Vesipumppu 1200L

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Vesipumppu 1200L

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Pitäs varmaan kohta uusia vesipumppu 1200L ja tiedustelisin vähän työohjeita?
Onko jotain ongelma kohtia tai muuta mitä on hyvä tietää ennenkun rupee pumppua uusimaan?
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Helppo homma, meni varmaan 20minuuttia omaan 2105:n vaihdettaessa.

Hihna pois, laturin kiinnitysrauta irti pumpusta, pumpun kiinnityspultit irti, pumppu irti.

Tiivistepinnan putsaus ja uusi pumppu tiivisteineen sisään. Hihnapyörän siirto vanhasta ja loput romut takaisin paikoilleen.

Ainoana erona sinulla taitaa olla flekti siinä samassa paketissa, kun 2105 se on sähköinen. En osaa hankaloittaako se millään lailla.

Niin ja ei saa unohtaa pakkasnestettä ;)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Juu se tai kolmella pultilla olla kolmella pultilla kiinni se jäähdyttimen tuuletin... Ei yleensä oo kovin tiukalla. Eli ei mitään isompia ongelmia siinä vesipumpun vaihdossa pitäis olla...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Flekti tulee suoraan hihnapyörän päälle ja on kiinni samoilla ruuveilla kuin hihnapyöräkin. Ruuvit ovat luonnollisesti vähän pidemmät kuin flektittömässä mallissa joten flektin irrottaminen ja varsinkin paikalleenlaitto on huomattavasti inhimillisempi urakka kun ottaa suosiolla jäähdyttimen ensin pois. Vesipumpun ja syylärin välissä on aika ahdasta askarrella, joten ruuvinreikien kohdistaminen ja ruuvien pujottelu vaatii näppäriä sormia ja rautaisia hermoja.
Kumpiakaan minulla ei ole ja vaihdettuani vesipumpun omaan Ladaani syylärin ollessa paikallaan päätin että seuraavalla kerralla syyläri lähtee ensimmäisenä. :roll:

:!: Vanhasta pumpusta täytyy laittaa uuteen myös laturin kiristysraudan pinnapultti. Pinnapultin kierteitä ei pidä tärvellä pihdeillä vääntämällä vaan irrotus on kätevin suorittaa kiertämällä mutteri paikoilleen (ei aivan pohjaan) ja lukitsemalla se toisella mutterilla, jonka voi lainata vaikka laturista. Sen jälkeen se lähtee kiertämällä alempaa mutteria auki. :wink:
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Oukkidoukki!
Pitää vielä tarkkailla jäähdytysnesteen häviämis vauhtia jos vielä lisääntyy niin pitää tehdä painekoe ja tutkia mistä vuotaa.
Vesipumpulta on ainakin joskus jäljistä päätellen pissiny ja syylärissakin vihreitä valumajälkiä näkyy.
Onneksi ostin vuosi sitten 20€ uuden syylärin :D
Mutta jos ei tosta pahene niin kovaa ajoa, pitäähän ladan nyt vähän öljyä ja jäähdytysnestettä viedäkkin.
Tyylillä ei taidolla!
Vastaa Viestiin