VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Tuli tossa huutokaupasta napattua vimosepääle Niva itselle vuodelta 1982. 2 vuden leimalla. Eli surutta saa päästellä. Hiukan arvellutti silti lähteä ajamalla noutamaan moista kampetta. Mutta vastassa oli positiivinen yllätys. Kaikin puolin kunnossa oleva laitos ja vaihteet ja muut tarpeellinen palee paremmin kuin tehtaalta tullessa. Matkaa tuli heti kättelyssä 250km ja Niva yllätti positiivisesti ajo-ominaisuuksilla. Kulutuskin oli maltilliset 9.4l/100km mikä myös yllätti. Kyseessä kun on 4-vaihteinen kampe.

Hiukan olen lukenut ihmisten moitteita Nivasta niin ennakkoluulot oli ajoltaan kaikkea tärylätkästä maataloustraktoriin ja kulutuskin pitäisi olla sama kuin 6l V8:lla, mutta aika huuhaa puhetta. Eihän autoa toki voi verrata nyky autoihin, mutta ottaen huomioon iän niin oikea luksus auto. :lol:

Tulihan se auton metsässä kulkukin heti koitettua ja tuli runnottua auto niin pahaan paikkaan ettie omin voimin saanut enään mihinkään. Sillä reissulla kulutuskin nousi aika tähtitieteelisiin lukemiin. Taisi mennä 48km reissulla vajaa 25l bensaa, mutta toki autosta otettiin kaikki hevosvoimat mitä 1600 myllyssä on vielä jäljellä niin käyttöön.

Nettiä selaillessa tuli vastaan etuvedon poiskytkentä lisäosa (vai miksi sitä nyt voi sanoa) ja tuumasta toimeen panin tilaukseen josko saisi hiukan vielä tuota matkakulutusta pienemmäksi. En tiedä onko muilla kokemusta sellaisesta. Milelläni ottaisin mielipiteitä vastaan.
Heti kun osa tulee niin samalla vaihdan vaihde-, jakolaatikon öljyt ja myös etu- ja takaperän. Myös moottori ölyt samaan rahaan. Samalla nosturilla käyttäessä vähän katsella jos löytyy väljiä osia niin pistää päivitellen niitä. Auto tuntuu hiukan vempulat loppupeleissä. Olisiko vielä jotain millä voisi saada ominaisuuksia parannettua. Bensan kulutus seviää jossain kohtaa tarkemmin. Mahtaako kaasarin vaihto olla järkevää

Autoa en ajatellut korottaa ja alla on nyt hiukan rouheemmalla kuvoilla olevat renkaat. Auto on tarkoitus pitää työjuhtana ja sillä kuljetaan eninmäkseen huonolla tiellä ja välillä poiketaan myös tieltä metsään.
1000016382.jpg
1000016383.jpg
Viimeksi muokannut Pehtoori-JJ, 22.2.2025 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pehtoori-JJ kirjoitti: 21.2.2025 21:32Bensan kulutus seviää jossain kohtaa tarkemmin. Mahtaako kaasarin vaihto olla järkevää. Autoa en ajatellut korottaa ja alla on nyt hiukan rouheemmalla kuvoilla olevat renkaat.
Niva kuluttaa aina polttoainetta kun se on käynnissä, ja edelleen niistä miljoonista Ladoista mitä on kaasutin tekniikalla tehty on omilla kaasuttimilla. Se kaasutin toimii kun se on kunnossa, polttoainetaloutta voi suuttimia optimoimalla muuttaa. ( eipä se vanha sohlo weeperi millä tahansa suuttimilla vie yhtään vähempää, eikä ole yhtään tehokkaampi). Ja polttoaineenkulutus nousee varmasti, kun aletaan nostaa ja renkaita suurentaa.

ps. weperistä vielä. Omakohtaisesti "leikki-autossa" oli optimoitu oma kaasutin, vuosien hypetystä seuranneena ajattelin kokeilla. Tilasin huolletun weeperin optimoiduilla suuttimilla, mitään parannusta ei "persedynolla" huomannut. Sitten yritin hypettäjiltä kysellä että mitä?? Niin vastaus oli että sinä olit säätänyt sen alkuperäisen kaasuttimen hyväksi. Siis siksi en ymmärrä miksi ei voi sitä alkuperäistä kaasutinta optimoida vaan mennään tuon jonkun merkki hypetyksen mukaan. Toki laitoin joskus 80-luvun alussa mopoonkin dellortton....
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

No juu eipä sitä kaasaria nyt heti ensimmäisenä tuu vaihdettua. Kunhan pohdiskelen asiaa. Toisaalta harrastelu mielessä voi jotain tehdä tulevaisuudessa. Ajan saatossa näkee nyt mihin se kulutus loppupeleissä sijoittuu, että voi olla ettei mitää tarvitse edes alkaa tekemään. Ja kyllä se tiedossa oli ostosta tehdessä, että joku toinen merkki voisi olla polttoaine taloudellisempi.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Sen verran tuli tänää päiviteltyä Nivaa, että sai vanhat kattotelineet jäädä eläkkeelle ja uudet vähän tukevammat tilalle. Tarkoitus olisi painaa suksiboxi katolle. Joka varmasti parantaa aerodynamiikkaa entisestään :lol: Saisi vain mukavemmin kuljetettua sahoja ja muita tavaroita siellä. Bensa kyllä haisee kapiinissa olkoot sahat ja kannut katolla tai kontissa.

Tarttee tässä nyt vain metsästää joku kohtuu edullinen boxi mihin mahtuu raivureita vähintään 2kpl sisälle
1000016398.jpg
1000016399.jpg
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2009
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hyvähän tuo Niva on tuollaiseen käyttöön. Pienenä autona ihan tarpeeksi ketterä menemään puiden välissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

1000016446.jpg
Tuli vaihdettua kaikki öljyt Nivaan. Muuten oli hyvät öljyt joka paikassa paitsi jakolaatikon öljyt oli hiukan tummat ja pientä metallia oli havaittavissa. Ei kumminkaan mitään isoja paloja tai lastua. Ajattelin jonkin aikaa ajella ja vaihtaa uudestaan jakolaatikkoon ölyn niin näkee miltä vaikuttaa.
1000016450.jpg
Samalla tuli vaihdettua etuvedon kytkentälaite. Oli kohtuu helppo . Jakolaatikkoa ei nostettu kokonaan pois vain vaihdelaatikko tiputettiin hiukan alas päin ja jakolaatikka myös tiputettiin hiukan, että sai vanhan osan pois. Sitten putsailut ja uusi tilalle. Lähes yhtä helppoa mitä voi ajatella. Kohtuu hyvä oli ajalla sulaa pikitietä. Kuten arvata saattaa jäisellä sivutella auto menee aikalailla luisussa :lol:
1000016447.jpg
1000016452.jpg
1000016456.jpg
Mettässä möyrinnän jälkeen ilmeni myös öljy vuoto. Vuoto tulee vaihdelaatikon ja moottorin liitoksesta. Öljy on tummaa niin kyseessä on moottori öljyä. Öljynpaineet on myös nykyisin aika matalalla jopa lähellä nollaa. Aikaisemmin näytti karkeesti sanottuna puolenvälin. Valo ei kuitenkaan pala ajaessa eikä tyhjäkäynnillä. Valo toimii kun virrat on päällä. Eli luultavasti syttyy jos alkaa vakava tilanne olemaan. Tuli tutkailtua ettei venttiilikopan tiiviste vuoda tai muutenkaan moottori. Voisiko vika olla kampiakselin takimmainen tiiviste? Joskus aikoinaan kanttilampussa vuosi, mutta siinä oli lisä oireena kytkimen luistaminen. Nivassa ei moista oiretta ole.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuinka ohuet moottoriöljyt laitettiin?? Jos autossa käytetty aina jotain paksua mineraaliöljyä ja nyt meni ohuet synteettiset niin on mahdollista ettei öljypumppu enää jaksa pitää täyttä painetta ja vuotoja voi ilmetä. Itse olen joihinkin vanhoihin laittanut jopa 20w-50 öljyjä joilla paineet ja vuodot ovat parantuneet. Nykyään öljyt ovat niin ohkaisia etteivät tällaiset 70-luvun moottori niitä aina sisällään pidä.
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

pressa kirjoitti: 25.2.2025 7:05 Kuinka ohuet moottoriöljyt laitettiin?? Jos autossa käytetty aina jotain paksua mineraaliöljyä ja nyt meni ohuet synteettiset niin on mahdollista ettei öljypumppu enää jaksa pitää täyttä painetta ja vuotoja voi ilmetä.
Teboilin Goldia 5W40 pistin. Vuoto oli havaittavissa jo ennen öljyn vaihto. Vuoto ja paine vika ilmesty metsässä käynnin jälkeen. Tiedä sitten mitä porsi reissulla. Mutta kai sitä tarttee laatikko käyttää irti ja tarkastaa tilanne.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Tuskin etuvedon poiskytkentä ilman napalukkoja polttoaineen kulutusta pienentää ainakaan paljoa. Kaikki etupään voimansiirron osat kun kuitenkin ajossa pyörivät mukana. Enempi kai kyseinen osa on suunniteltu siihen että voit talvella luisutellla takavedolla. Tosin Niva lyhyennä maastoautona ei välttämättä siihen ole paras mahdollinen.

Jos metsässä välillä poikkeat, niin jakolaatikkoon olisi hyvä löytää hitaammat välitykset. Kunnollinen lapio, maastotunkka ja lajitelma lankkuja kannattaa ehdottomasti pitää mukana. Etupään pohjapanssaria myös voi miettiä. Ei ensimmäinen kolahdus mitään hajota joten uskaltaa enempi maavaraa hyödyntää. Hinauspisteitä on hyvä miettiä/etsiä etukäteen ja jossakin vaiheessa vetokoukun maahan tarrautumiset alkavat tympiä eli otatko sen pois heti vai hetkenpäästä. Ainakin jos kärryä ei ole tarvetta hinata. Samoin myös pakoputkenpää voi osua maahan, jos on alkuperäisen pituinen. Peruuttaessa viimeistään sitten jotakin hajoaa pakoputkesta. Kannattaa etukäteen leikata pätkä putkesta pois. Tasauspyörästönlukot olisi tietysti myös hyvät, jos on tarvetta.

Kannattaa vaihtaa kytkimen käyttösysteemin (=hydraulinen) neste, jarruneste ja jäähdytysneste. Usein vanhoissa autoissa ne uusitaan (osin) vain silloin kun jotain hajoaa. Ei välttämättä hajoaisi (ruostuisi sisältäpäin), jos nesteet olisi edes joskus vaihdettu. Tarkista myös että etuperän kiinnitysruuvit ovat tiukasti kiinni.
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Tuskin etuvedon poiskytkentä ilman napalukkoja polttoaineen kulutusta pienentää ainakaan paljoa.
Juu eipä se luultavasti kauheasti muutu, mutta se selviää kyllä kun saa kilometrejä alle. Jos nyt edes litralla tippuu niin on jo paljon :D
Jos metsässä välillä poikkeat, niin jakolaatikkoon olisi hyvä löytää hitaammat välitykset.
Metsässä poikkeaminen on enimmäkseen talviteitä tai jotain kohtuu hyväkuntosia moton uria. Tuli jo koitettua huonot urat huonolla menestyksellä :lol: Tarkoitus ei ole harastaa offroadia. Mutta eipä niistä hitaammista välityksistä silti haittaa olisi.
Etupään pohjapanssaria myös voi miettiä.
Kyllä sellaista tuli jo suunniteltu ja jossain kohtaa jonkinlainen tulee.
Kannattaa vaihtaa kytkimen käyttösysteemin (=hydraulinen) neste, jarruneste ja jäähdytysneste. Usein vanhoissa autoissa ne uusitaan (osin) vain silloin kun jotain hajoaa. Ei välttämättä hajoaisi (ruostuisi sisältäpäin), jos nesteet olisi edes joskus vaihdettu. Tarkista myös että etuperän kiinnitysruuvit ovat tiukasti kiinni.
Nesteet on juuri vaihdettu. Tuli kaikki kiinnitykset katsottua nosturilla käydessä ja etuperä/akseli oli aika hepposasti kiinni ja jonkin verran löytyi väljää tukivarsista ja iskarit oli myös aika valmiit edestä ja takaa, myös jakolaatikon kiinitys oli aika hempula. Kaikki pistetään lähipäivinä kuntoon. Luultavasti takajouset olisi myös hyvä uusia tulevaisuudessa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Eilen hajos jakolaatikkosta juuri vaihdetusta osasta kepinkiinike. Oli jotain pa*ka valua/alumiinia misä lie intiassa tehtyä.
1000016527.jpg
Ei siinä sitten auttanut kun lähteä pajalle tekemään remonttia. Piti nostaa jakolaatikko pois ja vaihdettiin vanhasta osasta keppi tilalle.
1000016524.jpg
1000016525.jpg
Tuli myös samalla alotetettua seuraavaa remonttia. Alko pääseen sen verran purkamisen fiilikseen, että tuli myös vaihdelaatikko otettua pois. Sieltähän se öljy tuli kampiakselin stefasta. Eli arvaus osui kohdilleen.
1000016515.jpg
1000016517.jpg
Ei siinä sitten muutaku toivoa, että osat tulisi tänäpä perille niin pääsee stefan vaihtoon. Samalla tulee uusia puslia, iskarit ja muuta vaihdettavaa osaa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Eilen saatiin Niva taas ajoon. Kampiakselin stefa tuli vaihdettua ja öljyvuoto loppu siihen.
1000016550.jpg
1000016552.jpg
Myös jakolaatikkoon tuli vaihdettua kiinikkeet. Panhard-tankoon tuli myös puslat vaihdettua ja tuli todettua, että loput tukivarret saa odottaa myöhempää ajankohtaa. Myös iskareiden vaihto siirtyy samaan kertaan. Mutta eiköhän näin pärjää hetken aikaa.
1000016541.jpg
1000016554.jpg
Tuli myös vaihdettua toiset öljyt koneeseen ja paineet nousi kierroksilla vähän korkeammalle, mutta tyhjäkäynnillä lämpösenä on siellä nollan tuntumassa. Mutta eiköhän sillä pärjätä.
1000016530.jpg
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa, on näissä silti aina jotain pientä värkkäämistä (vaikka välillä näyttäisi että on jo kunnossa).
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Sulla näyttää olevan vielä ulosoton möykky vaihdelaatikon pohjassa. Sen kun ottaa pois ja laittaa tilalle takaveto Ladan vaihteiston pohjan (tai tekee itse uuden), niin saa lisää maavaraa. Ei ulosotolla mitään tee eikä sen perään ole kukaan kysellyt. En tiedä edes olemassa mitään työkalua minkä voisi edes ko. ulosottoon kiinnittää.

Toyotassa ulosottoon on voinut laittaa mekaanisen vinssin, joten ilmeisesti sen innoittamana ulosottoa on joskus vaadittu maastoautojen verohelpotukseen eli ei möykkyllä ehkä kannata vesilintua heittää, mutta tallin hyllyllä se on vähemmän haitalla kuin maastoauton pohjassa.

Kallistuksenvakaajaa en kuvista löydä. Ehkä remonttikuvissa se on vielä irti, mutta maantiellähän se kallistelua vähentää ja jos ei muuta niin siihen olisi helppo pohjapanssari kiinnittää vaikka päät irti leikkaisikin. Kallistuksenvakaajan kanssa maastossa Nivan kori seuraa etupyörien liikettä ja taka-akseli elää omaa elämäänsä varsin paljon päästen liikkumaan. Jos autossa ei ole tullutkaan enää kallistuksenvakaajaa mukana, niin miten auto on kallistellut maantiellä ja maastossa? Itsellä vakaaja on kiinni ja ajo-ominaisuudet ovat paremmat kuin mitä etukäteen odotin. Maastossa etupää ei ole hirveästi joustanut, mutta takapää senkin edestä että en ole kallistuksenvakaajaa kokenut ongelmana. Toki enempi ilman sitä etupää joustaisi, mutta harrastaa ja hauskaa voi pitää sen kanssakin.
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Hienoa, on näissä silti aina jotain pientä värkkäämistä (vaikka välillä näyttäisi että on jo kunnossa).
Sen oon huomannu että yhden vian korjaa niin melkein heti löytyy joku uusi. Mutta olen silti positiivisesti yllättynyt Nivasta maastossa ja huonommilla teillä.
Sulla näyttää olevan vielä ulosoton möykky vaihdelaatikon pohjassa
Kyllä se siellä vielä möllöttää. Mielessä on kyllä käyny sen pois ottaminen ja luultavasti jossain kohtaa sen otanki. Viimeistään siinä kohtaa kun jotain hajoo :lol: olis kyllä viis-lovineloota hallissa tyhjän panttina. Sitäkin oon miettiny jos painais sen ton neli-lovisen tilalle, mutta jos oikein muistan niin se oli aika soppakauha meininki vaihteiden kanssa. Nykyine laatikko on aika hyvän tuntunen.
Kallistuksenvakaajaa en kuvista löydä. Ehkä remonttikuvissa se on vielä irti. Jos autossa ei ole tullutkaan enää kallistuksenvakaajaa mukana, niin miten auto on kallistellut maantiellä ja maastossa?
En ole itse moista edes huomannut, että kallistuksenvakaaja puuttuu. Se luultavasti selittää auton erikoisen ajotuntuman.

Tänään tuli pari kertaa käytyä taas kohtuu pahassa paikassa ajamalla. Eikä jääty jumiin tällä kertaa. Tuli myös koitettua kuinka pitkälle pääsee pelkällä takavedolla. Niin kauan oli hyvä kun vauhtia oli eikä pysähtynyt hankeen. Paikalta lähtö ei kauheen hyvin onnistu. Kyllä arvostus nousee takaveto traktorin käyttäjiä kohtaan.

Puslien vaihto on kyllä aika työlästä hommaa. Kai siihenkin omat konstinsa on. Meillä oli sellane, että vanha tuli prässättyä pihalle jollain vempula prässillä ja uusi vedettiin narulla siihen reikään. Ei vielä saanu motivaatiota jatkaa sitä hommaa. Katotaan jos ens viikolla viittis sitä jatkaa. Iskarin kiinityski oli kans pirun piukassa eikä lähde suosiolla irti. Luultavasti pitää pilleillä lämmittää punahehkuun. Päivittelen siitä urakasta lisää tulevaisuudessa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Vastaa Viestiin