Venttiilin muotoilu
- lada 1300s
Venttiilin muotoilu
Luin että venttiilien muotoilu parantaa virtausta pienillä nostoilla.
Pystyykö ventiileitä muotoilemaan muulla kuin sorvissa?
Kilpaventtiilissä näyttäs olevan aika matala lautaspinta ja mikäs kohta se nyt pitää olla se 30astetta ja eikös kanavassa olevaa vartta ohenneta. Onko tärkeää että venttiilit on samanpainoisia? Onko venttiilin painolla merkitystä?
Ainiin ja mites seetipinnat 45 asteen kulma oli huono, mutta silloinhan pitäs seetirenkaat vaihtaa vai onko seetipintojen muokkaus mhdollista?
Pystyykö ventiileitä muotoilemaan muulla kuin sorvissa?
Kilpaventtiilissä näyttäs olevan aika matala lautaspinta ja mikäs kohta se nyt pitää olla se 30astetta ja eikös kanavassa olevaa vartta ohenneta. Onko tärkeää että venttiilit on samanpainoisia? Onko venttiilin painolla merkitystä?
Ainiin ja mites seetipinnat 45 asteen kulma oli huono, mutta silloinhan pitäs seetirenkaat vaihtaa vai onko seetipintojen muokkaus mhdollista?
- LamaAjanElvis
- NesteHukka
-
- lada 1300s
Jotain tuommosta olen kokeillutkin jollain vanhoilla tarpeettomilla venttiileillä, mutta tuntuu olevan aika kovaa tavaraa. Siis miten kovat kierrokset porakoneeseen jaa siihenkö vingulla vaan ajamaan? olisko tuommonen jyrsin terä paras alkuun ja sitten kiilotus muilla? miten sitä kannattaa ajaa ohennanko vartta mikä näkyy kanavassa?
paljonkohan venttiilin isonnus maksaa ladan kanteen taitaa seetirenkaat olla aikas kalliita ja pelkkä imuventtiilin isonnus saattas riittää?
paljonkohan venttiilin isonnus maksaa ladan kanteen taitaa seetirenkaat olla aikas kalliita ja pelkkä imuventtiilin isonnus saattas riittää?
- NesteHukka
Ei helvetissä jyrsinterää! Tulee pahaa jälkeä niin terään kuin venttiiliin. Ainoa oikea tapa on se santapaperilieriö. Se joustaa ja tekee tasaista jälkeä. Esim. kivi pomppii helposti. Isompia olen ottanut pois tosin jopa rälläkällä, mutta sen kanssa täytyy lopettaa ajoissa, että saa karkean jäljen silitettyä tuolla santapaperilieriöllä.lada 1300s kirjoitti:Jotain tuommosta olen kokeillutkin jollain vanhoilla tarpeettomilla venttiileillä, mutta tuntuu olevan aika kovaa tavaraa. Siis miten kovat kierrokset porakoneeseen jaa siihenkö vingulla vaan ajamaan? olisko tuommonen jyrsin terä paras alkuun ja sitten kiilotus muilla? miten sitä kannattaa ajaa ohennanko vartta mikä näkyy kanavassa?
Tuo vanhoilla venttiileillä harjoittelu on hyvä idea.
Venttiilien isonnus Ladan koneessa ei välttämättä kannata, ellei ole varautunut massiivisiin muutostöihin. Siitä koon isonnuksesta kun ei ole mitään hyötyä, jos ei saa palotilan reunaa siirrettyä vastaavasti kauemmaksi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- lada 1300s
NesteHukka kirjoitti:Ei helvetissä jyrsinterää! Tulee pahaa jälkeä niin terään kuin venttiiliin. Ainoa oikea tapa on se santapaperilieriö. Se joustaa ja tekee tasaista jälkeä. Esim. kivi pomppii helposti. Isompia olen ottanut pois tosin jopa rälläkällä, mutta sen kanssa täytyy lopettaa ajoissa, että saa karkean jäljen silitettyä tuolla santapaperilieriöllä.lada 1300s kirjoitti:Jotain tuommosta olen kokeillutkin jollain vanhoilla tarpeettomilla venttiileillä, mutta tuntuu olevan aika kovaa tavaraa. Siis miten kovat kierrokset porakoneeseen jaa siihenkö vingulla vaan ajamaan? olisko tuommonen jyrsin terä paras alkuun ja sitten kiilotus muilla? miten sitä kannattaa ajaa ohennanko vartta mikä näkyy kanavassa?
Tuo vanhoilla venttiileillä harjoittelu on hyvä idea.
Venttiilien isonnus Ladan koneessa ei välttämättä kannata, ellei ole varautunut massiivisiin muutostöihin. Siitä koon isonnuksesta kun ei ole mitään hyötyä, jos ei saa palotilan reunaa siirrettyä vastaavasti kauemmaksi.
No niin laitoin venttiilin porakoneeseen, porakoneen telineeseen ja vinkuun jyrsin terän, kone pyörimään ja vingulla ajelin venttiiliä aika hyvin lähti mutta kyllä jäi aika roso pinta. Ja pikkusen tökkäs ja lipsahti seeti pintaan

Tuo santapaperi kuullostaa muuten hyvältä mutta sillä ei kovin hirveesti oteta tavaraa. Kyllä minä luulisin että sorvissa joku noheva kaveri tekis parhaat venttiilit. Ku tietäs tarkasti miten niitä muotoillaan.
Luulis totta kyllä että jos imuventtiiliä isontaa niin tulee palotilan reuna vaan eteen enkä kyllä isonnakkaan niitä nyt, mutta kaveri volvostaan teetti isoventtiili kannen näytti että on ihan kiinni palotilassa imu vena että eihän toi toimi mutta kyllä se yli 4000 kun sai kierrosta niin tuli tehoja löyty aika hyvin. Ei kai sitä kannata isontaa ennen kuin viimeisenä kun on kone siinä vaiheessa muiltakin osin (Eli heti kun voitan lotossa)
jos mahdollista niin sorvissa saa tai ainakin itse olen muotoillut venttiilit, pitää vain saada venttiili tuettua lautasen päästä värisee liikaa muuten,
ja itse olen kaventanut varren ja muotoillut lautasen ihan sorvaamalla ja lopuksi santapaperilla karkeasta -> hienompaan kunnes kiiltävä pinta.
vanhojen venttiilien sorvaus hivenen ikävämpää kuin uusien. uudet ovat pehmeämpiä. ja vakio pakoseetiä saa suurennettua jonkun verran isompaa venttiiliä varten, en muista nyt tarkkojalukuja mutta n. 2mm max ja imuventtiilistä saa sorvilla tehtyä sopivia venttiileitä..
ja itse olen kaventanut varren ja muotoillut lautasen ihan sorvaamalla ja lopuksi santapaperilla karkeasta -> hienompaan kunnes kiiltävä pinta.
vanhojen venttiilien sorvaus hivenen ikävämpää kuin uusien. uudet ovat pehmeämpiä. ja vakio pakoseetiä saa suurennettua jonkun verran isompaa venttiiliä varten, en muista nyt tarkkojalukuja mutta n. 2mm max ja imuventtiilistä saa sorvilla tehtyä sopivia venttiileitä..
Itse tekisin nokka-akselista sellaisen joka toimii paremmin sellaisella kierrosluvulla kun on tarkoitus. Siihen lisäksi paremmat venttiilin jouset, joissakin olen rakentanut ns. tuplajouset.
Lautasen suurennus auttaa kyllä mutta isotöinen kun joutuu sen seetirenkaan upottamaan sinne kanteen. Ja kun lautanen suureneen niin vastaavasti on jousia parannettava.
Kerran jokkis Volvoon rakentelin kannen siten että sain mahtumaan tuplajouset ja nokan sain ns. Raakana jolloin siitä sai hiottua sellaisen kun halusi.
Olihan sitten voimaa pelissä: Perä repi takatukivarren korvakkeet korista irti.
Lautasen suurennus auttaa kyllä mutta isotöinen kun joutuu sen seetirenkaan upottamaan sinne kanteen. Ja kun lautanen suureneen niin vastaavasti on jousia parannettava.
Kerran jokkis Volvoon rakentelin kannen siten että sain mahtumaan tuplajouset ja nokan sain ns. Raakana jolloin siitä sai hiottua sellaisen kun halusi.
Olihan sitten voimaa pelissä: Perä repi takatukivarren korvakkeet korista irti.
Lada rules
kyllähän tuo nokka-akselin valinta vaikuttaa, mutta olen ainakin itse virinokan kanssa muotoillut venttiilit ja hyviä on ollut ja hyvin on toiminutItse tekisin nokka-akselista sellaisen joka toimii paremmin sellaisella kierrosluvulla kun on tarkoitus. Siihen lisäksi paremmat venttiilin jouset, joissakin olen rakentanut ns. tuplajouset.

- lada 1300s
Nostoahan ei pelkkä nokka määrää vaan painimien vipusuhde. En tosin ole mitannut tuota mutta onhan se enemmän venttiililtä mitattuna, arviolta joku 9 - 10 mm??? Tarkentakaa jos olette mitannet tuon!lada 1300s kirjoitti:Mites oot venttiilejä muotoillu?
Minkälainen nokka kadulle? Nuissa moposportin nokissahan on nostoja jotain 11-12mm ja paljonko vakionokassa jotain 5mm (olenko mitannut oikein) Saisko hiomalla hyvän nokan? Paljonko asteita siihen ettei väänöt alhaalta häviä?
Tuo nokan nosto on noissa virinokissakin se venttiililtä mitattu...
Virtanen tekee vakionokasta sopivan kadulle kun selittää sen käyttötarkoituksen ja mitä tehty koneelle... Eli tietää aikas paljon noista ja kokemusta riittävästi.
124/2101 practical beauty