Rätirätirätiräti...
Nokkaketju rätisee pienemmillä kierroksilla vaikka olen ketjua koettanut kiristää ohjeiden mukaan. Autolla on ajettu 150 tkm ja luulisin että ne ketjulaahaimet pitää nyt sitten vaihtaa.
Ei ole aiempaa kokemusta työstä.
Varusteita työtä varten
on hommattu
jakopään koppatiiviste
jakoketjun kiristin
jakoketjun laahauskisko
kiristinkengän pultti
kampiakselin stefa
tarttisko vielä jotain osaa?
Missä iässä ketjupitäisi vaihtaa?
Kukas viitsisi selostaa homman kulun vinkkeineen? Tarviiko jäähdyttimen ja keula säleikön todella purkaa edestä?
kiitoss
nokkaketjun laahainten vaihto
Re: nokkaketjun laahainten vaihto
Juu, kyllä sen syylärin joutuu oikeastaan purkamaan edestä. Jos autolla on 200 tkm ajettu suosittelisin samalla uutta ketjua. Ei se vanha varmasti katkea mutta venynyt ketju pitää ääntä vaikka kiristimet olisivatkin uusia.
Aikoinaan vaihdoin kiristimet ja siitä juttua http://ktwww.pspt.fi/w11183/lada/jakoketju.html. Nyt kun kannesta lähti siivu ketju on taas löysällä...
Aikoinaan vaihdoin kiristimet ja siitä juttua http://ktwww.pspt.fi/w11183/lada/jakoketju.html. Nyt kun kannesta lähti siivu ketju on taas löysällä...
kokemuksia työstä..
No niin tuli sitten viikonloppuna tehtyä tuo ketjun ja laahainten vaihto.
Laahainten vaihto pelkästään olisi ehkä mahdollista tehdä ilman säleikön ja jäähdyttimen poistoa mutta hankalampaa se saattaa olla!.
Mutta ketjun vaihtoon jos ryhtyy ne pitää varmasti purkaa tieltä lisäksi konepelti on oikeastaan pakko ottaa pois ei hommasta muuten mitään tule kun pitää kurkkia pellin yli ja ali uutta ketjua kohdistaessa.
Vaikka lada on lujaa laatua ihmettelen sitä toista peltistä hempulin oloista laahainta. Motonetistä ostettu malli oli ainakin melko epätarkka sopimaan ja sitä joutui taivuttelemaan että se sinne paikalleen menee.
Vanhasta laahaimesta löytyi enää murusia ja ihme että ketjun väliin ei ollut mennyt tätä murskaa. Siihen olisi loppunut meno aika rusahtaen varmaan... Öljypohjassa oli metallikappaleita tuosta pellistä.
Vanhassa ketjussa ei ollut liitoskohtaa joten sekä ylä että keski ratas piti irroittaa. Keskirattaassa ei ollut ajoitusmerkkiä ja se piti piirtää siihen. Lisäksi ajoitusmerkit ei alkuaankaan olleet aivan viivotin kohdallaan.
Uutta ketjua piti useampaan kertaan mallata ennekuin se saatiin kireälle ja varmasti oikein. Homma on kaikenkaikkiaan sellainen että en siihen olisi ryhtynyt ilman kokeneemman konemiehen apua. Enkä sitä muun tasoisille suosittelekkaan.
Melkein kaikki tiivisteet lähtivät minun autossa ihme kyllä ehjänä irti mutta niitä kannattaa varuiksi silti olla.
Jousi kiristimen ruuvasin kokonaan irti ja sen voi asentaessa painaa sisään pöytää vasten. Sen vaihdoin samalla vaikka ei siinä vanhassakaan mitään rikki ollut. Siinä on muuten myös tiiviste jonka saatavuudesta ei minulla ole tietoa. Puristin siihen tuupista kovettuvaa tiivistettä..
Kannattaa myös olla varuillaan ettei asenna uutta ketjua väärinpäin jos on vahingossa tullut laitettua vaihde pakille pyöritys suuntaa katsoessa.
tästä mokasta tosin selvisi kääntämällä ketjulukon toisin päin.
Koneen äänet kyllä vaimeni reilusti entisestä rallatuksesta ja muutenkin kone jaksaa vetää paremmin. Mittarissa on nyt 148 000.. koetetaan päästä yli 200 sadan =)
Laahainten vaihto pelkästään olisi ehkä mahdollista tehdä ilman säleikön ja jäähdyttimen poistoa mutta hankalampaa se saattaa olla!.
Mutta ketjun vaihtoon jos ryhtyy ne pitää varmasti purkaa tieltä lisäksi konepelti on oikeastaan pakko ottaa pois ei hommasta muuten mitään tule kun pitää kurkkia pellin yli ja ali uutta ketjua kohdistaessa.
Vaikka lada on lujaa laatua ihmettelen sitä toista peltistä hempulin oloista laahainta. Motonetistä ostettu malli oli ainakin melko epätarkka sopimaan ja sitä joutui taivuttelemaan että se sinne paikalleen menee.
Vanhasta laahaimesta löytyi enää murusia ja ihme että ketjun väliin ei ollut mennyt tätä murskaa. Siihen olisi loppunut meno aika rusahtaen varmaan... Öljypohjassa oli metallikappaleita tuosta pellistä.
Vanhassa ketjussa ei ollut liitoskohtaa joten sekä ylä että keski ratas piti irroittaa. Keskirattaassa ei ollut ajoitusmerkkiä ja se piti piirtää siihen. Lisäksi ajoitusmerkit ei alkuaankaan olleet aivan viivotin kohdallaan.
Uutta ketjua piti useampaan kertaan mallata ennekuin se saatiin kireälle ja varmasti oikein. Homma on kaikenkaikkiaan sellainen että en siihen olisi ryhtynyt ilman kokeneemman konemiehen apua. Enkä sitä muun tasoisille suosittelekkaan.
Melkein kaikki tiivisteet lähtivät minun autossa ihme kyllä ehjänä irti mutta niitä kannattaa varuiksi silti olla.
Jousi kiristimen ruuvasin kokonaan irti ja sen voi asentaessa painaa sisään pöytää vasten. Sen vaihdoin samalla vaikka ei siinä vanhassakaan mitään rikki ollut. Siinä on muuten myös tiiviste jonka saatavuudesta ei minulla ole tietoa. Puristin siihen tuupista kovettuvaa tiivistettä..
Kannattaa myös olla varuillaan ettei asenna uutta ketjua väärinpäin jos on vahingossa tullut laitettua vaihde pakille pyöritys suuntaa katsoessa.
tästä mokasta tosin selvisi kääntämällä ketjulukon toisin päin.
Koneen äänet kyllä vaimeni reilusti entisestä rallatuksesta ja muutenkin kone jaksaa vetää paremmin. Mittarissa on nyt 148 000.. koetetaan päästä yli 200 sadan =)
ketju
ladan jakoketku olisi oltava yhtenäinen, ei liitoskappaletta!!
Ketjut venyvät 15000 ajon jälkeen varmasti,mutta mikäli ajettu synteettisillä öljyillä ,niin hyvinkin kelvollinen voi olla.
Laahaimia on erilaatuisia ja vasta kun saa osan käteen voi sanoa mikä
on!
itse ostin Tallinasta ketjun, piti olla hjuva. ajettu 40000 ja kiristimen tappi enään 1 mm tasosta.Ketjukiristin voi olla myös entinen,mutta ajellaan vaan ja kuunnellaan.
Ketjut venyvät 15000 ajon jälkeen varmasti,mutta mikäli ajettu synteettisillä öljyillä ,niin hyvinkin kelvollinen voi olla.
Laahaimia on erilaatuisia ja vasta kun saa osan käteen voi sanoa mikä
on!
itse ostin Tallinasta ketjun, piti olla hjuva. ajettu 40000 ja kiristimen tappi enään 1 mm tasosta.Ketjukiristin voi olla myös entinen,mutta ajellaan vaan ja kuunnellaan.
- Lada_Racing
- Viestit: 176
- Liittynyt: 24.9.2003 11:16
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: ketju
miksi ei liitosta???laurinko kirjoitti:ladan jakoketku olisi oltava yhtenäinen, ei liitoskappaletta!!
liitosasiaa
kun kiristin kuluu ja ketju uppoaa kiristimeen. tämä voi aiheuttaa sen sokan irtoamisen kun sokka pääsee kosketukseen laahaimen kanssa.
Ja jos vielä moottori pääsee pyörähtämään takaisin päin.
Mersun ketjussa on liitoshan tapahtuu niittaamalla ketjutapin pää, hyvä
systeemi.
Ja jos vielä moottori pääsee pyörähtämään takaisin päin.
Mersun ketjussa on liitoshan tapahtuu niittaamalla ketjutapin pää, hyvä
systeemi.
Ostin ketjun motonetista ja siinä oli tosiaan liitoskohta. Vanhassa alkuperäisessä ei ollut. Asensin lukkoleikarin selkä ketjunmenosuuntaan ja vielä ketjun takapuolelle kun juuri mielessä kävi että jos se johonkin hankaa niin ei siitä voimasta mene irrotussuuntaansa. NO täytyy toivoa että pysyy! Ketjun takapuolella on ainakin enempi tilaa.