Eli eli, akku vuotaa tyhjiin parissa päivässä, jos ei aja. eli joka päivä kun on liikenteessä ei ongelmaa, mutta viikonlopun (pe-ma) seisoo niin akkussa virtaa edes sen vertaa että valot syttyisivät kun lyö "virrat" päälle avaimella. vaivannut viimeisen vuoden ajan tämmöinen. Itse en ole löytänyt mitään vikaa, eikä sen puoleen merkkikorjaamossakaan löydetty muuta vikaa kuin akku oikosulussa (akku joka oli 3 viikkoa vanha). Eli korjaamolla vaihdettiin sitten uusi akku. Pari kuukautta ilman mitään ongelmia, mutta sitten iski viikonloppu viihteelle ja autolla ei ajettu ja taas akku tyhjänä. Mikä olisi semmoinen mahdollinen mitä kautta se voisi vuotaa se virta? Onko kellään vastaavaa vikaa ollut? Pitänee vissiin vain iltaisin ottaa akun kengät irti
Laturikin juuri keväällä vaihdettu kun uuteen kun halavalla sai
yhdellä kaverilla oli toi sama ongelma 95 i:ssä aikoinaan monta vuotta (autoa ei enää ole) ja ei saatu vikaa koskaan selville. Sama juttu; akku uusi ja laturi, mutta virrat hävisi pitempään seistessä. Laturin viallinen diodisiltahan aiheuttaa tällaisen ilmiön, mutta laturikin vaihdettiin uuteen ja sekään ei auttanut. Ei tarvinnut akkuvaraajalla lataa kuin 10 min. niin heti pörähti. Mystinen juttu. Joku vuotohan se on mutta missä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Eikös nuo vuodot käy ilmi kun mittaa akun jännitteen ensin niin,että akkukengät on irti ja sen jälkeen kenkien ollessa kiinni.Jos on eroa,niin jostain purkaa akkua.Useinhan stereoasennuksista löytyy syyllinen.
Itsellä SL tekee tuota samaa. En sit tiedä mikä ne ampeerit syö. Mutta olen aina repinyt miinus narun akulta irti kun auto on jäänyt seisomaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vian voi mitata amppeerimittarilla.Kytke amppeerimittari akun navan plussaan.Irroita yksitellen sulakepesän sulakkeet.Siinä vaiheessa kun virta tippuu on viallinen ryhmä löytynyt.Erota laturi kengästään ja mittaa vuotaako tasaussuuntaussilta.Tarkista,että akun kansi ei ole likainen,eikä virta kierrä suoraan napojen välillä.Virran ei tarvitse olla kuin 0,5 amppeerin luokkaa,niin parissa päivässä akku on tyhjä.Tietysti yksi konsti on ostaa autotarvikeliikkestä päävirtakytkin.
Eikä ole pois suljettua, että uusi akku oisi viallinen. Itse piti tänä syksynä vaihtaa melkein uusi(päällä sama hintalappu, ku mitä varaosaliikkeen akuissa, hintakin sama) kun ei yön pakkasessa seisomisen jälkeen startannut. Harmi ku ei auton mukana tullut akun kuittia, eivät ruvenneet liikkeessä millekkään ilman sitä
Hehkulampulla voisi myös yrittää paikantaa minkä sulakkeen takana ongelma piilee (jos on yleensäkään sulakkeen takana). Sulake pois ja hehkulamppu tilalle, jos virtaa menee ko sulakkeen paikalta läpi, alkaa lamppu palaa.
Voisi yrittää vaikka tällaisella lasiputkisulakkeen näköisellä lampulla, ainakin olisi helppo saada se siihen sulakkeen napoihin siksi aikaa. Tarpeeksi pienitehoinen lamppu joka tapauksessa, ajovalonpolttimo ei sano mitään jos vuotovirta ei ole ampeereja.
Mitenkäs muuten tuo laturi? Kun en tiedä Samarasta, vaihtuiko säädin samalla?
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
sulakkeiden takaa löytyi yksi vika, töötti joka ei ole toimnut vuosiin...ja tööttinamiska siis ratissa jumissa, eli ilmeisimmin sitä kautta päässyt purkautumaan voi elämä. edes tullut mieleen jotta voisi siihen olla yhteydessä kun ei kerta räikkä soi.
kiitoksia neuvoista. eiköhän tässä kohta taas apua tarvitta kun yksi vika korjaantuu niin aina ilmestyy uusi tilalle
Vuotovirtaa voi kätevämmin hakea pihtiamppeerimittarilla.Mittarissa on painikkeella avattavat leuat,joiden sulkemisen jälkeen virta voidaan mitata .Mittaus on kätevä,koska sähköjohtojen irroittamisia ja uudelleenkytkemisiä mittariin ei tarvita.Yleismittarillakin voi laturin vuotovirtaa hakea,mutta siinä joutuu kytkemään yleismittarin laturin ja akun välille oikeanapaisesti.Laturin diodisiltaa en menisi ennen näitä mittauksia mittaamaan.
autoissa on tavattu seuraavanlaisia vuotovirtoja:
-jonkun sähkömoottorin (penkki tms) painike jumissa,jonka johdosta moottori päällä.
-laturin herätevirta otettu muualta kuin virtalukon takaa.
-äänentoistolaite kytketty väärin.
-vuotovirta huonon eristeen kautta runkoon.
-likainen akun kansi
-sakkautunut akku,jolloin akun kennot sisätä oikosulussa (vanha akku)
-päällä oleva sisätilan tai peräkontin valo,jota kesäsen,kirkkaan sään takia sitä ei huomaa.
Radio kuluttaa kokoajan virtaa kun se on valmiudessa,ja kello päällä.
Miten radio voi olla väärin kytketty,että se kuluttaa virtaa normaalia enemmän ??
Kanttikuski kirjoitti:Radio kuluttaa kokoajan virtaa kun se on valmiudessa,ja kello päällä.
Miten radio voi olla väärin kytketty,että se kuluttaa virtaa normaalia enemmän ??
Siten että se sähköanteenin/vahvistimen herätevirta johto on vedetty samaan nippuun kuin muutkin plus johdot. Tällöin radion pääteasteet yms. saa sitä pitkin virtaa, vaikka radio virtakytkimestä samutettaisiinkin. Tietenkään ei päde kaikkiin soittimiin, mutta esimerkiksi näin sen radion saa lepotilassa kuluttamaan satoja milliamppeereja kymmenien siasta
Kanttikuski kirjoitti:KIITOS .Pitää alkaa irrottelemaan radiota,ja tutkia johtoja.
Tämä radio on sellainen,ettei siitä saa virtaa kokonaan pois nappulasta.
Mulla oli ainakin oli kun ostin tuon auton samaran 2001 kesällä. Niin radio oli takapäästä ,minne johdot tulee täysin oikosulussa ja akku aina tyhjä. Oli niin sanoituilla laattaliittimillä,kun radion painoi reikään paikoilleen,niin johdot vääntyivät ja vastas toisiinsa.
Mitä mulla on noita akun purkautumisia ollut, niin peiliinpä saa katsoa. Ei tosin enää nykyvuosina, kun en enää juurikaan itse elektroniikkaa tms. autoihin asentele, en omiin enkä etenkään muiden autoihin. Omiin tuli aikoinaan tehtyä välillä ihmevirityksiä. Ja akkukin pääsi välillä tyhjäksi. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää...
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)