nokkaketjun laahainten vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
1600SL

nokkaketjun laahainten vaihto

Viesti Kirjoittaja 1600SL »

Rätirätirätiräti...

Nokkaketju rätisee pienemmillä kierroksilla vaikka olen ketjua koettanut kiristää ohjeiden mukaan. Autolla on ajettu 150 tkm ja luulisin että ne ketjulaahaimet pitää nyt sitten vaihtaa.

Ei ole aiempaa kokemusta työstä.

Varusteita työtä varten
on hommattu

jakopään koppatiiviste
jakoketjun kiristin
jakoketjun laahauskisko
kiristinkengän pultti
kampiakselin stefa

tarttisko vielä jotain osaa?
Missä iässä ketjupitäisi vaihtaa?
Kukas viitsisi selostaa homman kulun vinkkeineen? Tarviiko jäähdyttimen ja keula säleikön todella purkaa edestä?

kiitoss
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: nokkaketjun laahainten vaihto

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Juu, kyllä sen syylärin joutuu oikeastaan purkamaan edestä. Jos autolla on 200 tkm ajettu suosittelisin samalla uutta ketjua. Ei se vanha varmasti katkea mutta venynyt ketju pitää ääntä vaikka kiristimet olisivatkin uusia.

Aikoinaan vaihdoin kiristimet ja siitä juttua http://ktwww.pspt.fi/w11183/lada/jakoketju.html. Nyt kun kannesta lähti siivu ketju on taas löysällä...
1600SL

kokemuksia työstä..

Viesti Kirjoittaja 1600SL »

No niin tuli sitten viikonloppuna tehtyä tuo ketjun ja laahainten vaihto.
Laahainten vaihto pelkästään olisi ehkä mahdollista tehdä ilman säleikön ja jäähdyttimen poistoa mutta hankalampaa se saattaa olla!.

Mutta ketjun vaihtoon jos ryhtyy ne pitää varmasti purkaa tieltä lisäksi konepelti on oikeastaan pakko ottaa pois ei hommasta muuten mitään tule kun pitää kurkkia pellin yli ja ali uutta ketjua kohdistaessa.

Vaikka lada on lujaa laatua ihmettelen sitä toista peltistä hempulin oloista laahainta. Motonetistä ostettu malli oli ainakin melko epätarkka sopimaan ja sitä joutui taivuttelemaan että se sinne paikalleen menee.

Vanhasta laahaimesta löytyi enää murusia ja ihme että ketjun väliin ei ollut mennyt tätä murskaa. Siihen olisi loppunut meno aika rusahtaen varmaan... Öljypohjassa oli metallikappaleita tuosta pellistä.

Vanhassa ketjussa ei ollut liitoskohtaa joten sekä ylä että keski ratas piti irroittaa. Keskirattaassa ei ollut ajoitusmerkkiä ja se piti piirtää siihen. Lisäksi ajoitusmerkit ei alkuaankaan olleet aivan viivotin kohdallaan.

Uutta ketjua piti useampaan kertaan mallata ennekuin se saatiin kireälle ja varmasti oikein. Homma on kaikenkaikkiaan sellainen että en siihen olisi ryhtynyt ilman kokeneemman konemiehen apua. Enkä sitä muun tasoisille suosittelekkaan.

Melkein kaikki tiivisteet lähtivät minun autossa ihme kyllä ehjänä irti mutta niitä kannattaa varuiksi silti olla.

Jousi kiristimen ruuvasin kokonaan irti ja sen voi asentaessa painaa sisään pöytää vasten. Sen vaihdoin samalla vaikka ei siinä vanhassakaan mitään rikki ollut. Siinä on muuten myös tiiviste jonka saatavuudesta ei minulla ole tietoa. Puristin siihen tuupista kovettuvaa tiivistettä..

Kannattaa myös olla varuillaan ettei asenna uutta ketjua väärinpäin jos on vahingossa tullut laitettua vaihde pakille pyöritys suuntaa katsoessa.
tästä mokasta tosin selvisi kääntämällä ketjulukon toisin päin.

Koneen äänet kyllä vaimeni reilusti entisestä rallatuksesta ja muutenkin kone jaksaa vetää paremmin. Mittarissa on nyt 148 000.. koetetaan päästä yli 200 sadan =)
laurinko

ketju

Viesti Kirjoittaja laurinko »

ladan jakoketku olisi oltava yhtenäinen, ei liitoskappaletta!!
Ketjut venyvät 15000 ajon jälkeen varmasti,mutta mikäli ajettu synteettisillä öljyillä ,niin hyvinkin kelvollinen voi olla.

Laahaimia on erilaatuisia ja vasta kun saa osan käteen voi sanoa mikä
on!

itse ostin Tallinasta ketjun, piti olla hjuva. ajettu 40000 ja kiristimen tappi enään 1 mm tasosta.Ketjukiristin voi olla myös entinen,mutta ajellaan vaan ja kuunnellaan.
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ketju

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

laurinko kirjoitti:ladan jakoketku olisi oltava yhtenäinen, ei liitoskappaletta!!
miksi ei liitosta???
laurinko

liitosasiaa

Viesti Kirjoittaja laurinko »

kun kiristin kuluu ja ketju uppoaa kiristimeen. tämä voi aiheuttaa sen sokan irtoamisen kun sokka pääsee kosketukseen laahaimen kanssa.
Ja jos vielä moottori pääsee pyörähtämään takaisin päin.

Mersun ketjussa on liitoshan tapahtuu niittaamalla ketjutapin pää, hyvä
systeemi.
1600SL

Viesti Kirjoittaja 1600SL »

Ostin ketjun motonetista ja siinä oli tosiaan liitoskohta. Vanhassa alkuperäisessä ei ollut. Asensin lukkoleikarin selkä ketjunmenosuuntaan ja vielä ketjun takapuolelle kun juuri mielessä kävi että jos se johonkin hankaa niin ei siitä voimasta mene irrotussuuntaansa. NO täytyy toivoa että pysyy! Ketjun takapuolella on ainakin enempi tilaa.
Vastaa Viestiin