Päästiin pitkästä aikaa kokeilemaan Nivaa maantiellä. Muuten kulkee kuin juna mutta kaasua antaessa kuuluu voimakasta jyrinää. Ristinivelet ne ei ainakaan ole kun ne on juuri vaihettu. Tottakai Nivassa on omat ominais värinänsä mutta tuo ei selaista voi olla.
-Marko
Niva jyrinä kaasua antaessa.
Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Onko kannatinlaakeri ja sen kumi ehjä? Ettei ala kardaani jyristämään ja tuliko ristikot keskelle ja pysyi tasapainossa?
Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Nivassa ei kannatinlaakeria ole. Ristikot pitäisi olla kohdallaan. Laitettiin miehellä joka tehny lada ja muita auto hommia koko ikänsä. Uskoisin kardaanien olevan tasapainossa koska rullaamalla tai mäkeä alas laskemalla ei tunnu mitään tärinää. Mutta en sano varmaks.
Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Oletko rasvannut kardaanien spooripäät? Auttoi mulla mutta kyllästyin tärinöihin ja laitoin uudenmalliset vakionopeus nivelillä olevat kaikki kolme ei tärise enää yhtään. Ainoa miinus on niiden hinta nykypäivänä. Niin ja se kuminivel kannattaa myös vaihtaa siitä tulee ajan myötä aika löllö, ja tarkastaa jakolaatikon kiinnitys ja etuperän kiinnitys.
Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Juu, rasvattu on. Täytyy tarkistaa kinnitykset ja se kumisämpylä 

Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Kiinnitystä tarkistaessa kannattaa muttereiden tiukkuuden lisäksi katsoa että jakolaatikon kiinnikkeiden ympärillä on ehjää peltiä. Kuskin penkin etukiinnikkeet kerää hiekkaa ja kosteutta joka ruostuttaa pohjan jakolaatikon kiinnityksen ympäriltä. Jakolaatikon heilumisen tosin huomaa myös vaihdekepeistä. Laatikon suuntaaminen samaan linjaan päävaihteiston kanssa on myös tärkeää.
Ensimmäisenä ehkä kuitenkin itse katsoisin hakkaako pakoputki koria vasten kiihdytyksissä. Jos se sen tekee, niin reipas rumpusoolo soi kapiinissa. Alustamassaan jää jälki asiasta. Joku laakerikin voi olla hajalla vaihteistoista. Nuo viat ovat sen verran eri kuuloisia, että todennäköisesti oikeille jäljille pääsee kun testailee eri tilanteita, kuuntelee ja miettii miltä viat voisivat kuulostaa.
Ensimmäisenä ehkä kuitenkin itse katsoisin hakkaako pakoputki koria vasten kiihdytyksissä. Jos se sen tekee, niin reipas rumpusoolo soi kapiinissa. Alustamassaan jää jälki asiasta. Joku laakerikin voi olla hajalla vaihteistoista. Nuo viat ovat sen verran eri kuuloisia, että todennäköisesti oikeille jäljille pääsee kun testailee eri tilanteita, kuuntelee ja miettii miltä viat voisivat kuulostaa.
Re: Niva jyrinä kaasua antaessa.
Juu, vika löytyi. Oikealla takana oli ylempi tukitanko katkennut ja päästi akselin kääntymään sen verran että aiheutti jyrinää. Oli loppuenlopuks helppo korjata ettei suurempiin remontteihin tarvinnut ryhtyä.