nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
jtiihonen

nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja jtiihonen »

vm 2008 niva pomppasi katsastuksessa käyttöjarruista takana, rummut irroitin ja aion vaihtaa jarrusylinterit, motonet kauppaa sylinteriä missä ei ole automaattisäätöä ja tuossa ei ainakaan ole mitää säätöä erikseen kengille eli mielestäni vaatii automaattisäätöiset sylinterit, sama paineensäätimessä, motonet malli sama kuin takavedossa ja mansessa nivalle on oma säädin, takavedon paineensäätimiä on itelläkin mutta mitä eroa niissä on voiko laittaa nivaan?
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mielestäni kannattaa ostaa oikeat osat niitä myyvästä liikeestä, kyseessä on kuitenkin jarrut joiden pettäminen voi aiheuttaa kuoleman. Voit laittaa taakse ilman automaattisäätöä olevat sylinterit ja yrittää sitten käsijarruvaijerilla säätää perusvälys niin että toimii. Voit kokeilla laittaa takavetoisen paineensäätimen ja kokeilla, sekin voi toimia jos saat asennettua. Mutta edelleen kehotan käyttämään oikeita osia kun korjaat jarruja!!!
jtiihonen

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja jtiihonen »

ei ollu aikomustakaan laitella vääriä osia, kysyin saadakseni vahvistuksen että motonetin tarjoamat osat ei käy kyseiseen autoon, ilmeisesti näitä ei paljon korjata jos tuo motonetin lista osista on väärä, tilaan oikeat osat.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nivan paineensäädin eroaa takavedon säätimestä siinä, että männässä on ura.

Kuva

https://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/tormoza/koldun.htm
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli tuo männän ura on ulkopuolelle näkyvä ero?? Onkohan sisällä tuossa jousivoimassa eroa? Toki silloinhan tuon takavetoisen säätimen voisi laittaa, ja se toimii lähes samoin mitä alkuperäinen...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olisi näköjään vielä pitänyt lapselle selittää, että kuvassa on siltä kohdalla läpileikkaus, ulkokuori on molemmissa sama. Eli ulkopuolelta ne on samanlaiset. Paketin kuoresta sen erottaa siitä, että takavetojen paineensäätimen varaosanumeron alkuosa on 2101-, Nivan puolestaan 2121-.

Tuon uran merkitystä ei tiedetty ko. foorumillakaan, ja koska en ole inssi, en viitsi lähteä arvuuttelemaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ei tarvitse mitää lapsellisia selittelyjä, eli ura on ulkoinen ero mutta onko sisällä oleva paineeseen vaikuttava jousi sama? Sitä yritän kysyä, silloin säätö on erilainen kuin takavetoisen säätimessä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei siitä jousivoimasta ainakaan ollut mitään juttua sillä foorumilla, missä tuosta erosta keskusteltiin, ainoastaan tuo ura tuli esille, eikä sillekään löytynyt kuin arvailuja.

Voin laittaa linkin myöhemmin kun pääsen koneen äärelle, nyt olen puhelimen varassa.

e. tässä: https://www.niva4x4.ru/t/9kEy5J4IRB24ZWclQ0kV8g/1#start

Selvittelin vähän itse, niin ainoa ero löytyy männästä:

Nivan säätimessä kaikki muut osat paitsi mäntä (2121-3512054) on 2101- alkuisella numerolla
Kuva

Takavetoisissa se mäntä on numerolla 2101-3512054

Kuva

Molemmissa männissä on ura, mutta se on erilainen:

Kuva

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vielä huomionarvoinen seikka on, että 21214-40 / 2131-40 (Lada 4x4 Euro3?) alkaen säädin pitäisi olla sama kuin Samara/110 (2108-3512009)

Kuva

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: nivan takajarrusylinterit ja paineensäädin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tota joskus mietittiin porukalla ja itellä oli vierekkäin sekä 2101 ja 2121 paineensäädin, ulkopuolelta ei mitään eroa ja räjäytyskuvassakin vain tuo yksi osa eroaa, voisiko tapin pituudessa olla eroa, tuommoisilla muodoilla erotetaan myös jakajanakselissa ja lohkossa korkeuseroja? En usko että tehtaalla huvikseen laittaavat eri osia, onhan toiminnassakin kuitenkin jotain eroa, kun takavedossa on akseli lähempänä koria kuin Nivassa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin