Talvi on tulossa -oletko valmis?

Hauskoja kaskuja, anekdootteja ja Lada-vitsejä yms.
henkkasavosta

Talvi on tulossa -oletko valmis?

Viesti Kirjoittaja henkkasavosta »

Varmista, että autostasi löytyy jotain teräväreunaista jääpaakkujen irroittamiseen. Erittäin käyttökelpoisia välineitä ovat C –kasetin ja CD –levyjen kotelot. Lumiharjaksi voit pyytää talonmieheltä vanhan katuharjan jämän ja katkaista varren pois. Se pyyhkii lumet siinä missä lumiaurakin.

Akun varaustilan voit tarkistaa helposti pitkän rautakappaleen avulla. Aseta rautakappale akun napojen väliin ja seuraa kipinöintiä tarkasti. Jos jonkinlaista tulisuihkua ilmenee, akkusi on hyvässä hapessa. Latauksen tarkistus käy samalla: pyydä kaveriasi käynnistämään auto, ja seuraa edelleen akun kipinöintiä. Jos kipinöiden määrä kasvaa, laturisi on iskussa.

Akun happopitoisuuden saat tarkistettua ns. sormikokeella ja muutamalla tarkoin luokitetulla kangaspalalla. Dippaa sormella akun kennosta happoa kangaspalalle ja tarkkaile kymmenen minuuttia. Akku on erittäin heikossa kunnossa, mikäli happo polttaa vaivoin reiän perintökalsareihisi. Hyväkuntoinen happo polttaa reiän farkkukankaaseen. Uutta parempi happo käristää reiän intin mantteliin.

Varastossa seisseet talvirenkaat tuppaavat tyhjenemään varsinkin alapuoleltaan. Niitä kannattaakin pyöritellä vähintään parin sadan metrin matka ilmanpaineen tasaamiseksi. Jos tämä ei auta, alapuolelle kannattaa lisätä ilmaa. Tämä käy kätevimmin seuraavasti: aseta rengas niin, että venttiili on alapuolella ja lisää ilmaa.

Ennen raakoja pakkaspäiviä on ainakin moottori hyvä huoltaa. Kunnon paksuilla mineraaliöljyillä parannat koneen kylmäkäynnistysominaisuuksia. Polttonesteen kulutus putoaa roimasti tulpat vaihtamalla. Voit myös tehdä täydellisemmän remontin noudattamalla ammoista Kuplan huolto-ohjetta: tulpat, kärjet, putsarit, putket, männät & laakerit.

Varmuuden vuoksi kannattaa kuitenkin varata autoon äiteen pyykkinaru tai muutama lakana, joita voit käyttää hinausköytenä padan hyytyessä.

Muutama pari kunnollisia talvihanskoja auttaa kummasti, kun tarvitset työntöapua. Eivätpä pääse näpit jäätymään hieman pidemmissäkään talkoissa. Samaan sarjaan kuuluu tietenkin kunnollinen Koivistolainen tai villamyssy.

Voit myös asentaa ratin kehälle lampaanvillaisen liukasteen. se lämmittää mukavasti käsiä, mutta estää vastaohjauksen. Samassa setissä on hyvä hankkia karvalankamatot istuimiin.

Näppärä poika askartelee itse autoonsa istuinlämmittimen. Asettele 1,5 neliön johtoa kymmenisen metriä istuimelle ja kytke toinen pää auton runkoon ja toinen katkaisimen kautta auton akulle. Katkaisimen kääntelyllä saat johdot hehkumaan ja tuottamaan lämpöä.

Lataa istuinten alustat ja selkänojat täyteen vahvistimia ja huudata poppikonetta täysillä. Vahvistimien tuottama lämpö toimii lisälämmittimenä. Mikäli kontti on jo täynnä vahvistimia ja subbasia, johda lämmin ilma subbarin koteloon ja ohjaa refleksiputki matkustamoon. Näin saat bassojen kajahtaessa lämpimän tuulahduksen.

Varaa muutama mustekala autoon. Mikäli ovien lukot eivät pakkasella suostu pitämään ovia kiinni, saat kiinnitettyä ovet toisiinsa.

Älä käytä seisontajarrua talvella, mikäli et ole voidellut vaijereita. Jarru voi pamahtaa jäähän. Pysäköi mäkisessä maastossa aina tolppaa, puuta tai muuta kiinteää kohdetta vasten.

Varaa konttiin kuutio hiekan ja suolan seosta, jotta pääset liikkeelle liukkaallakin. Toinen konsti on nostaa konttiin 11 kilon nestekaasupullo, kosaani ja tulentekovehkeet. Näin voit sulattaa itsellesi kiihdytyskaistat, ja pääset kanssa-autoilijoita varmemmin liikkeelle.

Täytä vararengas uretaanilla, niin paineiden vähenemisestä ei tarvitse huolehtia joka vuosi.

Pese autosi syksyllä ja vetäise pintaan kerros vaseliinia. Älä pese autoa kertaakaan talven aikana, sillä laardikerros suojaa maalipintaa suolasuihkulta.

Konttiin kannattaa varata keskeytyspullo. Auton hyytyessä asumattomalle taipaleelle saat pidettyä itsesi lämpimänä ja hatutuskin vähenee. Muista, että minimivaatimuksena on 40 prosentin alkoholipitoisuus, heikompi neste saattaa jäätyä.

Lähde: Tuulilasi/Turbo.


-Henkka-
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Mutta hyvä. :)
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin