampura, jakajan akseli, kansi (täydellinen), nokkaketju) keskenään vaihtokelpoisia?

Tuli äskettäin mieleen että Motonetin listaa olisi kannattanut vilkaista, sieltähän löytyi vastaus. Jakopään rattaat samat ym. (en tiedä miksi muuta luulin)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ketjukoneissa on just erona 1,2/1,6: männät, kampura, jakajan akselin pituus, nokkaketju.

Sitten jotain pikkueroja on alkupään koneissa ollut, kuten kansi muuttui kaikkiin yhtenäiseksi kun 1,3/1,6 koneet tuli markkinoille. Lisäksi alkupään 1,5 koneissa on ollut erilainen ratas joka pyörittää jakajaa ja öljypumppua, tällä rattaalla oli mahdollista käyttää pikkukoneen jakajaa.

Kampiakselin hihnapyörä on jossakin vaiheessa muuttunut, mutta sehän on kaikissa sama. Vanhempi on mun muistaakseni 50 grammaa kevyempi. Sitten 1,7 koneessa on kahdeksan vastapainoa eli pitäisi olla parempi virityskäytössä?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

samppa750 kirjoitti:Aivan, veivit samoja. Tuli ajatusvirhe, itse kun en aio Ladan veivejä käyttää.
Tuleeko pikkulohko isolohkon akselilla vai minkä takia eri veivit ja mitkä veivit muuten?
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

1600 lohko S2 Audin männillä ja veiveillä. Audin veivit (144mm) koska männän puristuskorkeus n. 32mm ja tappi 20mm (Ladassa 22mm).
Eli olisi jäänyt Ladan veiveillä aika paljon matkaa kanteen ja olisi joutunut holkittamaan kangen yläpäät.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

samppa750 kirjoitti:1600 lohko S2 Audin männillä ja veiveillä. Audin veivit (144mm) koska männän puristuskorkeus n. 32mm ja tappi 20mm (Ladassa 22mm).
Eli olisi jäänyt Ladan veiveillä aika paljon matkaa kanteen ja olisi joutunut holkittamaan kangen yläpäät.
Minkä kokoset noi männät on ja mikä on kangen alapään mitta? Kankisuhteeksi tulee hiukan parempi 1.7 -> 1.8 noilla veiveillä :P
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Männät on 80.98mm. Kankien alapäätä en ole mitannut, kampiakselin kaula Audissa n. 47.7mm ja taasen Ladassa n.47.8mm eli hiottavaksi menee. Kaulan leveyskin oli onneksi tarpeeksi suuri eli ei tarvitsekaan kaventaa
kankia.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

samppa750 kirjoitti:Männät on 80.98mm. Kankien alapäätä en ole mitannut, kampiakselin kaula Audissa n. 47.7mm ja taasen Ladassa n.47.8mm eli hiottavaksi menee. Kaulan leveyskin oli onneksi tarpeeksi suuri eli ei tarvitsekaan kaventaa
kankia.
Mahtaisko tulla halvemmaksi hioa ne kanget ladan laakerille sopiviksi vai onko laakerien lukitukset lainkaan samanmoiset? Tai no en tiedä sitten mutta voisin kuvitella että toi akselin hiotus olis kalliimpaa mutta ei mitään hajua hinnoista kummankaan operaation suhteen :oops: Mutta tuli ny mieleen tollanenkin vaihtoehto jos mohdollinen toteuttaa niin olis kiva tietää.. Ja jos hinnoista tulis tietoa niin olis vertailupohjaa muihin koneistamoihin :wink:

Mitäs noi audin hilut kustansi ja mistä hommasit? Hmm toi S2 audi ei kyllä paljoa sano, Mikäs vm ja konekoko :oops:
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Kaulojen hionta n. 10 euroa per kaula, eli ei mielestäni kallis. Näin ainakin Häihälällä Sarankulmassa. Audin laakereiden hinnasta ei ole tietoa.

Esim. Audin 200- sarja, semmoisissa koneissa noita mäntiä kuin AAN, 3B, ABY, ADU. Kaikki koneet 2226cc, ahdettuja viitoskoneita. Tehot välillä 220-316hv, vakiona. Audimiesten mukaan n. 100hv/sylinteri kestävät nuo himmelit eli varaa jää turhankin paljon...

Ei olleet ilmaiset, hieman vajaa 400 euroa koko satsi. Silti halvemmat kuin esim. Wisecot. Ffp-motorsportin foorumin kautta ostin, siellä on paljon tarinaa
kys. osista ahdinkäytössä.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

samppa750 kirjoitti:Kaulojen hionta n. 10 euroa per kaula, eli ei mielestäni kallis. Näin ainakin Häihälällä Sarankulmassa. Audin laakereiden hinnasta ei ole tietoa.
No ei se sitten kauhee hinta no ehkä peilasin tota ladan alakerran hintaan taannoin :roll:
samppa750 kirjoitti: Esim. Audin 200- sarja, semmoisissa koneissa noita mäntiä kuin AAN, 3B, ABY, ADU. Kaikki koneet 2226cc, ahdettuja viitoskoneita. Tehot välillä 220-316hv, vakiona. Audimiesten mukaan n. 100hv/sylinteri kestävät nuo himmelit eli varaa jää turhankin paljon...

Ei olleet ilmaiset, hieman vajaa 400 euroa koko satsi. Silti halvemmat kuin esim. Wisecot. Ffp-motorsportin foorumin kautta ostin, siellä on paljon tarinaa
kys. osista ahdinkäytössä.


Täytynee kaydä lueskelemassa, kiitos... Olisko kuvaa tai mittoja noista hilppeistä, puristuskorkeus, paino, männänrenkaat ja männänrengasvälit ja mitta I renkaasta lakeen... Männälaen muoto?

Männät 5 kpl 400 eur? Mitäs kanget kustansi ja löytyykö käytettynä/uutena mihin hintaan?
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Siis 400 euroa koko satsi, eli neljä mäntää ja neljä kankea. Käytettyjä kaikki , ei ainakaan mittaillessa ollut sanottavaa kulumista.

Puristuskorkeus 32.8mm, laessa n.1mm syvä ja 6mm halk. kuppi. Venttiilinkolojen välissä laen reunalla n. 1mm korkea pieni korotus, en osaa paremmin selittää.

Katsoppas tuolta Viritys & modifiointi tuo "alakerta" jutun alareuna, siellä on reitti Mahlen mäntäluetteloon. Löytyy kys. männän kuva ja mitat.

Itsellä ei ole nyt lähettyvillä mäntiä, voin mitata kun käyn tallilla. Painosta ei vielä tietoa, itse punnitsen vasta madalluksen jälkeen kun kanki/mäntäpaketteja punnitsen ja "tasapainotan".
DieselBeliever

Viesti Kirjoittaja DieselBeliever »

samppa750 kirjoitti: Itsellä ei ole nyt lähettyvillä mäntiä, voin mitata kun käyn tallilla. Painosta ei vielä tietoa, itse punnitsen vasta madalluksen jälkeen kun kanki/mäntäpaketteja punnitsen ja "tasapainotan".
Joko oot päässy sovittaan uusia sisuskaluja lohkoon? Eli sopiiko varmasti?
Paino kiinnostaa minuakin, eli meneekö tasapainottaminen vaikeeksi(tarvii lisätä painoa vastapainolimppuihin rankemmin)?

Itsekin etsiskelen sopivia mäntiä/kankia 1600:seen lohkoon ja nyt olisi tiedossa juurikin tuollaisen Audi S2:en hilppeet.
Kuullostais todella hyvältä vaihtoehdolta jos tuossa sais koko paketin sopimaan pienellä poraamisella ja kammenkaulojen kevyellä hiomisella.

Kuvia tuosta projektista ois kiva nähdä jos vain siihen on mahdolisuudet!
Vastaa Viestiin