Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Olen laittanut ukon -95 sedania, jolla ajettu ainoastaa 21tkm leima-/ajokuntoon pitkän seisonnan päätteeksi.
Nyt vielä vikana on jäähdyttimen puhallinmoottorin toimimattomuus ja pyyhkijöissä toimii vain yksi nopeus.
Releen paikalle kun laitoin hyppyjohdon niin puhallin lähtee pyörimään.
Sulake, rele, puhallinmoottori kunnossa, mutta releelle ei tule herätettä/signaalia.
Kysyisin siis, että missä sijaitsee puhallinmoottorin lämpötila-anturi/kytkin?
Venäjää kun en ymmärrä, niin hankala löytää konkreettista tietoa.
Nyt vielä vikana on jäähdyttimen puhallinmoottorin toimimattomuus ja pyyhkijöissä toimii vain yksi nopeus.
Releen paikalle kun laitoin hyppyjohdon niin puhallin lähtee pyörimään.
Sulake, rele, puhallinmoottori kunnossa, mutta releelle ei tule herätettä/signaalia.
Kysyisin siis, että missä sijaitsee puhallinmoottorin lämpötila-anturi/kytkin?
Venäjää kun en ymmärrä, niin hankala löytää konkreettista tietoa.
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Anturi on jäähdyttimen vasemmassa reunassa.

Edit: Ja jos on gm-ruisku niin en nyt ihan varmasti muista että oliko näissä jo ohjaus moottorinohjaimen kautta vaiko vielä tuolla perinteisellä anturilla.

Edit: Ja jos on gm-ruisku niin en nyt ihan varmasti muista että oliko näissä jo ohjaus moottorinohjaimen kautta vaiko vielä tuolla perinteisellä anturilla.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Kiitos vastauksesta.
Koneessa on juurikin GM ruisku. Packard electric lukee johtosarjan lapussa.
Yritin anturia etsiä myös jäähdyttimestäkin mutta en tahdo löytää. Sylinterikannen päissä on 1-napaiset anturit ja kannen sekä termarin välissä on 2-napainen anturi, joka taitaa olla ECU:n ohjaukseen. Vaihteiston päädyn 1-napainen anturi on ainakin mittaristolle. Mutta vielä kun löytyisi tuo viallinen anturi.
Koneessa on juurikin GM ruisku. Packard electric lukee johtosarjan lapussa.
Yritin anturia etsiä myös jäähdyttimestäkin mutta en tahdo löytää. Sylinterikannen päissä on 1-napaiset anturit ja kannen sekä termarin välissä on 2-napainen anturi, joka taitaa olla ECU:n ohjaukseen. Vaihteiston päädyn 1-napainen anturi on ainakin mittaristolle. Mutta vielä kun löytyisi tuo viallinen anturi.
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Jos jäähdyttimestä ei anturia löydy niin silloin ecu ohjaa puhallinta eli sille ei ole erillistä anturia. Tuo 2-napainen (kelt. ja vihr. johdot) termarin vieressä oleva anturi ohjaa ruiskua ja tuon mukaan myös ohjataan puhallinta. Puhallin lähtee käyntiin vasta jossain n.105 asteen paikkeilla eli lämmöt saa nousta melko korkealle. Moottorinohjaimelta pitäisi tulla musta-punainen johto releen ohjaukselle ja ohjain maadoittaa tuota relettä. Releen ohjausvirran pitäisi kytkisten mukaan tulla sulakkeen 6 kautta.
Ja olethan testannu tuon releen että on varmasti toimiva? Meinaan kun releen ohittamalla puhallin pyörii muttei releen kera. Et maininnut että olisit kokeillu toisella releellä.
Se sylinterikannen päässä oleva lämpöanturi on tosiaan pelkästään mittarille.
Jos lontoon kieli taipuu niin kannattaa hommata lada shopista tuo korjaustikku. Löytyy melko kattavat ohjeet tähän gm-ruiskuun ja toki muihinkin.
Perussähköt on samat niin tämän kytkiksen pitäisi toimia vianhaussa kohtuu hyvin.

Ja 110 mallin ruiskun kaavio käy taas itse ruiskun osalta muuten paitsi sulakerasian ja mittariston osalta.

Ja olethan testannu tuon releen että on varmasti toimiva? Meinaan kun releen ohittamalla puhallin pyörii muttei releen kera. Et maininnut että olisit kokeillu toisella releellä.
Se sylinterikannen päässä oleva lämpöanturi on tosiaan pelkästään mittarille.
Jos lontoon kieli taipuu niin kannattaa hommata lada shopista tuo korjaustikku. Löytyy melko kattavat ohjeet tähän gm-ruiskuun ja toki muihinkin.
Perussähköt on samat niin tämän kytkiksen pitäisi toimia vianhaussa kohtuu hyvin.

Ja 110 mallin ruiskun kaavio käy taas itse ruiskun osalta muuten paitsi sulakerasian ja mittariston osalta.

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Kokeilin kyllä toisellakin releellä ja testasin releen myös sähköllä. Viimeksi kun käytin moottoria kuumaksi niin Infrapunamittari näytti noin 100 astetta ja puhallin ei lähtenyt päälle. Voiko olla että en vaan sitten ole uskaltanut käyttää tarpeeksi kuumaksi? Parilla kerralla alkanut jo tulla kiehumis kuplia säiliöön (Tosin säiliön korkki ei pidä painetta. Se pitäisi vaihtaa uuteen jos sellainen löytyy jostain). Termostaatin vaihdoin varoiksi, sen pitäisi ainakin toimia oikein. Kone on alumiini kannella niin on pieni pelko, että jos puhallin ei lähdekkään päälle ja kansi vauroituu. Länsiautoihin joihin olen tottunut niin niissä puhallin lähtee päälle reilusti ennen 100 astetta.
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Korkinhan saa Lada expertiltä.
https://www.lada.expert/paisuntasailion ... maraan-110
https://www.lada.expert/paisuntasailion ... an-110-org
Koneen pitää todellakin käydä kuumana ennenkuin flekti lähtee päälle. Itekkin ekan ruisku samaran kanssa pelkäsin että keittää tuo ennemmin kuin pyöräyttää flektin vaan kyllä se sieltä lähti pyörimään.
Nykyään länsiautoissakin flekti lähtee melko myöhään päälle mutta mittari (jos sitä edes on) voi olla stabiloitu näyttään sitä noin 90 astetta. Mittari nousee vasta kun mennään todella lähellä keittämistä. Vanhemmissa länsiautoissa samoin kuin Ladassakin flektin anturi oli jossain 92-95 paikkeilla.
Tuo oma pösökin niin mittari näyttää pitkälle yli 90 ennenkuin flekti lähtee päälle.
https://www.lada.expert/paisuntasailion ... maraan-110
https://www.lada.expert/paisuntasailion ... an-110-org
Koneen pitää todellakin käydä kuumana ennenkuin flekti lähtee päälle. Itekkin ekan ruisku samaran kanssa pelkäsin että keittää tuo ennemmin kuin pyöräyttää flektin vaan kyllä se sieltä lähti pyörimään.
Nykyään länsiautoissakin flekti lähtee melko myöhään päälle mutta mittari (jos sitä edes on) voi olla stabiloitu näyttään sitä noin 90 astetta. Mittari nousee vasta kun mennään todella lähellä keittämistä. Vanhemmissa länsiautoissa samoin kuin Ladassakin flektin anturi oli jossain 92-95 paikkeilla.
Tuo oma pösökin niin mittari näyttää pitkälle yli 90 ennenkuin flekti lähtee päälle.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
-
- Viestit: 2013
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Minulla Kalina keitti katsastuksen OBD-testin aikana.Kun sain nesteet sisään ja ajellut olen tuhantisen kilometriä epäilen että säiliön korkki oli löysällä jolloin lämmöt ei päässeet nousemaan satasen yläpuolelle vaan... 

2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Tuossa lauantaina käytin konetta niin, että ECU:n lämpötila-anturi näytti yli 105 astetta ja jäähdyttimen yläpää 110 astetta IR lämpömittarilla kun katsoin. Mittariston mittari näytti lähes punarajaa. Puhallin siltikään lähtenyt päälle. Nesteet vaan alko nouseen säiliön korkin kohdalle ja silloin päätin sammuttaa.. Voiko olla mahdollista että tuo 2-napainen anturi toimii, mutta mittaa väärin josta ECU ottaa tiedon? En enään keksi muuta selitystä. Pitää varmaan ladapowerilta virosta tilata korkki ja 2-napainen lämpötila-anturi. Anturia ei osoittamaltasi sivulta saa.
Re: Jäähdyttimen puhallinmoottori vika - 21099
Näyttäis olevan oikea. Pitää pistää tilaukseen.